Bilen tar över ljud/mikrofon från telefonen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Bilen tar över ljud/mikrofon från telefonen

Inlägg av Curik »

Min S tar över ljud/mikrofon från min telefon innan jag ens kommer in i bilen. Det räcker med att öppna dörren.

Fungerar det på samma sätt för er? Har för mig att jag läst att detta ändrats så att man är tvungen att sätta sig ned först...
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Re: Bilen tar över ljud/mikrofon från telefonen

Inlägg av zed »

Curik skrev:
Min S tar över ljud/mikrofon från min telefon innan jag ens kommer in i bilen. Det räcker med att öppna dörren.

Fungerar det på samma sätt för er? Har för mig att jag läst att detta ändrats så att man är tvungen att sätta sig ned först...
Ja det är samma för mig, ska ha ändrats i 2020.8.1 men verkar inte funka helt...
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

För mig fungerade det när det kom att jag var tvungen att sätta mig ner. Men sen några uppdateringar tillbaks är det som innan att den tar bt så fort dörren öppnas.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det är jäkligt stökigt det där. Jag vill sällan ha ljudet i bilen. Det låter mkt bättre i Airpodsen, och jag vill INTE att mina medpassagerare skall höra mina samtal. Så bilen borde aldrig ens koppla över ljudet om det sitter mer än en människa i bilen. Sen bör telefonen inte heller släppa över ljudet om man har ett pågående samtal i Airpodsen. Vad är oddset liksom för att man vill ta bort ljudet ur Airpodsen när man pratar med någon. 1% kanske? Nä jag vill ha mina samtal i Airpodsen och hellre bakgrundsljudet från stereon kvar i bilen. Jag brukar få koppla bort bluetooth direkt i bilen tyvärr.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

pejvic skrev:
Det är jäkligt stökigt det där. Jag vill sällan ha ljudet i bilen. Det låter mkt bättre i Airpodsen, och jag vill INTE att mina medpassagerare skall höra mina samtal. Så bilen borde aldrig ens koppla över ljudet om det sitter mer än en människa i bilen. Sen bör telefonen inte heller släppa över ljudet om man har ett pågående samtal i Airpodsen. Vad är oddset liksom för att man vill ta bort ljudet ur Airpodsen när man pratar med någon. 1% kanske? Nä jag vill ha mina samtal i Airpodsen och hellre bakgrundsljudet från stereon kvar i bilen. Jag brukar få koppla bort bluetooth direkt i bilen tyvärr.
Det är något du får ta med apple (antar att du har det iom airpods), det är telefonen som väljer att skicka över samtalet.
Om man aldrig vill ha samtalen i bilen så kan man åtminstone i android välja att bara använda bilen till media och inte samtal.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TechNerd skrev:
pejvic skrev:
Det är något du får ta med apple (antar att du har det iom airpods), det är telefonen som väljer att skicka över samtalet.
Om man aldrig vill ha samtalen i bilen så kan man åtminstone i android välja att bara använda bilen till media och inte samtal.
När jag kliver in i min Volvo under pågående samtal frågar bilen via skärmen om jag önskar flytta över samtalet till handsfree. Om jag inte väljer att koppla över samtalet väntar bilen med att parkoppla även om telefonen säkert försöker. Det är ju bilen som bestämmer.
Tycker det verkar som man krånglat till det här mer än nödvändigt. Varför inte bara fråga föraren?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jo jag förstår att även Apple är boven i dramat. Min syster har samma problem i sin Mazda. Så det är ett big ilandsproblem faktiskt. Tesla och Apple, någon av dem borde kunna fixa detta. Jag vill aldrig ha samtalen i bilen. Men gärna ljudet från media ibland tex. Finns mkt att förbättra. Man får se fram emot det helt enkelt. Särskilt störande är det när man står och pratar i telefonen och öppnar dörren för att lasta i lite matkassar eller prylar. Det R ju helt omöjligt att någon någorlunda normalt funtad person skulle vilja sprida ut ljudet i högtalarna då. Så att alla som passerar hör motpartens stönanden.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

TechNerd skrev:
pejvic skrev:
Jag har Android. Och det är jättebra att man kan välja.
Men om jag har min Handsfree inkopplad i örat, kommer till bilen, öppnar dörren...så "poff" skickas samtalet över till bilen. Jag vill ju ha kvar den på samma ställe som samtalet var, och aktivt välja att flytta på det.
Men sitter jag i bilen, utan handsfree i örat, och det ringer, då vill jag ju att den skall koppla in i bilen (eller om man kunde ställa in prioordning). Detta har jag inte hittat. Utan bilen tar ALLTID över.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Underligt, min Apple frågar var jag vill svara. Svarar jag dock på bilens skärm kommer det till bilen.
När jag ringer använder jag bilens röstfunktion och då kommer jag också till bilen.

Det enklaste för den som aldrig vill svara i bilen är väl att sluta parkoppla telefon o bil.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bod skrev:
Underligt, min Apple frågar var jag vill svara. Svarar jag dock på bilens skärm kommer det till bilen.
När jag ringer använder jag bilens röstfunktion och då kommer jag också till bilen.

Det enklaste för den som aldrig vill svara i bilen är väl att sluta parkoppla telefon o bil.
Tror du missförstår.

Man pratar i ett redan uppkopplat samtal. Utanför bilen. Trådlös hörsnäcka i.
När man öppnar bildörren så tar bilen över samtalet från hörsnäckan...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Det läget känner jag igen. Klart irriterande. Använder du någonsin telefonfunktionen i Teslan?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Jag gör det, jag springer dessutom inte runt med hörlurar hela tiden.

Det vanligaste scenariot är att jag öppnar en passagerardörr och lastar in något medan jag pratar med någon i telefonen, varpå personen inte längre hörs. Ja, förutom i bilen då.. som jag ännu inte kommit in i. :D
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Förstår att det är frustrerande. Skulle uppleva samma :)
Skriv svar