Har de motiverat detta på nåt sätt?Kriper skrev:Vi sparar i Handelsbankens "Hållbar energi" där banken valt bort Tesla-aktien i dagarna. Stolpskott.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
"Av hållbarhetsskäl".Jerker skrev:Har de motiverat detta på nåt sätt?Kriper skrev:Vi sparar i Handelsbankens "Hållbar energi" där banken valt bort Tesla-aktien i dagarna. Stolpskott.
Hade gärna sett fondförvaltare Patric Lindqvist motivera beslutet. Vart felar Tesla?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Mycket märkligt.Teslaspolen skrev:"Av hållbarhetsskäl".Jerker skrev:Har de motiverat detta på nåt sätt?Kriper skrev:Vi sparar i Handelsbankens "Hållbar energi" där banken valt bort Tesla-aktien i dagarna. Stolpskott.
Hade gärna sett fondförvaltare Patric Lindqvist motivera beslutet. Vart felar Tesla?
Re: Artikel i media
Intervju med Elon Musk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
det där är en 3 månader gammal intervju. kan såklart vara kul att lyssna ändå, men bra att känna till då innehållet inte är helt aktuelltZalman3 skrev:Intervju med Elon Musk.

Re: Artikel i media
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -myndighet
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
Re: Artikel i media
Ja men här i norrland byggs det vindkraftverk hej vilt utan möjlighet att skicka strömmen söderut, ni i elområde SE4 får ju i allafall duktigt betalt för eran solel.kallekula skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -myndighet
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Det läskigaste med artikeln tycker jag är de uppenbara försöken att mörka hur illa det ser utkallekula skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -myndighet
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Ja, det ser riktigt illa ut med mer toapapper när man ser det i ljuset...fth skrev:Det läskigaste med artikeln tycker jag är de uppenbara försöken att mörka hur illa det ser utkallekula skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... -myndighet
Risk för elhaverier säger Aftonbladet. Lösningen borde vara att köpa mer toapapper?
/fth

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hej på er,
Corona Flashback
Ville bara dela en bra data graf över eftersläpningen av rapporteringen som jag letat efter och tror att fler kan vara intresserade av här.
Ingen diskussion tack, mvh.
https://adamaltmejd.se/covid/
Be careful out there! Slå på autopiloten
Corona Flashback

Ville bara dela en bra data graf över eftersläpningen av rapporteringen som jag letat efter och tror att fler kan vara intresserade av här.
Ingen diskussion tack, mvh.
https://adamaltmejd.se/covid/

Be careful out there! Slå på autopiloten

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)

Den säljs inte här än men ändå

Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Idag 3 år senare tycker de flesta att räckvidden under 50 mil är värdelöst. Inte ens bebisarna äter var tredje timme. Hur ska vi ha det?
Re: Artikel i media
Som standard brukar avgasbilarna dock ha en liten tank idag eftersom det ger bättre siffror för förbrukning när vikten blir lägre. Köra snålt kan man även göra med en elbil...dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Tror inte räckvidd på mycket ner än 50-60 mil kommer vara särskilt vanligt på nya bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jaså? Tycker fler och fler har större tank som standardutrustning, men det kan säkert bero på vilken marknad den säljs i.Svenssons skrev:Som standard brukar avgasbilarna dock ha en liten tank idag eftersom det ger bättre siffror för förbrukning när vikten blir lägre. Köra snålt kan man även göra med en elbil...dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Tror inte räckvidd på mycket ner än 50-60 mil kommer vara särskilt vanligt på nya bilar.
Sen tror jag inte att 20kg extra bränsle gör någon skillnad överhuvudtaget sett till totalvikt och vad all ny teknik väger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Jag tror Svenssons syftar på regeltänjandet många utnyttjar genom att köra testcykeln med en liten tank (då bilen ska vara fulltankad), och sedan erbjuda större tank som gratis extrautrustning. Så var det i alla fall med NEDC. WLTP kräver väl test även med extrautrustning, så det hålet kanske är täppt?dd88 skrev:
Jaså? Tycker fler och fler har större tank som standardutrustning, men det kan säkert bero på vilken marknad den säljs i.
Sen tror jag inte att 20kg extra bränsle gör någon skillnad överhuvudtaget sett till totalvikt och vad all ny teknik väger.
VW föreslår dock att man bara ska tanka halvfullt för att få ner förbrukningen.
https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswagen/wltp.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Tack! Du uttrycker något jag känt länge. Vid elbilsupphandlingen ca 2010 var kravet 100 km NEDC. Förspråkarna argumenterade "Man måste utbilda människor i hur lite räckvidd som faktiskt behövs", "Snittresan är bara XX kilometer, elbilen räcker till de flesta resor".nek0 skrev:När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .
Idag 3 år senare tycker de flesta att räckvidden under 50 mil är värdelöst. Inte ens bebisarna äter var tredje timme. Hur ska vi ha det?
Jag hittade en gammal Powerpoint jag gjort 2006: Där hade jag räknat jag med 40 mils räckvidd och 40 minuter laddtid 20-80% för att elbilen skulle accepteras. Och att stora SUVar skulle ha 100-150 kWh batteri med dubbla laddhandskar. Det där sista slog inte in, det verkar bli vattenkylning istället.
Re: Artikel i media
"Räckvidd" för en fossilbil är väl inte ens en grej? Mackarna ligger tätt och det går fort att tanka.
Re: Artikel i media
Enkelt! Stockholm-Åre non stop i -20 grader med snöfall och motvind på max åtta timmar = fossilbilens undergång.nek0 skrev:När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Idag 3 år senare tycker de flesta att räckvidden under 50 mil är värdelöst. Inte ens bebisarna äter var tredje timme. Hur ska vi ha det?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Re: Artikel i media
Har inte en enda gång på 3.5år behövt 30+mil räckvidd. Däremot var det på håret första vintern med X60D i snöstorm, men då snackar vi typ 20mils räckvidd.
Nu kör jag ju inte så mycket som många andra här. Har bara runt 10000mil på 3.5år i fyra olika teslor (plus något tusental i lånebilar).
Nu kör jag ju inte så mycket som många andra här. Har bara runt 10000mil på 3.5år i fyra olika teslor (plus något tusental i lånebilar).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Artikel i media
Jag hade den resan i år. Dock utan snöfall. Kraftig motvind, utan regn, +2C ute och fick då 340wh/km. Ska vi lägga på regn på det så kan det väl i värsta fall bli uppåt 350-400.Lars Json skrev:Enkelt! Stockholm-Åre non stop i -20 grader med snöfall och motvind på max åtta timmar = fossilbilens undergång.nek0 skrev:När jag började skriva på forumet för några år sedan så tyckte alla att jag är en idiot för att jag ville ha minst 50 mil räckvidd, för att ingen behöver mer än 30 mil. Man planerar mat med laddningen och bla, bla, bla .dd88 skrev:Utvecklingen går framåt även på fossilbilssidan, 150 mil på en tank är inte ovanligt, finns även bilar som närmar sig 200 om man kör snålt.mati skrev:Helt galet mycket. Även om det säkerligen inte är superrealistiska siffror, men det tangerar ändå snart räckvidden i en bensinbil. Snart kan petrolheadsen som brukar sträckköra till Vladivostok (utan att kissa!) njuta av den tysta färden i en elbil.Bjelke skrev:Läste nyss att Long Range plus officiella räckvidd är 647km![]()
Den säljs inte här än men ändå
Tror det var Ny Teknik som skrev det (som Elon i sedvanlig mening twittrade ut)
50+ mil på en laddning är väl ändå helt ok oavsett.
Idag 3 år senare tycker de flesta att räckvidden under 50 mil är värdelöst. Inte ens bebisarna äter var tredje timme. Hur ska vi ha det?
3,5 - 4kWh per mil i 60 mil = 210 - 240 kwh behövs då i en model X.
Tesla har ökat räckvidden med typ 5% per år om jag kommer ihåg rätt. Fortsätter den trenden så dröjer det 15 år innan vi har dubbla räckvidden. 100kwh till 200kwh.
Re: Artikel i media
Nog är det bra med lång räckvidd, men hur stor andel av bilköparna kan inte tänka sig att stanna en halvtimme var trettionde mil under värsta tänkbara förutsättningar, i utbyte mot alla elbilsfördelar? Jag killgissar på väl under 5%. Då är nog vardagsladdningen för lägenhetsboende en värre broms.
Re: Artikel i media
Lång räckvidd kommer att bli mera avgörande i takt med att fler elbilar kommer ut på marknaden.
Såsom batterierna verkar fungera idag med egenskapen att dom bara kan ladda fort när batteriet har liten SOC, så genom att dubbla antal kwh i batteriet så kommer laddningen att gå snabbare. Betänk scenariot att alla som åker e4:an vid gävle bro behöver ladda där, hur många stall skulle behövas?
Men ifall alla har kapacitet på exvis 150-200kwh i batteriet, då behöver bara en bråkdel stanna och dom som behöver laddar mycket snabbare.
Men utvecklingen på energidensitet ocg vikt på batterierna kommer nog att accelerera allteftersom.
Såsom batterierna verkar fungera idag med egenskapen att dom bara kan ladda fort när batteriet har liten SOC, så genom att dubbla antal kwh i batteriet så kommer laddningen att gå snabbare. Betänk scenariot att alla som åker e4:an vid gävle bro behöver ladda där, hur många stall skulle behövas?
Men ifall alla har kapacitet på exvis 150-200kwh i batteriet, då behöver bara en bråkdel stanna och dom som behöver laddar mycket snabbare.
Men utvecklingen på energidensitet ocg vikt på batterierna kommer nog att accelerera allteftersom.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Jag håller helt med. För min del duger även var 20e. Men för de som inte provat elbil under längre tid än en testkörning så låter det konstigt.Elof skrev:Nog är det bra med lång räckvidd, men hur stor andel av bilköparna kan inte tänka sig att stanna en halvtimme var trettionde mil under värsta tänkbara förutsättningar, i utbyte mot alla elbilsfördelar? Jag killgissar på väl under 5%. Då är nog vardagsladdningen för lägenhetsboende en värre broms.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A