Bila till Spanien - UD avråder

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Här är EUs hemsida med exakt info om gränserna
https://reopen.europa.eu/sv/map/ESP

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare

Inlägg av cpt_rb »

Vore spännande att höra sen hur ni blev bemött under resan. Med tanke på hur Sverige utmålas i media och exkluderas vid karantänlättnader i vissa länder kan vi ju lätt ses som paria utanför våra gränser.

Kan ju vara väldigt spännande att åka runt med svensk regskylt i Europa just nu. :shock:
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

Tycker vi svarar med samma mynt
Welcome.jpg
Audi Q8 e-tron 55 -24
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det finns ju tyvärr en orsak till att svenskar särbehandlas. Otroligt illa skött från start till mål.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nu har ju kina ett nytt utbrott. Spännande och se vid vilken tidpunkt våra grannländer ”stänger ner”. Deras taktik är ju att stänga innan smittan fått fäste. Två veckors inkubationstid....
Dom borde ju rimligen stänga nu direkt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Nu har ju kina ett nytt utbrott. Spännande och se vid vilken tidpunkt våra grannländer ”stänger ner”. Deras taktik är ju att stänga innan smittan fått fäste. Två veckors inkubationstid....
Sveriges befolkning saknar till stor del antikroppar också. Inte ens i Stockholm är andelen som haft smittan särskilt stor. Vi är inte skyddade av vår strategi som var tanken från början (antar jag?). Nu är vi snarare mer utsatta än omvärlden. Javisst, de kan få små bränder igen som är relativt enkla att släcka. Vi har en pågående brand som är mycket svår att släcka och få kontroll på. Om än relativt lågintensiv just nu. Men det kan ta rejäl fart igen om vi inte passar oss. Där är inte t ex Norge och Danmark.

Det enda som får slut på detta är ett vaccin. Sveriges ansträngningar om att få "flockimmunitet" ser ut att vara förgäves.

Du och andra får gärna läsa i DN om de som dött. Tror det var igår. En bild och en text för de 118 som dog en dag i april, inklusive Adam Alsing. Ja, de var äldre. Men inte döende. Det var människor som inte hade behövt dö nu. Jag förstår inte varför inte fler tycker att det här är en fet skandal. Hur kunde vi inte ta det säkra före det osäkra och åtminstone köpa oss tid?

Edit: Anledningen till att detta ämne ligger mig varmt om hjärtat är att min fru tillhör en riskgrupp och det här har drabbat oss ganska hårt. Inklusive våra barn som inte fått leva som andra barn nu under våren. Med en lägre smittnivå i samhället, som t ex i Norge, hade vi kunnat leva på ett annat sätt nu till sommaren och hösten. Vi har kört lockdown i egen regi sen mitten av mars. Men till vilken nytta? Den utlovade ersättningen till riskgrupper blev det inget av med heller så nu lever vi på sparpengar och min inkomst. Tack och lov har min fru en förstående arbetsgivare och är välkommen tillbaka i höst. Men alla har inte det.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

JoeMad skrev:
Om någon känner sig osäker så googla på ordet ”Danmark”. Det framgår klart och tydligt att det fortfarande är ett land som styr sig själv och inte av Sverige. Vi har inte ett dugg att göra med vilka lagar, regler och förhållningssätt de bestämt ska gälla i deras land. Man kan även googla på t ex ”Finland”, ”Norge” med och få fram motsvarande information. Fiffigt om man känner sig allmänt osäker! ;)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Sveriges befolkning saknar till stor del antikroppar också. Inte ens i Stockholm är andelen som haft smittan särskilt stor. Vi är inte skyddade av vår strategi som var tanken från början (antar jag?). Nu är vi snarare mer utsatta än omvärlden. Javisst, de kan få små bränder igen som är relativt enkla att släcka. Vi har en pågående brand som är mycket svår att släcka och få kontroll på. Om än relativt lågintensiv just nu. Men det kan ta rejäl fart igen om vi inte passar oss. Där är inte t ex Norge och Danmark.

Det enda som får slut på detta är ett vaccin. Sveriges ansträngningar om att få "flockimmunitet" ser ut att vara förgäves.

Du och andra får gärna läsa i DN om de som dött. Tror det var igår. En bild och en text för de 118 som dog en dag i april, inklusive Adam Alsing. Ja, de var äldre. Men inte döende. Det var människor som inte hade behövt dö nu. Jag förstår inte varför inte fler tycker att det här är en fet skandal. Hur kunde vi inte ta det säkra före det osäkra och åtminstone köpa oss tid?
Har du glömt alla bilder på alla normalkurvor och att minska toppen?
Bild

Tanken från början var och är att inte att få immunitet för befolkningen utan att sänka toppen så att sjukvården klarade av att hantera alla sjuka. Detta har ju lyckats. Vi är på inga sätt i mål och frågan är vad som skulle kunna sägas vara målet. Vaccin dröjer länge till, något år i bästa fall, aldrig i sämsta fall. Det finns flera andra länder som är värre drabbade än Sverige och som ändå haft väldigt drakoniska åtgärder med total isolering i princip. Flertalet länder har återigen börjat införa restriktioner på nytt eftersom deras strategi inte har fungerat. Det har inte gått att utrota viruset.

Vad skulle din lösning vara? Att anta ny grundlag för att kunna tvinga alla att hålla sig hemma och stänga alla butiker och företag på okänd tid (ett år eller mer)? Hur många andra kommer då av din lösning? Det finns ju rapporter innan 2020 och Covid-19 hur många som dog i förtid på grund av senaste ekonomiska nedgången. Denna "köpta" tid skulle alltså kunna leda till fler döda om än inte i Covid-19.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
hooked

Inlägg av hooked »

Men snälla!! Dra inte igång den här Corona-debatten igen! Det kommer bara gå åt h-vete. Vi fattar att det finns folk som har olika åsikter och INGENTING kommer att få olika individer på det här elbilsforumet att ändra inställning. Det är som politik. Det sitter så hårt rotat och det kommer bara leda till att folk får onödigt hög puls och det blir dålig stämning.

Jag är generellt så trött på enögda debattörer som är så enkelspåriga att man bara blir trött. Det är dessa personer som kommer att munhuggas i den här tråden. Världen är inte svart eller vit och det vore bra om fler insåg det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Tanken från början var och är att inte att få immunitet för befolkningen utan att sänka toppen så att sjukvården klarade av att hantera alla sjuka. Detta har ju lyckats. Vi är på inga sätt i mål och frågan är vad som skulle kunna sägas vara målet. Vaccin dröjer länge till, något år i bästa fall, aldrig i sämsta fall. Det finns flera andra länder som är värre drabbade än Sverige och som ändå haft väldigt drakoniska åtgärder med total isolering i princip. Flertalet länder har återigen börjat införa restriktioner på nytt eftersom deras strategi inte har fungerat. Det har inte gått att utrota viruset.

Vad skulle din lösning vara? Att anta ny grundlag för att kunna tvinga alla att hålla sig hemma och stänga alla butiker och företag på okänd tid (ett år eller mer)? Hur många andra kommer då av din lösning? Det finns ju rapporter innan 2020 och Covid-19 hur många som dog i förtid på grund av senaste ekonomiska nedgången. Denna "köpta" tid skulle alltså kunna leda till fler döda om än inte i Covid-19.

"Lyckats"?

När vaccin kommer vet vi inte. Kan faktiskt komma redan i höst/vinter. Det har flera seriösa forskare sagt vara en möjlighet. Även de som var skeptiska förut, som t ex svensken Matti Sällberg som gått ut och sagt att arbetet med vaccin gått fortare än han först trodde.

De flesta länder har färre döda än Sverige och det finns egentligen ingenting som talar för att de ska komma ikapp. Snarare tvärtom, att vi drar ifrån ännu mer. De "drakoniska åtgärderna" var aldrig tänkta att bli permanenta så nu när de öppnat upp så har de inte erkänt att de hade fel. De har bara följt sin plan som var att minska smittspridningen till ett minimum, och det har fungerat. Att en del av de länderna ändå drabbades hårt beror på att de reagerade alldeles för sent. De länder som införde stränga åtgärder och som låg i fas med Sverige då har klarat sig otroligt bra. T ex Norge som är ett föredöme även här.

Jag bifogar en bild som jämför Norge och Sverige. Du kanske kan tala om för mig vilket land som har lyckats bäst. Jag är lite dålig på att tolka grafer och siffror tydligen... ;)
svevsnor.png
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vill man göra politik av dödsfallsstatistik så får man väl även skylla förra årets rekordlåga antal dödsfall per 100 000 invånare - de lägsta någonsin - på regeringen och Folkhälsoinstitutet. Eller är det bara dessas ansvar när det går åt fel håll? Vad är förklaringen där i normalfallet med icke-pandemi? Regeringens välfärds- och sjukvårdspolitik, som i så fall var den bästa någonsin 2019? Varför var dödligheten per capita så mycket högre under Alliansen, rent av bitvis högre än under en global pandemi? Eller så gör man inte politik av frågan för att man därmed öppnar idiotiska dörrar.
https://cornucopia.cornubot.se/2020/06/ ... sedan.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

hooked skrev:
Men snälla!! Dra inte igång den här Corona-debatten igen! Det kommer bara gå åt h-vete. Vi fattar att det finns folk som har olika åsikter och INGENTING kommer att få olika individer på det här elbilsforumet att ändra inställning. Det är som politik. Det sitter så hårt rotat och det kommer bara leda till att folk får onödigt hög puls och det blir dålig stämning.

Jag är generellt så trött på enögda debattörer som är så enkelspåriga att man bara blir trött. Det är dessa personer som kommer att munhuggas i den här tråden. Världen är inte svart eller vit och det vore bra om fler insåg det.
Trots att jag gärna diskuterar Coronaepidemin och åtgärder mot den håller jag helt och hållet med dig hooked. Den här tråden kan gott få fortsätta handla om bilresor till Spanien. Onödigt att belasta Tibor med ytterligare modereringsbördor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag har inte gått till personangrepp. Jag har bara redogjort för min situation och min åsikt apropå att Danmark inte släpper in oss.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Jag har inte gått till personangrepp. Jag har bara redogjort för min situation och min åsikt apropå att Danmark inte släpper in oss.
Det stämmer att du inte gått till personangrepp. Jag tänker mer på att tråden riskerar att dra iväg i samma riktning som Coronatråden gjorde, om den mer och mer kommer att handla om epidemin.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
hooked skrev:

Trots att jag gärna diskuterar Coronaepidemin och åtgärder mot den håller jag helt och hållet med dig hooked. Den här tråden kan gott få fortsätta handla om bilresor till Spanien. Onödigt att belasta Tibor med ytterligare modereringsbördor.
Eftersom tråden ju handlar om att trotsa UDs avrådan att resa till Spanien under pågående pandemi så känns det ju som pandemins möjliga utveckling under tiden man är där är högst relevant. Om det var en tråd om bilresa till Spanien generellt hade det varit en annan sak.

Sveriges strategi är inte flockimmunitet. Det är en möjlig bieffekt av att ha en strategi som är hållbar över tid. Att stänga, öppna, stänga länder är ju inte rationellt.
Strategin verkar ju dessutom ha effekt eftersom antalet avlidna går nedåt utan att vi skärpt någonting.
Vi får vänja oss vid att leva med social distansering.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

thnis skrev:
JoeMad skrev:
Om någon känner sig osäker så googla på ordet ”Danmark”. Det framgår klart och tydligt att det fortfarande är ett land som styr sig själv och inte av Sverige. Vi har inte ett dugg att göra med vilka lagar, regler och förhållningssätt de bestämt ska gälla i deras land. Man kan även googla på t ex ”Finland”, ”Norge” med och få fram motsvarande information. Fiffigt om man känner sig allmänt osäker! ;)

Om det var oklart så kan jag bara säga att jag håller med dig till 100%
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare

Inlägg av cpt_rb »

Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
hooked skrev:

Eftersom tråden ju handlar om att trotsa UDs avrådan att resa till Spanien under pågående pandemi så känns det ju som pandemins möjliga utveckling under tiden man är där är högst relevant. Om det var en tråd om bilresa till Spanien generellt hade det varit en annan sak.

Sveriges strategi är inte flockimmunitet. Det är en möjlig bieffekt av att ha en strategi som är hållbar över tid. Att stänga, öppna, stänga länder är ju inte rationellt.
Strategin verkar ju dessutom ha effekt eftersom antalet avlidna går nedåt utan att vi skärpt någonting.
Njae...

Tråden handlar om hur man kan ta sig genom Europa och hur det ser ut med gränserna om man mot UD's rekommendation ändå skulle vilja åka i Europa. Det har ingenting att göra med vilken strategi Sverige eller andra länder valt och hur det fallit ut, och vem som gjort rätt/fel mm mm. Så jag instämmer med @hooked, släpp det. Vi har redan gått den vägen i en annan tråd. Det gick åt h-e redan i den.

Jag var bara nyfiken på hur reaktionerna i Europa blev för de som faktiskt väljer att bila söderut.
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

PhR34k skrev:
Verkar som efter mycket om och men så har de flesta länder öppnat sina gränser. Vi planerar att bila ner till Spanien i slutet på Juni nu när Tyskarna och Fransmännen öppnat.
Första gången jag bilar med dottern så till skillnad från tidigare i år måste vi stanna och vila, någon som har koll på bra hotel nära SuC i Tyskland och Frankrike?
Tack på förhand

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
I stort sett alla SuC i Frankrike och Spanien ligger vid ett hotell. Men som flera nämnt så är det bättre hitta hotell med destinationsladdning.
Använd navigatorn eller hotels.com för att hitta hotell och dom har även filter för att filtrera hotell som har en laddare.

3 hotell som jag bott på och som jag kan rekommendera
https://g.page/akzent-hotel-zur-wasserburg?share (3 Teslaladdare)
https://goo.gl/maps/9Tre6D4LFsmWmDfF6 (2 Typ2 laddare)
https://goo.gl/maps/GFDfXazztB9BiJ9r9 (4 Teslaladdare)
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

cpt_rb skrev:
Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
hooked skrev:

Njae...

Tråden handlar om hur man kan ta sig genom Europa och hur det ser ut med gränserna om man mot UD's rekommendation ändå skulle vilja åka i Europa. Det har ingenting att göra med vilken strategi Sverige eller andra länder valt och hur det fallit ut, och vem som gjort rätt/fel mm mm. Så jag instämmer med @hooked, släpp det. Vi har redan gått den vägen i en annan tråd. Det gick åt h-e redan i den.

Jag var bara nyfiken på hur reaktionerna i Europa blev för de som faktiskt väljer att bila söderut.
Ok. Men man bör tänka på om förutsättningarna ändras när man är ute och kör. Reaktionerna kan ju förändras från en dag till en annan.
Användarvisningsbild
cpt_rb
Teslaägare

Inlägg av cpt_rb »

Fredrik j skrev:
cpt_rb skrev:
Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
hooked skrev:

Njae...

Ok. Men man bör tänka på om förutsättningarna ändras när man är ute och kör. Reaktionerna kan ju förändras från en dag till en annan.
Absolut! Inget är riktigt givet denna sommar, mer än att det nog inte blir som det brukar.
M3 LR -20, okrokad
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

cpt_rb skrev:
Vore spännande att höra sen hur ni blev bemött under resan. Med tanke på hur Sverige utmålas i media och exkluderas vid karantänlättnader i vissa länder kan vi ju lätt ses som paria utanför våra gränser.

Kan ju vara väldigt spännande att åka runt med svensk regskylt i Europa just nu. :shock:
Vi åker inte till Tyskland i år. Risken att vi på nåt sätt blir trakasserade, inte insläppta, tvingas i karantän osv, är rätt stor. Och även om vi officiellt släpps in, vilket jag inte vet, så är jag faktiskt rädd att parkera en svenskreggad bil på en tysk parkering. Tyskland har deklarerat Sverige som högriskland, vi är enda landet som har fått den stämpeln. Genom cherry-picking, dvs genom att ta en rad dagar med höga inrapporterade dödstal, har de lyckats få det att se ut som att alla svenskar dör som flugor, typ. De är nog fullständigt panikslagna att träffa svenskar, vi som bär pesten med oss in i landet.
Nä, vi stannar här och har det mysigt hemma. Jag tycker ändå inte om att resa, så sett är det bara en fördel för min del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Det som är intressant är att här i Skåne ser jag en hel del tyska (och danska) bilar på vägarna. Fulla med semester-utrustning som vanligt. Alla verkar inte rädda för Sverige iaf..
B99

Inlägg av B99 »

Gäller bilförsäkringen när UD avråder från utlandsresor? Hem/reseförsäkringen gäller ju inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bat skrev:
Det som är intressant är att här i Skåne ser jag en hel del tyska (och danska) bilar på vägarna. Fulla med semester-utrustning som vanligt. Alla verkar inte rädda för Sverige iaf..
Nej, det är bara farligt när vi åker ner till dem. Det är ofarligt för dem att komma hit. De har ju besegrat smittan, de är alltså säkra här. Visserligen är det totalt ologiskt, men det gör ju inget. Logiken var nog bland det första som övergavs när hela den här cirkusen drog igång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

B99 skrev:
Gäller bilförsäkringen när UD avråder från utlandsresor? Hem/reseförsäkringen gäller ju inte.
Det brukar inte vara några sådan klausuler i bilförsäkringar, men kolla dina egna villkor för säkerhets skull.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar