Har dom kört efter hastighetsbegränsningen för att simulera så realistiskt som möjligt, tycker inte det framgår av artikeln. Men man kan ju hoppas på det.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Intressanta resultat, men varför i hela friden har dom sorterat resultatet efter WLTP istf faktiskt utfall?
Ordningen blir ju en helt annan när man sorterar efter uppmätt räckvidd, t.ex. förlorar Tesla tredjeplatsen till Kona.
/fth
Minst sagt konstigt sortering. I den översta listan med alla detaljer verkar det däremot vara sorterat på verkligt resultat.
Kona är imponerande! Förvånande att Mercedes EQC har längre räckvidd än Audi etron med stora 55 batteriet. Audin med det mindre 50 batteriet är inte ens med i testet.
Nästan 26 mil med en e-Golf? Hmm visst. Det är säkert möjligt, men då får man hålla sig till max 70km/h, helst mindre. Stadstrafik typ. Ett helt orealistiskt resultat för långre sträckor. Och utan att vilja trampa nån på tårna så tvivlar jag på att en Model S LR klarar 65 mil i verkliga livet.
Ganska meningslöst med sådana här tester.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ett helt orealistiskt resultat för längre sträckor.
Fast om man någon gång kört på norska landsvägar vet man att det är ungefär som stadstrafik hela tiden. Och detta är ju ett verkligt resultat, efter norska landsvägar.
Men skulle denna test ske efter motorvägen mot Gävle är jag också säker på att E-Golf (och många andra bilar på listan) skulle behöva stanna kanske redan i Tierp för att ladda ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Stämmer bra med mina erfarenheter av körning i Norge. Inga svårigheter alls att slå den officiella förbrukningen. Trafiken flyter på ganska jämnt, många fartkontroller och folk är bra på att hålla hastighetsgränsen. Låg ofta på 140-150 Wh/km sommartid i medel över 50 mil typ.
Edit: som jämförelse har jag 198 Wh/km i snitt totalt på årsbasis på min pre-raven S och min tidigare 70D- totalt ca 13000 mil.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Förvånande att Mercedes EQC har längre räckvidd än Audi etron med stora 55 batteriet. Audin med det mindre 50 batteriet är inte ens med i testet.
EQC är mindre och mer aerodynamisk, dom verkar ha varit duktigare på att optimera den också(tex värmer den bara batteriet inför laddning och inte konstant som étron). Sen har den väl ca 80kwh tillgänglig, étron 83-86.
Förvånande att Mercedes EQC har längre räckvidd än Audi etron med stora 55 batteriet. Audin med det mindre 50 batteriet är inte ens med i testet.
EQC är mindre och mer aerodynamisk, dom verkar ha varit duktigare på att optimera den också(tex värmer den bara batteriet inför laddning och inte konstant som étron). Sen har den väl ca 80kwh tillgänglig, étron 83-86.
Vad menar du med 83-86? Den har väl 83,6? Varför skulle det vara olika från bil till bil? Det är ju gott om toppbuffert vilket bör eliminera alla eventuell kapacitetsskillnad från fabrik?
Efter att ha kört runt i småland/skåne/blekinge nu i veckan så kan jag säga att deras siffror stämmer bra.
S går grymt snålt om man ligger och tuffar landsväg 80-110, hade under 160 i snitt Växjö->Malmö med +10km/h i moms idag. Frun 155 Växjö<->Karlskrona med +10 i moms igår.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*