Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Moderator: Redaktion
Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Jag har ännu inte kunna lägga beställning på den Model X som jag reserverade för ca 14 månader sedan men med tanke på Herr X mycket bra replik gällande chefredaktörers skygglappar och att det inte skulle gå att köra mellan Göteborg och Stockholm i motorvägsfart kom jag att tänk på en sak som jag är lite nyfiken på. Hur ofta åker Tesla-ägare och tankar, alltså åker till en laddstation? Själv måste jag åka till en bensinstation ungefär varannan veckan och jag har inga andra anledningar att besöka denna förutom att tanka.
Jag har tur som har en tapp bara ett par minuters avstickare från vägen jobbet så jag lägger nog inte ner mer tid än kanske 10 minuter varannan veckan för att tanka diesel i min nuvarande bil då jag kör mindre än 40 mil per vecka. Det rör sig alltså om 10 minuter som går åt till att svänga av till macken, stoppa i betalkortet, trycka pinkod, välja pump, ställa mig vid tanklocket och börja tanka för att sedan hänga tillbaka dieselslangen, stänga tanklocket, ta kvitto och köra från stationen. Det blir ca 20 minuter per månad.
Misstänker dock att de med elbil normalt aldrig behöver åka till laddstationen, att de enbart gör detta på långresor och att de som kör ungefär som mig bara behöver sätta i laddkabeln hemma kanske 2 gånger per vecka. Jag misstänker att det inte tar mer än 30 sekunder att sätta i kabeln och ytterligare 30 sekunder för att hänga tillbaka den. Det blir alltså ca 4-5 minuter per månad för att tanka.
Med mitt körmönster tar det alltså längre tid för mig att tanka diesel än vad det skulle ta att tanka el. Jag skulle dessutom slippa att betala en räkning då jag redan måste betala elräkning men om jag skippar dieselbilen så skulle jag kunna skippa bensinkortet. På ett år skulle jag spara in ca 3 timmar som jag kan nyttja för att åka lite längre till en SuC ifall dessa inte skulle ligga på vägen när jag åker lite längre. Att åka mer än 2-3 timmar utan stopp är uteslutet för mig. Jag är inte lika alert när jag sitter still så länge, behöver oftast äta en bit eller ta ett toabesök. Är familjen med är det troligare att jag måste stanna varannan timme. Jag skulle antagligen inte behöva stanna och tanka mer än på semester och det skulle kunna gå kanske ett halvår mellan tankningarna med elbil med mina rutiner som gäller idag med dieselbilen.
Så frågan är till Tesla-ägare, hur lång tid tar det mellan gångerna du laddar på laddstation och hur lång tid tror du det går till spillo ta att tanka fossilbränsle istället? Hur ofta måste du stå och titta på laddningen medans bilen laddas?
Jag kanske inte är representativ då det verkar som att de som kör mycket i jobbet överrepresenterade bland Tesla-ägare med tanke på det billiga drivmedlet och att det verkar vara ett rent nöje att köra bilen. Kanske kommer jag att öka min bilkörning så att jag kommer behöva sätta i kabeln varje vardag och därmed spendera samma tid som jag gör idag vid macken men då får jag också ut mer körning.
Jag har tur som har en tapp bara ett par minuters avstickare från vägen jobbet så jag lägger nog inte ner mer tid än kanske 10 minuter varannan veckan för att tanka diesel i min nuvarande bil då jag kör mindre än 40 mil per vecka. Det rör sig alltså om 10 minuter som går åt till att svänga av till macken, stoppa i betalkortet, trycka pinkod, välja pump, ställa mig vid tanklocket och börja tanka för att sedan hänga tillbaka dieselslangen, stänga tanklocket, ta kvitto och köra från stationen. Det blir ca 20 minuter per månad.
Misstänker dock att de med elbil normalt aldrig behöver åka till laddstationen, att de enbart gör detta på långresor och att de som kör ungefär som mig bara behöver sätta i laddkabeln hemma kanske 2 gånger per vecka. Jag misstänker att det inte tar mer än 30 sekunder att sätta i kabeln och ytterligare 30 sekunder för att hänga tillbaka den. Det blir alltså ca 4-5 minuter per månad för att tanka.
Med mitt körmönster tar det alltså längre tid för mig att tanka diesel än vad det skulle ta att tanka el. Jag skulle dessutom slippa att betala en räkning då jag redan måste betala elräkning men om jag skippar dieselbilen så skulle jag kunna skippa bensinkortet. På ett år skulle jag spara in ca 3 timmar som jag kan nyttja för att åka lite längre till en SuC ifall dessa inte skulle ligga på vägen när jag åker lite längre. Att åka mer än 2-3 timmar utan stopp är uteslutet för mig. Jag är inte lika alert när jag sitter still så länge, behöver oftast äta en bit eller ta ett toabesök. Är familjen med är det troligare att jag måste stanna varannan timme. Jag skulle antagligen inte behöva stanna och tanka mer än på semester och det skulle kunna gå kanske ett halvår mellan tankningarna med elbil med mina rutiner som gäller idag med dieselbilen.
Så frågan är till Tesla-ägare, hur lång tid tar det mellan gångerna du laddar på laddstation och hur lång tid tror du det går till spillo ta att tanka fossilbränsle istället? Hur ofta måste du stå och titta på laddningen medans bilen laddas?
Jag kanske inte är representativ då det verkar som att de som kör mycket i jobbet överrepresenterade bland Tesla-ägare med tanke på det billiga drivmedlet och att det verkar vara ett rent nöje att köra bilen. Kanske kommer jag att öka min bilkörning så att jag kommer behöva sätta i kabeln varje vardag och därmed spendera samma tid som jag gör idag vid macken men då får jag också ut mer körning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Jag tankar i garaget 99% av tiden. Superchargers bara vid långresor vilket är sällan. Besöker aldrig bensinstationer längre vilket är sååå skönt!
Mitt mönster. Trefas i garaget. Parkerar i garaget varje kväll. Kabeln lämnar jag i garaget. Öppnar laddluckan och sätter i kabeln vilket tar 7 sekunder. Går in i huset. 0:30 laddar bilen med 16 amp och är alltid klar på morgonen med den % jag valt oavsett. Drar igång värmen via mobilen ibland men mest nör det är riktigt kallt ute.
Livet med Tesla är enklare än det var med REX...
Mitt mönster. Trefas i garaget. Parkerar i garaget varje kväll. Kabeln lämnar jag i garaget. Öppnar laddluckan och sätter i kabeln vilket tar 7 sekunder. Går in i huset. 0:30 laddar bilen med 16 amp och är alltid klar på morgonen med den % jag valt oavsett. Drar igång värmen via mobilen ibland men mest nör det är riktigt kallt ute.
Livet med Tesla är enklare än det var med REX...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Och med tanke på den tid jag sparar vs besöka bensinstationer så är totaltiden av livet där jag väntar på tanka så mycket mindre med en Tesla än Rex! 
Lägger vi till tiden för att köra till en bensinstation till tanktiden... Well....

Lägger vi till tiden för att köra till en bensinstation till tanktiden... Well....
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
hybris skrev:Livet med Tesla är enklare än det var med REX...
Nytt offtopicrekord på gång här (jag satsar på svensk mästare -15), men vad tror du att "REX" står för i bilsammanhang?hybris skrev:Och med tanke på den tid jag sparar vs besöka bensinstationer så är totaltiden av livet där jag väntar på tanka så mycket mindre med en Tesla än Rex!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Ha ha! Rex... Jag menade ICE... Sorry... Rex är typ BMWs junk eller kung... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Ja, precis. Det är väl mest BMW som använder den förkortningen, men den står ju för "range extender", så den borde kunna tillämpas på fler bilar (om man lyckas bestämma sig för var gränsen mellan PHEV och REX ska gå).hybris skrev:Ha ha! Rex... Jag menade ICE... Sorry... Rex är typ BMWs junk eller kung...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
PHEV= Kan bara köpas med fosilmotor.danni skrev:Ja, precis. Det är väl mest BMW som använder den förkortningen, men den står ju för "range extender", så den borde kunna tillämpas på fler bilar (om man lyckas bestämma sig för var gränsen mellan PHEV och REX ska gå).
REX = Exakt samma bil går att köpa som ren elbil. Alltså ren elbil, med tillbehöret REX som som går att köpa till.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Jag kör ofta ganska långa sträckor så det blir ju lite SuC då och då. Köper man mat på Max och det är lite kö så har man ju mer eller mindre "tankat" klart innan man fått sin hamburgare. Annars är det ju inte så att man inte kan slå ihjäl 10 minuter med en smartphone idag?
Annars försöker jag alltid att åka till ett ställe där bilen kan stå och ladda över dagen när jag är borta. 8-10 timmar med 13A blir ju ganska mycket och innebär ofta att jag slipper stanna till vid en SuC på vägen hem. Hade jag haft en 90D hade jag nog sluppit varannat SuC-stopp också.
Jag kopplar alltid in bilen när jag kommer hem. Kabeln hänger ju redan framme så det går ju riktigt snabbt att koppla in den. Är jag på köpcenter etc. så laddar jag ibland. Det är lite mäckigt att jobba sig med typ-2-kabeln för att ladda den där milen man åkte.
Jämför man med min gamla Diesel-traktor så tyckte jag att det absolut jobbigaste var att behöva åka och tanka kvällen före man skulle åka iväg 20 mil. Orkade man inte det fick man stå ut i kylan och tanka på morgonen. Riktigt trist och kostsamt. Väldigt skönt att slippa det! När man kör i 130 km/h+ går ju dieseln åt oväntat snabbt också så det är ett otal gånger jag fick köra långsamt för att jag bara hade diesel kvar till någon mil. Med Teslan har man ju grymt mycket bättre koll så man slipper hålla på att bry sig om sådant där.
Annars försöker jag alltid att åka till ett ställe där bilen kan stå och ladda över dagen när jag är borta. 8-10 timmar med 13A blir ju ganska mycket och innebär ofta att jag slipper stanna till vid en SuC på vägen hem. Hade jag haft en 90D hade jag nog sluppit varannat SuC-stopp också.
Jag kopplar alltid in bilen när jag kommer hem. Kabeln hänger ju redan framme så det går ju riktigt snabbt att koppla in den. Är jag på köpcenter etc. så laddar jag ibland. Det är lite mäckigt att jobba sig med typ-2-kabeln för att ladda den där milen man åkte.
Jämför man med min gamla Diesel-traktor så tyckte jag att det absolut jobbigaste var att behöva åka och tanka kvällen före man skulle åka iväg 20 mil. Orkade man inte det fick man stå ut i kylan och tanka på morgonen. Riktigt trist och kostsamt. Väldigt skönt att slippa det! När man kör i 130 km/h+ går ju dieseln åt oväntat snabbt också så det är ett otal gånger jag fick köra långsamt för att jag bara hade diesel kvar till någon mil. Med Teslan har man ju grymt mycket bättre koll så man slipper hålla på att bry sig om sådant där.
Driver sajten Car.info
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Jag kör ganska mycket långturer. Det blir medför en ju del laddning på Supercharger. Många gånger lyckas Jag planera så att det inte tar mer tid än om jag hade haft en ice bil. Ser till att ladda vid lunch eller liknande.
En hel del kunder har även möjlighet till laddning, så då kan jag köra 30 mil på morgonen, ladda medan jag jobbar och sen hem igen. Då har jag alltså kört 60 mil utan att behöva stanna på separat laddstation på väg, och jag har inte ens behövt ladda fullt.
En stor miss som icke elbilsägare brukar göra är att inte fatta att man laddar hemma varje dag.
En hel del man pratar med om räckvidd, börjar räkna ut hur många gånger dom kan köra till och från jobb utan att behöva ladda. Detta är ju helt ointressant när man ändå är laddad varje dag.
En hel del kunder har även möjlighet till laddning, så då kan jag köra 30 mil på morgonen, ladda medan jag jobbar och sen hem igen. Då har jag alltså kört 60 mil utan att behöva stanna på separat laddstation på väg, och jag har inte ens behövt ladda fullt.
En stor miss som icke elbilsägare brukar göra är att inte fatta att man laddar hemma varje dag.
En hel del man pratar med om räckvidd, börjar räkna ut hur många gånger dom kan köra till och från jobb utan att behöva ladda. Detta är ju helt ointressant när man ändå är laddad varje dag.
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Jag har ju inte fått min bil än, en 90D levereras runt årsskiftet.
Jag kör en diesel-SUV ca 25 mil/dag och tankar ungefär 2ggr/vecka. Jag uppskattar att det tar ca 15 minuter varje gång om jag inkluderar tiden det tar att avvika från min rutt för att tanka. För mig försvinner alltså 2 timmar/månad för att jag behöver tanka bilen, då spenderar jag alltså redan innan detta ca 11-12 h/vecka i bilen. Att kunna använda tanktiden till nåt trevligare är en av de största anledningarna till att det blev en Tesla beställd. Det tillsammans med att jag tröttnat på att känna mig som en miljöbov är det som är helt avgörande för mitt val. Allt annat som det diskuteras flitigt om i andra trådar, t.ex acceleration, AP, etc, är faktiskt snudd på irrelevant för mig.
Jag kör en diesel-SUV ca 25 mil/dag och tankar ungefär 2ggr/vecka. Jag uppskattar att det tar ca 15 minuter varje gång om jag inkluderar tiden det tar att avvika från min rutt för att tanka. För mig försvinner alltså 2 timmar/månad för att jag behöver tanka bilen, då spenderar jag alltså redan innan detta ca 11-12 h/vecka i bilen. Att kunna använda tanktiden till nåt trevligare är en av de största anledningarna till att det blev en Tesla beställd. Det tillsammans med att jag tröttnat på att känna mig som en miljöbov är det som är helt avgörande för mitt val. Allt annat som det diskuteras flitigt om i andra trådar, t.ex acceleration, AP, etc, är faktiskt snudd på irrelevant för mig.
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Grattis till en sjysst bilJohn skrev:Jag har ju inte fått min bil än, en 90D levereras runt årsskiftet.
Jag kör en diesel-SUV ca 25 mil/dag och tankar ungefär 2ggr/vecka. Jag uppskattar att det tar ca 15 minuter varje gång om jag inkluderar tiden det tar att avvika från min rutt för att tanka. För mig försvinner alltså 2 timmar/månad för att jag behöver tanka bilen, då spenderar jag alltså redan innan detta ca 11-12 h/vecka i bilen. Att kunna använda tanktiden till nåt trevligare är en av de största anledningarna till att det blev en Tesla beställd. Det tillsammans med att jag tröttnat på att känna mig som en miljöbov är det som är helt avgörande för mitt val. Allt annat som det diskuteras flitigt om i andra trådar, t.ex acceleration, AP, etc, är faktiskt snudd på irrelevant för mig.


Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Det är laddning hemma i garaget absolut oftast även för mig,vanlig Schuko klarar mig bra med 220/13 .
Har åkt några långresor, kanske 15-talet så här långt. Tråkigast är att man blir styrd till mindre trevliga lunch-, middags- eller fikaställen på långresor, i syfte att spara tid planerar man ju in dessa aktiviteter i samband med laddningen.... Därmed blir ju tidsförlusten vid SuC försumbara. Jag åker dock till västra härjedalen emellanåt och då blir det ett litet längre laddstopp i Sveg. Numera är även det försumbart med Chademo om laddaren är ledig, nån dryg timmes väntan får man räkna med.
Har åkt några långresor, kanske 15-talet så här långt. Tråkigast är att man blir styrd till mindre trevliga lunch-, middags- eller fikaställen på långresor, i syfte att spara tid planerar man ju in dessa aktiviteter i samband med laddningen.... Därmed blir ju tidsförlusten vid SuC försumbara. Jag åker dock till västra härjedalen emellanåt och då blir det ett litet längre laddstopp i Sveg. Numera är även det försumbart med Chademo om laddaren är ledig, nån dryg timmes väntan får man räkna med.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: Hur ofta måste Model S-ägare stanna och tanka?
Sc 1x/mnd. Resten hjemme.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk