Tesla har 35% i marginal i kina

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Model 3 cobalt-free LFP version details.

While most automakers are still making excuses to delay the massification of electric cars, the Standard Range Plus version of the Tesla Model 3 made in China already has an extremely safe, durable, simple and cheap cobalt-free LFP battery from CATL and an impressive profit margin of 35 %.

This version costs 291.800 yuan (36.480 euros) before government subsidies and 271.550 yuan (33.948 euros) after subsidies.

Curiously, in the more expensive Long Range version of the same electric car made in China the profit margin is lower (32 %). In this version the battery is more complex and made with NCM 811 cylindrical battery cells from LG Chem.

Moreover, profit margins can even double if Tesla starts sourcing more components from local suppliers.

Automakers that say they are losing money with their overpriced electric cars are either lying or doing it wrong. Maybe it’s both…

https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-mo ... n-details/

När Tesla har kinesiska underleverantörer, då blir vinsten ännu större!
Vilken annan elbilstillverkare har idag 35% i marginal på sina bilar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av fth »

Det är extremt högt, analyser brukar visa på 10-20% marginal per bil för traditionella tillverkare.

Under förutsättning att 35% är korrekt och baserat på gängse principer är man i (eller över) Ferrari-nivåer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av Zalman3 »

Teslas Kina fabrik är rena sedelpressen!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av Credde »

fth skrev:
Det är extremt högt, analyser brukar visa på 10-20% marginal per bil för traditionella tillverkare.

Under förutsättning att 35% är korrekt och baserat på gängse principer är man i (eller över) Ferrari-nivåer.

/fth
Frågan är hur mycket av marginalen per bil som går till att fixa saker i garanti perioden - det hade varit intressant att veta. Marginalen kan vara 35% men om man måste använde 40% (eller 1%) på att fixa garanti åtgärder då...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av Fredrik j »

Credde skrev:
fth skrev:
Det är extremt högt, analyser brukar visa på 10-20% marginal per bil för traditionella tillverkare.

Under förutsättning att 35% är korrekt och baserat på gängse principer är man i (eller över) Ferrari-nivåer.

/fth
Frågan är hur mycket av marginalen per bil som går till att fixa saker i garanti perioden - det hade varit intressant att veta. Marginalen kan vara 35% men om man måste använde 40% (eller 1%) på att fixa garanti åtgärder då...
Naturligtvis räknar man på marginalen så som delta mellan vad man får i intäkt per bil mot vad man har i utgifter för att bedriva verksamheten. Allt annat blir ju löjligt och helt omöjligt att jämföra.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:
Credde skrev:
fth skrev:
Det är extremt högt, analyser brukar visa på 10-20% marginal per bil för traditionella tillverkare.

Under förutsättning att 35% är korrekt och baserat på gängse principer är man i (eller över) Ferrari-nivåer.

/fth
Frågan är hur mycket av marginalen per bil som går till att fixa saker i garanti perioden - det hade varit intressant att veta. Marginalen kan vara 35% men om man måste använde 40% (eller 1%) på att fixa garanti åtgärder då...
Naturligtvis räknar man på marginalen så som delta mellan vad man får i intäkt per bil mot vad man har i utgifter för att bedriva verksamheten. Allt annat blir ju löjligt och helt omöjligt att jämföra.
Helt rätt, men är vi säker på, att Tesla gör detta.

https://seekingalpha.com/article/431385 ... l-auditors

"Ask any accountant and you’ll learn that automobile warranty expense is properly categorized as part of the cost of selling the vehicle.

Yet since Q2 of 2018, Tesla in many instances has allocated warranty expense to “Goodwill” and other non-warranty expense categories.

Why does that matter? Because it inflates both Tesla’s claimed gross margin and its reported net income."

Nu är artikeln inte helt ny så kan ha ändrats efteråt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av fth »

Det är helt klart så att siffrorna för vinstmarginal per bil inte är helt lätta att jämföra.

Det är egentligen bara när man inom en analys jämför olika tillverkare, och tillämpar exakt samma princip, som siffrorna blir helt jämförbara.

Det är nog inga tvivel om att Tesla har relativt höga marginaler, exakt hur höga är dock uppe för debatt, dom här 35% som det hänvisas till i artikeln är nog inte alls representativt för hela deras tillverkning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av MangeT »

Sedan är det väl tvunget att Tesla måste investera i SuC t.ex för att kunna sälja sina bilar. Räknas det med?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av Zalman3 »

MangeT skrev:
Sedan är det väl tvunget att Tesla måste investera i SuC t.ex för att kunna sälja sina bilar. Räknas det med?
Mycket av Teslas vinster går till att bygga nya Y fabriken i Kina.
Y fabriken i Tyskland och Cybertruckfabriken i USA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Sedan är det väl tvunget att Tesla måste investera i SuC t.ex för att kunna sälja sina bilar. Räknas det med?

Ja, det tycker jag nog. Finns ett klart samband mellan hur många SuC-platser som behövs och antal bilar i trafik. Men det är klart, mycket av grundkostnaden för SuC är redan tagen och det finns antagligen överkapacitet på sina håll idag som gör att det inte behövs nya SuC överallt trots att försäljningen ökar.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av ChristerSjo »

Helt intetsägande artikel då det inte definierar vad "Profit margin" är. Hade de skrivt Net Profit Margin eller något liknande då hade det varit klart.

https://www.investopedia.com/terms/p/profitmargin.asp
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 322
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Tesla har 35% i marginal i kina

Inlägg av SkipperO »

Siffror från en analysfirma (Xingye Securitie) bör man nog ta med en nypa salt. Men med tanke på hur dyr M3 är mot andra elbilar i kina så är det kanske inte orimligt i en nära framtid.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Skriv svar