Dyrt med elbil med räckvidd => 600 km WLTP

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Dyrt med elbil med räckvidd => 600 km WLTP

Inlägg av slugger75 »

För exakt ett år sedan tog jag leverans av min Model 3 LR RWD med 600 km räckvidd. Priset var då ca 640 000 kr (580 000 kr efter miljöbonus).

Nu ett år senare måste man punga ut med ca 920 000 kr (860 000 kr efter miljöbonus) för att få en elbil som har minst 600 km räckvidd.

Tror ni att någon tillverkare kommer släppa en ”billig” (ca 600 000 kr) elbil med räckvidd på 600 km eller mer inom något år?

Många verkar sikta på ca 500 km och under.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Dyrt med elbil med räckvidd => 600 km WLTP

Inlägg av Zalman3 »

Ford Mach e pratar om en räckvidd på 600km WLTP.
98,8kWh batteri.
Har inte sett svenska priser än.

Edit:
Annars är ju Hyundai 45 lite intressant.
450 km i räckvidd och kan ladda 0-80% på 15 minuter.
Att stanna 15 minuter på en 900km resa känns OK.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

Med en Tesla skulle jag vara ok med 500 km WLTP nästa gång jag byter bil (om två år).

Något annat fabrikat än Tesla så vill jag nog upp i 600 km, med tanke på att man då går miste om Supercharger.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

LR AWD klarar 560km WLTP och klarar 659’ före bonus. Not far off :-)

Tycker dock att laddkurvan är betydligt mer intressant än väldigt lång räckvidd.

I praktiken är det få gånger man kör 100-0%. Det är väl i de få fall då man åker från punkt A till B, har laddning i bägge ändar och sträckan är precis det bilen klarar.

För det mesta kör man kanske 90-20% eller smalare intervaller eller så kör man längre än bilens maximala räckvidd. I det senare fallet behöver man ändå stanna och då är snabb laddning mer effektivt än lång räckvidd

Min gamla S klarar kanske 40 mil under perfekta förhållanden och snäll körning. Tycker sällan att det är ett problem. Däremot ställer den numer rätt långsamma snabbladdningen till en del huvudvärk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Inlägg av Verdi »

slugger75 skrev:
Med en Tesla skulle jag vara ok med 500 km WLTP nästa gång jag byter bil (om två år).

Något annat fabrikat än Tesla så vill jag nog upp i 600 km, med tanke på att man då går miste om Supercharger.

Vad gör det för skillnad med 60 vs 50 mil? För min del räcker 40 ärliga motorvägsmil.

Har säkert skrivit det förr men på vår resa ner till Spanien förra sommaren utnyttjade vi inte hela räckvidden många ggr trots att vi har energislukande 21" hjul. Ja, kanske sista biten hem genom Sverige där vi klarade oss på stopp i Lödde och Ödeshög på vår väg hem till Uppsala. Hade vi haft sämre räckvidd hade det blivit ett par kortare stopp till i typ Toftaholm och Arboga. (Vi åkte över Arboga med vår 75D och 90D, men nu med vår 100D så kan vi åka E4:an hela vägen som vi gjorde med våra fossilbilar.)

Så på sätt och vis, jag skulle inte vilja ha sämre räckvidd än idag men samtidigt känner jag inget sug efter längre räckvidd heller. Den fixar vårt körmönster och våra vanor perfekt numera. Med 75D och 90D (med 21") så fick man göra några små uppoffringar. Vi har 341 km till Ödeshög Supercharger. Sen är det 330 km mellan Ödeshög och Löddeköpinge (om vi ska ner mot Europa) eller 308 km ner till torpet i Yngsjö. Med vår 100D med 21" kan jag köra som "vanligt", dvs lite för fort, och ändå komma fram utan att bli nervös. Längre körpass än ~30-35 mil pallar jag ändå inte numera. Måste pissa, sträcka på ryggen, rasta barnen...

Det som är värst tycker jag är att SuC i Frankrike och Spanien ofta står så jäkla märkligt till. Ja, och så när jag tog Teslan till Trysil utan att ha gjort klart med destinationsladdning innan. Det var en liten pärs.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Teslas superchargers och 40 mil räcker gott så länge som man håller sig mellan Narvik och Gibraltar.

Den som tror något annat har inte provat i praktiken.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

Yes.

Problemet är att mitt företag har tagit bort Tesla som valbar bil. Så om det inte ändras måste nästa bil bli något annat märke, dvs ingen tillgång till Supercharger. Och då vill jag gärna ha minst 600 km WLTP.

Kör en del på vintern med takbox, och har då bara ca 350 km räckvidd med min bil.

Tanken att göra det med nån annan elbil än Tesla är inte lockande.
Skriv svar