Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Vilken förklaringsmodell?
För företaget Tesla är det självklart bättre med att Elon får aktier/optioner istället för att betala ut lön till honom. För aktieägarna är det en annan sak kanske men det är aktieägarna som bestämmer och har indirekt beslutat om denna bonus.
Förklaringsmodellen till varför Elon försökte twittra ner aktiekursen för att undvika att företaget skulle behöva betala ut bonusen. Som du skrev så behöver han ju knappast pengar privat. Det handlade ju dessutom hans andra twitter om (att äga saker).
Men Legato förklarade för mig att det var till Teslas fördel att bonusen betalades. Så då undrar man ju varför inte aktieägarna beslutar om det lite oftare.
Varför gör de inte aktieutdelning så ägarna får lite tillbaka utan behöva sälja andelarna?
Därför att Tesla och deras aktieägare tror att Tesla kan investera pengarna bättre själva och därmed ge en högre avkastning till dess ägare (i form av högre framtida värdering av bolaget/aktiekursen). Aktieutdelning är inte så vanligt i tillväxtbolag, men däremot vanligt i bolag där tillväxten bedöms som mindre (moget bolag/marknad etc).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Vilken förklaringsmodell?
För företaget Tesla är det självklart bättre med att Elon får aktier/optioner istället för att betala ut lön till honom. För aktieägarna är det en annan sak kanske men det är aktieägarna som bestämmer och har indirekt beslutat om denna bonus.
Förklaringsmodellen till varför Elon försökte twittra ner aktiekursen för att undvika att företaget skulle behöva betala ut bonusen. Som du skrev så behöver han ju knappast pengar privat. Det handlade ju dessutom hans andra twitter om (att äga saker).
Men Legato förklarade för mig att det var till Teslas fördel att bonusen betalades. Så då undrar man ju varför inte aktieägarna beslutar om det lite oftare.
Det är inte alls min förklaringsmodell så där har du missförstått mig igen. Tror inte att Elons orsak till twittrandet var att inte få ut bonusen. Jag tror att det var vissa medier som försökte koppla Elons vilja till att få igång tillverkningen igen berodde på bonusen. Med Elons twitter tror jag han ville visa att han inte alls tänkte på bonusen när han ville få igång tillverkningen igen. Teslas aktieägare verkar vilja ha kvar Elon på Tesla (antagligen för att de tror att det är bra för Tesla) och nu är han mer ekonomiskt bunden till Tesla och Teslas utveckling i minst 5 år till. Skulle han lämna Tesla och tex satsa mer på SpaceX så skulle han kanske vilja sälja större andel av aktierna för att lägga dessa på kolonisering av Mars. Det skulle troligen inte vara bra för Teslas aktiekurs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
(Ja den som vet kan göra sig rik osv bla bla bla...)
Men, vart tror ni den vänder och går ner? Och hur långt tror ni den går ner sen?
/Jocce
Jag är lite inne på att blanka idag. Efter sådana uppgångar så brukar det komma en nergång. Samtidigt så hägrar $1000-gränsen. Svårt.
Om den går ath så brukar de ofta följas av många fler aths. Men Musks läckta email om produktionsproblem för MY och makrosituationen kanske förhindrar ath den här veckan?
Sandy Munro, Car and Driver, and others have estimated GM is losing $7k per Chevy Bolt sold. If Chevy reduces the Bolt retail price by another $2,000 to match the Tesla price cut it will be losing $9k per Bolt sold. If not, GM will sell fewer Bolts. Either way, GM is in a flat spin heading for a hard crash landing that will be difficult to escape.
Tesla will sell 80% of all cars once gas engined vehicles are no longer being produced.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD