Vinterkörning, D eller inte D?
Moderator: Redaktion
Vinterkörning, D eller inte D?
Hej
Funderar på att köpa beggad S85, men osäker på köregenskaper på vintern. Är det värt att lägga lite extra pengar för en D eller är antispinn för den bakhjulsdrivna varianten så pass bra att det inte behövs? Har sett argumentet att viktfördelning pga batterier gör att vägegenskaper på vintern blir bättre än "vanlig" tvåhjuldriven, men vet inte hur bra detta stämmer.
Brukar köra en hel del på norska småvägar på vintern. Jag fattar ju att det såklart är bättre med D, men min fråga gäller egentligen mer om det är värt de extra pengarna och om någon kan dela med sig om lite erfarenheter av körning på vinterväglag?
Funderar på att köpa beggad S85, men osäker på köregenskaper på vintern. Är det värt att lägga lite extra pengar för en D eller är antispinn för den bakhjulsdrivna varianten så pass bra att det inte behövs? Har sett argumentet att viktfördelning pga batterier gör att vägegenskaper på vintern blir bättre än "vanlig" tvåhjuldriven, men vet inte hur bra detta stämmer.
Brukar köra en hel del på norska småvägar på vintern. Jag fattar ju att det såklart är bättre med D, men min fråga gäller egentligen mer om det är värt de extra pengarna och om någon kan dela med sig om lite erfarenheter av körning på vinterväglag?
Senast redigerad av taxvalp, redigerad totalt 1 gånger.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vinterkörning, D eller inte D?
Haft fyra bakhjulsdrivna S i familjen (P85+, S85) och har aldrig haft problem med bakhjulsdrift, fästet är det bästa jag någonsin upplevt med RWD. D modeller är såklart överlägsna, frågan är om det är värt kostnaden, det kan man bara avgöra själv. Köper du en S85 hade jag rekommenderat att köpa en sen 2014 eller 2015 och undvika de tidiga 2013-2014. Stor skillnad i kvalitet på dessa, S85 efter september har dessutom hårdvara för autopilot något som är riktigt bekvämt.
Kört närmare 50000km S bakhjulsdrivet runt Oslo, Telemark, Vestfold, Østfold och Hedmark då vi bodde i Norge.
Kört närmare 50000km S bakhjulsdrivet runt Oslo, Telemark, Vestfold, Østfold och Hedmark då vi bodde i Norge.
Ok, tack, det låter ju ganska bra. Jag har kört framhjuldriven fossilbil länge och det är ganska sällan som jag känt behov av fyrhjulsdrift under full vinterkörning. Men jag ju aldrig kört bakhjuldrivet med typ 500 hästar innan så det är därför jag undrar lite. Men det blir alltså ganska mycket bättre pga edriften då kanske? I den här texten verkar finnas lite argument som talar för det: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Även på elbilforum.no finns massor av norrmän som först körde RWD och sen 4WD i Model S. Så där kan du hitta mycket erfarenhet och kommentarer till inom ämnet.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag kör en S75D och är mycket nöjd.
Givetvis är en 4wd mycket bättre när man accelererar i halt väglag, men faktiskt också mycket bättre när man motorbromsar.
Provade att köra med sommar däck på 5cm nysnö.
ABS-bromsning var väldigt mycket sämre än att antispinn/antisladd systemet fick jobba.
Dessutom nöter du mindre däck när kraften fördelas på alla hjul.
Lastväxlingarna blir också mindre.
Jag skulle välja 4wd alla dar i veckan.
Givetvis är en 4wd mycket bättre när man accelererar i halt väglag, men faktiskt också mycket bättre när man motorbromsar.
Provade att köra med sommar däck på 5cm nysnö.
ABS-bromsning var väldigt mycket sämre än att antispinn/antisladd systemet fick jobba.
Dessutom nöter du mindre däck när kraften fördelas på alla hjul.
Lastväxlingarna blir också mindre.
Jag skulle välja 4wd alla dar i veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ok, lite argument som talar för D här då alltså. Men kom på en annan fråga relaterad till vinterkörning som du kanske har koll på Zalman. Luftfjärdringen, går den att höja så pass mycket att det gör någon praktisk skillnad i framkomlighet? Till exempel på någon mindre oplogad väg med snö där underredet kan skrapa i?
Jag jag som resande säljare i Norrland har kört mer än 10.000 mil med min Tesla S75D.taxvalp skrev:Ok, lite argument som talar för D här då alltså. Men kom på en annan fråga relaterad till vinterkörning som du kanske har koll på Zalman. Luftfjärdringen, går den att höja så pass mycket att det gör någon praktisk skillnad i framkomlighet? Till exempel på någon mindre oplogad väg med snö där underredet kan skrapa i?
Körde i december från Östersund via Örnsköldsvik till Umeå under svåra förhållanden.
Det var blankis med regn först, som övergick i snöfall.
Till slut var det ca 2dm blötsnö på blankisen.
På vägen mellan Östersund och Örnsköldsvik såg jag 5 avåkningar, inklusive en plogbil!
Men när jag hissade upp Teslan max, körde i ca 40km/h och hade nya dubbade Hakka, så tog jag mig fram!
Få andra bilar hade klarat den resan!
Hade en Audi Quattro förut, Teslan är så mycket bättre vinterbil!
Med längre hjulbas, högre frigångshöjd med luftfjädringen och så mycket bättre antispinn/antisladd.
Brukar säga att Audin hade 4wd men Teslan är en nivå bättre, känns som 6wd!

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det händer väl ett fåtal ggr varje år att man "behöver" 4WD/AWD.
Här kan du läsa om den enda gången denna vinter då behovet uppstod för mig.
viewtopic.php?f=11&t=20249&p=410486&hil ... re#p410486
Min spec för att jag ens ska fundera på en bilmodell är:
AWD
Luftfjädring
Minst 200hk/1000kg
Alla dessa egenskaper behövs egentligen aldrig eller bara vid ett fåtal ggr per år. Men jag anser ändå att det är värt det.
AWD + luftfjädring pga snömodd: Färre än 5ggr per år i snitt och det är så jävla jobbigt att åka och gräva fram bilen när frugan parkerat den i en snödriva.
200hk/1000kg pga alla blåbär som bildar karavan och som inte vågar köra förbi den där husvagnen på den smala 70-vägen.
Riskmitigering mao.
Men har man tålamod och kan avstå bilen vid ett fåtal tillfällen om det skulle skita sig så funkar nog en RWD utan luftfjädring utmärkt. Ingen värdering i det påståendet skall jag förtydliga.
Här kan du läsa om den enda gången denna vinter då behovet uppstod för mig.
viewtopic.php?f=11&t=20249&p=410486&hil ... re#p410486
Min spec för att jag ens ska fundera på en bilmodell är:
AWD
Luftfjädring
Minst 200hk/1000kg
Alla dessa egenskaper behövs egentligen aldrig eller bara vid ett fåtal ggr per år. Men jag anser ändå att det är värt det.
AWD + luftfjädring pga snömodd: Färre än 5ggr per år i snitt och det är så jävla jobbigt att åka och gräva fram bilen när frugan parkerat den i en snödriva.
200hk/1000kg pga alla blåbär som bildar karavan och som inte vågar köra förbi den där husvagnen på den smala 70-vägen.
Riskmitigering mao.
Men har man tålamod och kan avstå bilen vid ett fåtal tillfällen om det skulle skita sig så funkar nog en RWD utan luftfjädring utmärkt. Ingen värdering i det påståendet skall jag förtydliga.
- Gustafsson
- Teslaägare
Är skillnaden på begpriser särskilt stor mellan 2 å 4 wd?
Haft två D modeller och de går som en traktor i lössnö. Men det går definitivt att både få släpp å sladd med dem också.
En nackdel med 4WD är att många av dem har ett tydligt vinande motorljud från den främre motorn, vilket jag blev besviken på i min förra bil. Den jag har nu är dock nästan helt tyst.
Haft två D modeller och de går som en traktor i lössnö. Men det går definitivt att både få släpp å sladd med dem också.
En nackdel med 4WD är att många av dem har ett tydligt vinande motorljud från den främre motorn, vilket jag blev besviken på i min förra bil. Den jag har nu är dock nästan helt tyst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Min model S är bakhjusdriven och jag har kört under svåra vinterförhållanden utan problem. Viktfördelningen är en sak, men jag tror det som gör att en elbil med tvåhjulsdrift tar sig fram så bra och säkert är att en elmotor är mycket enklare och exaktare att styra jämfört med en förbränningsmotor så systemen för antisladd och antispinn blir mycket mer effektivare. Så länge du har bra vinterdäck kommer du inte ha några problem med en bakhjulsdriven model S.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag körde väl typ 10 tusen mil med bakhjulsdrift och luftfjädringen och det funkade mycket bättre än jagtaxvalp skrev:Ok, lite argument som talar för D här då alltså. Men kom på en annan fråga relaterad till vinterkörning som du kanske har koll på Zalman. Luftfjärdringen, går den att höja så pass mycket att det gör någon praktisk skillnad i framkomlighet? Till exempel på någon mindre oplogad väg med snö där underredet kan skrapa i?
vågade hoppas på

Några gånger hade jag verkligen nytta av att kunna höja upp bilen när det var oplogat, och precis som redan
nämnts så blir det riktigt bra om man har bra däck

Nu har jag kört fyrhjulsdrivet ett par vintrar och självklart är det ännu bättre, nästan löjligt bra faktiskt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har haft en P85 och 90D. Har aldrig haft problem på vintern med någon av bilarna.
Naturligtvis har D-modellen bättre grepp. Men är det värt det? Tveksamt. Jag testade P85:an en gång på blankis, såndär superblixthalka där man knappt kan hålla sig på fötterna själv. Jag stampade bara plattan i mattan och förväntade mig världens hjulspinn med spektakulära donuts som följd. Men i själva verket hände ingenting alls. Bilen accelererade lungt och sansat, och hade jag inte vetat på vilket sätt den accar i vanliga fall så hade jag kanske inte ens märkt att det var snorhalt. Detta var med dubbfria däck.
Antispinnsystemet är totalt överlägset det som sitter i fossilbilar. Detta i kombination med bilens ganska höga vikt och en perfekt 50:50 viktfördelning gör även bakhjulsdrivna bilar till en fröjd på vintern.
Fördelen med RWD bilarna är desutom att de har mycket större frunk än D-bilarna. Dessutom är de tystare.
Nackdelen är att bakdäcken slits mer. Men det är nog rätt så individuellt.
Skulle jag få välja så skulle jag föredra RWD.
Naturligtvis har D-modellen bättre grepp. Men är det värt det? Tveksamt. Jag testade P85:an en gång på blankis, såndär superblixthalka där man knappt kan hålla sig på fötterna själv. Jag stampade bara plattan i mattan och förväntade mig världens hjulspinn med spektakulära donuts som följd. Men i själva verket hände ingenting alls. Bilen accelererade lungt och sansat, och hade jag inte vetat på vilket sätt den accar i vanliga fall så hade jag kanske inte ens märkt att det var snorhalt. Detta var med dubbfria däck.
Antispinnsystemet är totalt överlägset det som sitter i fossilbilar. Detta i kombination med bilens ganska höga vikt och en perfekt 50:50 viktfördelning gör även bakhjulsdrivna bilar till en fröjd på vintern.
Fördelen med RWD bilarna är desutom att de har mycket större frunk än D-bilarna. Dessutom är de tystare.
Nackdelen är att bakdäcken slits mer. Men det är nog rätt så individuellt.

Skulle jag få välja så skulle jag föredra RWD.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Körde 15000 mil med en S85 utan luftfjädring, bor i Dalarna. Funkade utmärkt som vinterbil.
Gällande luftfjädring saknade jag det bara en gång på 15 000 mil, det var 20 cm nysnö 7 km grusväg genom skogen. Skall dock tilläggas att det gick bra iallafall men hade varit bra att kunna höja bilen.
Gällande luftfjädring saknade jag det bara en gång på 15 000 mil, det var 20 cm nysnö 7 km grusväg genom skogen. Skall dock tilläggas att det gick bra iallafall men hade varit bra att kunna höja bilen.
Bor i Östersund på landsbygden och luftfjädring plus 4wd är lyx. Har kört på oplogade skogsvägar helt obehindrat.
Var försiktigt med halt väglag bara, bilarna är tunga som fan och lätta att accelerera men blir det ishalka förvandlas ni till ett bowlingklot.
Var försiktigt med halt väglag bara, bilarna är tunga som fan och lätta att accelerera men blir det ishalka förvandlas ni till ett bowlingklot.