Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Elof »

Verdi skrev:
När en medelålders man skriver att för 10-15 år sen var det si och så, då måste man plussa på 5-10 år. ;) (Vet hur jag själv funkar)

Nya VW Beetle och nya Minin kom 1997 respektive 2000. När den där vidriga "maffiabils"-inspirerade jänkaren med urusel kvalitet och hemska köregenskaper kom vet jag inte. Vad hette den nu igen?
Chrysler 300C tänker du på?
2004-2005 kom den. Baserades till stora delar på Mercedes E-klass, så såå hemska köregenskaper hade den nog inte. Ball såg den ut också :) .
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Elof skrev:
Verdi skrev:
När en medelålders man skriver att för 10-15 år sen var det si och så, då måste man plussa på 5-10 år. ;) (Vet hur jag själv funkar)

Nya VW Beetle och nya Minin kom 1997 respektive 2000. När den där vidriga "maffiabils"-inspirerade jänkaren med urusel kvalitet och hemska köregenskaper kom vet jag inte. Vad hette den nu igen?
Chrysler 300C tänker du på?
2004-2005 kom den. Baserades till stora delar på Mercedes E-klass, så såå hemska köregenskaper hade den nog inte. Ball såg den ut också :) .

Nä den där fula med 30-tals inspiration. Kanske också var en Chrysler?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
När en medelålders man skriver att för 10-15 år sen var det si och så, då måste man plussa på 5-10 år. ;) (Vet hur jag själv funkar)

Nya VW Beetle och nya Minin kom 1997 respektive 2000. När den där vidriga "maffiabils"-inspirerade jänkaren med urusel kvalitet och hemska köregenskaper kom vet jag inte. Vad hette den nu igen?
Ja tiden går och åren läggs på hög. Strax är det väl dags och scrolla bakåt på det här forumet och kolla om alla förutspådda revolutioner har hänt så snabbt som man trodde.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
När en medelålders man skriver att för 10-15 år sen var det si och så, då måste man plussa på 5-10 år. ;) (Vet hur jag själv funkar)

Nya VW Beetle och nya Minin kom 1997 respektive 2000. När den där vidriga "maffiabils"-inspirerade jänkaren med urusel kvalitet och hemska köregenskaper kom vet jag inte. Vad hette den nu igen?
Ja tiden går och åren läggs på hög. Strax är det väl dags och scrolla bakåt på det här forumet och kolla om alla förutspådda revolutioner har hänt så snabbt som man trodde.
Saker förändras trotts allt.
När jag för ekonomitanten på jobbet sade 2016 att jag beställt en bil som bara går på el.
Då sa hon att jag ljög.
För sådana bilar "finns" inte.

Den diskussionen har jag inte längre med folk.
Och intressant är att en majoritet av folk i allmänhet har hört talas om Tesla, oavsett om de är intresserade av elbilar eller inte.

Men visst finns det dieselkramare fortfarande.
Men dieselbilsförsljningen har nästan halverats på drygt ett år, så visst går det framåt.



EDIT:
Plötsligt har kineserna tagit över.

For example, if BYD decided to replace the 32,2 kWh NCM battery of the BYD e1 with a cobalt-free CTP battery and sell it for 15.000 euros before subsidies worldwide, it could be the modern-day people’s car.

Anyway, when it comes to electric buses Chinese automakers already dominate the European market, we’ll see how long will it take them to accomplish the same with electric cars. Meanwhile, European automakers will keep fighting electric cars and then wonder why suddenly Chinese automakers toke over…
https://pushevs.com/2020/06/21/most-ene ... batteries/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
När en medelålders man skriver att för 10-15 år sen var det si och så, då måste man plussa på 5-10 år. ;) (Vet hur jag själv funkar)

Nya VW Beetle och nya Minin kom 1997 respektive 2000. När den där vidriga "maffiabils"-inspirerade jänkaren med urusel kvalitet och hemska köregenskaper kom vet jag inte. Vad hette den nu igen?
Ja tiden går och åren läggs på hög. Strax är det väl dags och scrolla bakåt på det här forumet och kolla om alla förutspådda revolutioner har hänt så snabbt som man trodde.
Saker förändras trotts allt.
När jag för ekonomitanten på jobbet sade 2016 att jag beställt en bil som bara går på el.
Då sa hon att jag ljög.
För sådana bilar "finns" inte.

Den diskussionen har jag inte längre med folk.
Och intressant är att en majoritet av folk i allmänhet har hört talas om Tesla, oavsett om de är intresserade av elbilar eller inte.

Men visst finns det dieselkramare fortfarande.
Men dieselbilsförsljningen har nästan halverats på drygt ett år, så visst går det framåt.
Och det är Teslas förtjänst, eller bonus malus?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Det finns ju en stor grupp som säger...nästa bil blir en elbil.
Man väntar på Tesla modell Y, Cybertruck, ID3, Skoda Enyaq mm.

Tyvärr finns ju fortfarande få "Volvokombi" med drag till ett lågt pris.

Och elbils marknaden förändras så snabbt att det är svårt att ens se 2 år in i framtiden.

Blir Kia/Hyundai 800V ladda till 80% på 15 min satsning, standard inom 2 år?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5487
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Det finns ju en stor grupp som säger...nästa bil blir en elbil.
Man väntar på Tesla modell Y, Cybertruck, ID3, Skoda Enyaq mm.

Tyvärr finns ju fortfarande få "Volvokombi" med drag till ett lågt pris.

Och elbils marknaden förändras så snabbt att det är svårt att ens se 2 år in i framtiden.

Blir Kia/Hyundai 800V ladda till 80% på 15 min satsning, standard inom 2 år?
Ja så är de, problemet är att de mer väntar på en bil som vw Sharan eller en Volvo V60 och de ska se ut och fungera som en vanlig bil och inte vara ett tv spel som jag hört vissa säga.
Sen är de priset, ja de kanske är redo ett betala lite mer än vad samma bil kostade men inte mycket.

Jag har också en annan grupp vänner där man ser laddningen av bilen som ett stort problem och detta är trots att en av dessa vänner bor i ett radhus med carport.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Det finns ju en stor grupp som säger...nästa bil blir en elbil.
Man väntar på Tesla modell Y, Cybertruck, ID3, Skoda Enyaq mm.

Tyvärr finns ju fortfarande få "Volvokombi" med drag till ett lågt pris.

Och elbils marknaden förändras så snabbt att det är svårt att ens se 2 år in i framtiden.

Blir Kia/Hyundai 800V ladda till 80% på 15 min satsning, standard inom 2 år?

Att säga så är lite som att säga att "på måndag ska jag börja träna och äta nyttigare". Väldigt enkelt att säga. Krävs lite mer för att verkligen göra det.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Walker »

M a o. Folk är inte redo.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av renes »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Men visst finns det dieselkramare fortfarande.
Men dieselbilsförsljningen har nästan halverats på drygt ett år, så visst går det framåt.
Och det är Teslas förtjänst, eller bonus malus?
Och vilken roll spelar det?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5487
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av chaffis75 »

renes skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Men visst finns det dieselkramare fortfarande.
Men dieselbilsförsljningen har nästan halverats på drygt ett år, så visst går det framåt.
Och det är Teslas förtjänst, eller bonus malus?
Och vilken roll spelar det?
Jag tycker de är en intressant fråga, är de ekonomin som driver folk till andra bilar än diesel eller är de att man vill gå till hybrider, bensin och elbilar?

Frågan är ju om utvecklingen hade sett likadan ut om vi inte haft bonus malus systemet? Jag tror inte de, åtminstone inte I samma utsträckning.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av nek0 »

renes skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Men visst finns det dieselkramare fortfarande.
Men dieselbilsförsljningen har nästan halverats på drygt ett år, så visst går det framåt.
Och det är Teslas förtjänst, eller bonus malus?
Och vilken roll spelar det?
Jättestort roll faktiskt. Bonus malus har vi i Sverige men i USA har de inget sånt och bilindustri som ska ställa om för bara Sverige är dödsdömd.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Men visst finns det dieselkramare fortfarande.
Men dieselbilsförsljningen har nästan halverats på drygt ett år, så visst går det framåt.
Och det är Teslas förtjänst, eller bonus malus?
Och vilken roll spelar det?
Dom flesta byter ju till bensin istället. Och förbrukar mer fossilt bränsle.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Om inte jag hade varit där jag är i livet just nu så hade jag aldrig haft råd att köpa en elbil som mötte mina behov. Nu är mina barn utflugna, vilket dramatiskt har förbättrat mitt ekonomiska utrymme och över den senaste 10-årsperioden har min reallön dessutom förbättrats en hel del och detta tillsammans skapade ett utrymme för att köpa min första nya bil, vilket oftast är ett krav idag för att köpa en elbil, eftersom utbudet av begagnade elbilar fortfarande är så begränsat.

Och det är ju naturligtvis det som är ett av de viktigaste skälen till varför också jag hör många säga att de gärna skulle köpa en elbil men att de tycker att de är för dyra, helt enkelt så dyra att de inte har råd med en. Och det är ju också så det ser ut för en majoritet av befolkningen, dem som nån här kallade för pöbeln, alltså de som inte kan åtnjuta förmånen att få en företagsleasingbil eller som inte har så hög lön att de klarar av att köpa en bil som kostar dem mer än boendet.

Genomsnittsåldern för dem som gör sitt första nybilsköp är över 50, dvs. de som verkligen själva betalar fullpris för sin bil och inte får den subventionerad av staten.

Så det är helt enkelt kalla fakta: Priserna måste ner på funktionella elbilar och utbudet på begagnatmarknaden måste öka, och det tar sin tid. Dessutom måste möjligheterna för vardagsladdning ökas dramatiskt för alla dem som bor i lägenhet. Trots att det finns el i princip varsomhelst i landet så är det ju en hel del infrastruktur som ska på plats innan detta blir verklighet.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av bjelkeman »

Ex Audi manager Peter Mertens: “we have been asleep (…) it is getting bloody!” - German article about German auto industry and Tesla version på engelska nedan.

https://www.elektroauto-news.net/2020/p ... ird-blutig

I am writing this article full of anger as a German about the German automotive industry.
The octopus is one of the most fascinating and intelligent animals of our seas. Scientists predict that if they didn't die so early after the birth of the new generation, they would become "the people of the sea" because of their ability to learn, and would dominate all other marine animals, whether small or large, as humans do on solid ground.

An octopus has 8 arms, hence the name Octo, and each arm has its own little brain that controls that arm. These 8 brains communicate with a central brain, and the scientists have not really figured out how the coordination of the brains works and why their arms do not get in their way all the time.

"The established car industry, trying to develop a competitive electric car, has exactly the same challenge. But there, the "arms" are still in the way, are not coordinated and use up the available energy in a vehicle much too fast."

German auto industry is like an uncoordinated octopus
Traditionally, in the last decades and since software has dominated more and more devices in our lives, each small automotive function has been given its own chip, software and computer, but they do not communicate with each other and when they do, their different languages prevent them from doing so. This is how the industry has developed over the last, say, 40 years.

Consider the squid arms in our analogy as different functional segments and subsystems in a vehicle. Each has a well-defined purpose, and as the combustion industry has matured and no real new innovations are taking place, each of these subsystems has been outsourced to suppliers who offer it better, faster and at lower cost. 90% of all VW software and 70% of all parts are now outsourced to suppliers. A real win-win situation. Welcome to the world of low vertical integration and slow innovation.

Depending on the model, up to a few hundred chips today separately manage a complex network in your vehicle, but it is not coordinated or even centralized. Thousands of suppliers are involved, some working together, some independent. What they all have in common is that all the systems only function in their own area and do not communicate with a central computer or, to use my analogy again, the central brain of our octopus.
This was the world in which the German car industry lived undisturbed until Tesla delivered his first electric car. Tesla was the first company to bring a vehicle to market that was developed with a high degree of vertical integration around a central computer that manages and combines all main and auxiliary functions. You can't see this from the outside, so people still don't understand why a Tesla should be so different. However, they learn it the moment they put their foot on the gas pedal for the first time and they learn it quickly.
This design allows you to change the stopping distance, range or acceleration just by a new software update that enters your vehicle through the air, almost magically, just like Harry Potter changes reality with his wand in his hand whispering a spell. It reduces costs, makes your vehicle safer and offers you new functionality and efficiency because someone at the Tesla-Fremont factory in California, USA literally presses a single button.

Tesla changed the rules of the automotive business with a tool called software.
To counter the challenger, the established car industry activated what it does best, namely its supplier base. They asked their thousands of suppliers if they could develop something similar, and the suppliers confirmed convincingly: "Yes, we can", without knowing exactly what they had actually committed themselves to.

Ten years later, the largest and best R&D departments in the automotive industry are unveiling vehicles that are nowhere near the 2012 Model S from Tesla. Peter Mertens, former Head of R&D and Member of the Board of Management of Audi in June 2020:
"I say this with honesty, in my own responsibility we have all slept to a certain extent, and that is not only the automotive industry, but above all the suppliers".

And he continues, "I made the wrong decisions. We trusted too much that the suppliers would somehow make it."

For 10 years, the supplier industry improved and optimized its subsystems in the existing IT and software infrastructure of the vehicles, claiming that if they made enough effort, they could build an integrated digitized vehicle that could do everything a Tesla has done for a decade. The top managers of the German automotive industry decided to use their strength from the world of combustion engines and to work with existing and new suppliers.
The suppliers have improved the vehicle's subsystems instead of starting a completely new 'green field' design with an integrated software architecture around custom chips and technology. Their rationale for this decision is simple: revenue and profit.

Congratulations, dear car managers, you have just asked a 'vampire to manage your blood bank'.

At this point at the latest, I would have expected that car managers would realize that they are asking the wrong person to solve their problem, namely their supplier.
Today, all these managers have left or were left, and their predecessors did not dare or did not know how to come to terms with the past, and for this reason, among others, they have not started a revolution, but are continuing a slow process of improvement; an evolution for which they have no time. It's a task of decades to build up competencies that don't exist and to reduce the number of suppliers but top managers are usually not in their position for that long so why should they start something that only causes problems and costs in the beginning and for whose success someone else will 'take the credit' later on?

Time - the missing commodity of the automotive industry

Time is the most precious and sought-after capital, which the automotive industry does not have in sufficient quantity today. Time is an asset that cannot be bought with all the money the car industry has. You will not solve the software problem by swamping it with money and resources when you run out of time. VW wants to spend 7 billion Euro in 4 years to develop an integrated operating system for its vehicles.

"It will take years before we have reached the level of software know-how necessary to compete at the top," said Herbert Diess, Chairman of the Board of Management of the VW Group in June 2020. And further: "Even today, hardly a line of software code comes from us".

Without software, you lose the most valuable asset you have as a consumer-oriented company: access to your customers.

Without software, you lose the gold of the digital age: customer data.
Without software you are only what is left without it, a company that assembles low profit metal boxes, and low profit metal boxes are an interchangeable commodity.
In the future, the German automotive industry runs the risk of producing nothing but worthless zombies without brains (computers) and blood (data).

Software is made by software developers, not hardware managers!
After 20 years in the software industry, I can confirm that software is nothing magic, but only a technology. To manage software, you need software engineers and a software organization. If you allow hardware managers in a hardware organization to manage your software, how can you expect success?

10 years after the established industry failed to develop a working IT and software operating system for their electric cars, they are still repeating the same mistake of outsourcing the piece of technology that is critical to success, profits and their future.
The planned software cooperation between BMW and Daimler ended before it started, leaving only the option of using suppliers as cost was one of the main reasons for the cooperation approach. Meanwhile, VW announces to invest 7 billion Euro with the help of 10.000 IT employees until 2025 to realize an operating system for their vehicles for which a Tesla needed a fraction of the resources.

Automobile managers who know how to develop combustion vehicles and who have been successful in this environment were and still are responsible for the software organizations of the e-tron, Taycan, EQC or ID.3 and all announced electrical concepts and models. The German automotive industry places its most critical new products, which will determine whether they will survive as companies in their existing structure, under the responsibility of managers who have the least experience and knowledge of this critical part of the value chain.

The attempt by the VW group to centralize 10,000 IT resources in a new organization to solve the ID.3 software problems that 100, maybe even only 50 good software engineers could solve is a testimony to the fact that software is still not really understood today. Herbert Diess lost the important role as CEO of the VW brand because of the software problems with the Golf 8 and ID.3, and other managers will lose their responsibility because it is obvious that they do not know what they are doing and what they are talking about.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av bjelkeman »

Fortsättning

Software determines success or failure more than ever
Since its future depends on the software, be it in terms of the product, customer value or company profits, the software must therefore also occupy one of the most powerful positions in the company. The IT representative on the VW board of directors was finally appointed in 2019 but he is in a weak position without the necessary power and influence to make critical decisions. How can a company be successful if the thing that will make its main profits has no real say in the decision-making body?

VW's planned spin-off of the software into a separate legal corporation in order to become the Android of the automotive industry with its own VW.OS, which will offer its own operating system for other car manufacturers as well, may be a step in the right direction, but it may also be the wrong one. Instead of being designed like a start-up that is not based on existing structures to first develop a good stable solution for the ID.X model range without having built up decisive software competence, we immediately assumed that we could offer solutions for the entire industry. If there is one thing that VW is not known for, or rather negatively known for, it is their software.

Managers who have never written a single set of software code in their entire life and cannot even name the common software languages, decide on the vehicle software that determines the largest share of the profits. In the software industry, 80-90% margin is not uncommon, but the automotive industry is used to only a few percent. Managers who don't even know the basic current software languages, nor what they mean for success, or what good or bad code is, make decisions whose scope they don't even begin to grasp.
They are simply incompetent for this task. Even if a software engineer tries to explain it to them, they won't understand the requirement, but without being able to describe the challenge and the task, they are as far away from the solution as you can be.
"The automotive industry is experiencing a wave of incompetence among managers who were among the most competent not long ago. The biggest mistake that is made again and again is to compare a combustion engine vehicle with an electric car. All that connects these two vehicles is the outer shell, and that, as explained, is an interchangeable inferior product.

"Gasoline in your blood" is not good enough for e-cars!

The top managers of the German car industry have always proudly declared that they have "petrol in their blood", e.g. Piech or Winterkorn and many others today. It was seen as a statement qualifying them for this top management role, but since in the electric world of electric cars no petrol is used, but rather the batteries and the software code, among other things, are the decisive qualification criteria, how well are they still suited for the role they still hold as if they had a right to inherit?

Do they now have electricity and software code in their blood instead of petrol? No they do not and therefore they are not qualified because they do not understand software and batteries and electrical drivetrains. If they did, why are they offering us electric cars that are so far from the possibilities of a Tesla?

Would they hire a top manager for the development of a combustion engine vehicle who doesn't even understand the basics of the technology on the grounds that he can delegate it to qualified people? Probably not.

If the justification for a top manager in the old world of combustion engines is that he was a toolmaker or something similar at the beginning of his career, then a top manager today who is supposed to meet the same qualification standards should have been a software programmer at the beginning of his career. If you do not understand what your organization does, you are not only outdated, but an active risk for the future of the company.

Herbert Diess lost his role as CEO of the VW brand last week, partly because of the software disaster with the Golf 8 and ID.3, but what will change with the new CEO? Does Ralf Brandstätter know about software? Did they make the decision for the new CEO depend on his software or battery expertise?

His first interview instead shows us that he wants to stick with the combustion engine for the time being, which will unnecessarily increase costs in the group and keep profits small. The following denial of the corporate communication shows that there is no uniform strategy at VW.

A simple job assessment with all top managers at VW, Audi, Porsche, BMW and Daimler with the request to program a small game or a simple but working virus would very quickly bring clarity in the question of competence. If the top managers are not able to do this or think they can delegate this task then fire them immediately because they are simply not suited for the job. How many will be left?

It may sound like a radical measure, but isn't it even more radical to risk losing thousands of jobs instead because top management is incompetent and doesn't even understand the basics of creating value for the company? Just today BMW announced that it will let 6,000 employees go, which is about 5% of the workforce. I predict that this is just the beginning of future waves of layoffs.

Why should the CEOs of German car manufacturers not be able to do what a 12-year-old, current CEO of Tesla, did in 1984? At the age of 12 in 1984, Elon Musk programmed BlaStar. I'm sure they'll all be able to cope with tools and assembly work in the metal workshop if you ask them, but since what the company makes money with today is software, they should know what they're talking about.

Software is also just a tool but you have to be able to use it to understand it, just like any tool. It's just a basic understanding of what makes the company what it is. If this is missing there is no qualification for participation in the company.

If you are a CEO of a German automotive company, you should know what the company does.

"Dear CEO, here is your challenge!"
The shareholders of the above mentioned companies want managers who understand their business. I believe this is a basic, justified and fair demand. The shareholders have understood what qualification means and that is one of the reasons why they consider Tesla to be the most valuable car manufacturer in the world in terms of market capitalization.
One of the reasons for this is the software know-how that is reflected in future profits, and future profits are what the valuation of a company is all about. The options we now have left are simple, either we replace the top managers with people who understand their business, i.e. software, or we risk losing everything.

Peter Mertens, the former board member of Audi, VW, Volvo, Faurecia and Jaguar Land Rover in June 2020: "We have slept (...) it is getting bloody!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Zalman3 »

Peter Mertens har helt rätt!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Jerker »

Det var ingen dålig avhyvling, och han har säkert helt rätt i sin analys. Intressant också med lite insiderkunskaper om hur man agerat. Om han har rätt så ligger väl de flesta gammelbilsföretagen nästan hopplöst efter och kommer att få enorma problem under övergången till elbilar och såvida inte staten går in med stödmiljarder så kommer både en och annan att gå i konkurs. Det har vi ju sagt många ggr i det här forumet, men här kom liksom ett kvitto på den spådomen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av bjelkeman »

Det intressanta för mig, som jobbat med programvarutveckling hela mitt arbetsliv, är att jag tycker många underskattar denna del av Tesla. Batterier, bra elmotorer, batterifabrik, laddnätverk mm uppskattas, men oftast så verkar folk missa försprånget som Tesla har i integrering mellan hårdvara och programvara. De flesta andra biltillverkarna är rena stenåldern i jämförelse. Det är Nokia vs iPhone igen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Visst har han rätt. Det tesla gjort annorlunda är ju att centralisera datorsystemet i bilen där alla andra har många utspridda styrenheter. Med undantag för just motorstyrsystemet som ju på en ICE ju redan kontrolleras av en dator. Förstår inte riktigt den starka kopplingen till elbilsteknologin. Systemet med centraldator skulle ju kunna bli lika framgångsrikt i en dieselbil på samma sätt som självkörande funktioner inte heller egentligen förutsätter eldrift.
Ska vi gissa att det rekryteras friskt bland teslas mjukvaruingenjörer och att dom som sökt sig till usa nu kan välja var dom vill arbeta och till vilket pris...
ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av ELA »

Är man inte väl fixerad vid mjukvaran. Kanske svär jag i kyrkan, Tesla är är starka på mjukvara. Men det gick bra att åka bil för 30 år sen. Det var inte så datoriserat då. Det pratas om att 40% av bilens kostnad kan komma att vara datorer/mjukvara. Är rätt säker på att en bil till 60% av priset med väldigt basic mjukvara hade blivit en succe.
Bms behövs, någon sorts app-styrning av laddning och värme/kyla. Men jag saknar knappt något av mjukvara i min 12 år gamla bil. Den är inte eldriven, DET är ett problem.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12672
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av Fredrik j »

Mjukvara är ju superviktig men man säljer inga bilar på bara mjukvara. Inte till mig iallafall. Kanske har jag haft tur genom åren? Har väl egentligen aldrig haft så mycket problem relaterat till mjukvara i någon bil. Teslor verkar ju, om man lyssnar här på forumet, ha betydligt mer mjukvaruproblem än medelbilen. Iallafall av dom jag har haft.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 305
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av FinaFisken »

Hej har inte läst alla 33 sidorna i tråden, men här är några av fördelarna Tesla har, som det inte alltid talas om (tillräckligt):

* Inga mellanhänder
* Flesta komponenter utvecklade in-house och mycket producerat in-house (förutom battericeller än så länge)
* Direkt slutkundskontakt (inkl. kreditkortsuppgifter) med möjlighet till marknadsföring, telemetri, enkel merförsäljning, mm.
* Hög lageromsättningshastighet jmf kombination traditionell tillverkare + importör + återförsäljare.
* Inga investeringar i gammal f&u, gammal produktion (motorfabriker, mm) som kommer att behöva skrivas av.
* Starkt, aktivt ägande av VD:n själv
* Responsiv organisation utan många intressenter såsom landschefer, återförsäljare, serviceorganisation, fackföreningar.
* Ej drabbad av allt strängare utsläppsregler
* Elfordon kanibaliserar inte på övrig försäljning.
* Kraftig "economy of scope"-fördel (energilager, ac/dc/ac, mm)
* Kostnadseffektiv försäljningsprocess
* Stor besparingspotential på frakt och tullar iom nya fabriker
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inlägg av helix »

Fredrik j skrev:
Mjukvara är ju superviktig men man säljer inga bilar på bara mjukvara. Inte till mig iallafall. Kanske har jag haft tur genom åren? Har väl egentligen aldrig haft så mycket problem relaterat till mjukvara i någon bil. Teslor verkar ju, om man lyssnar här på forumet, ha betydligt mer mjukvaruproblem än medelbilen. Iallafall av dom jag har haft.
Nja, tror du får en helt felaktig bild om du tror du kan förstå Teslas mjukvara genom att läsa på forum. Gå in på något Apple-forum och grotta ner dig i alla tusentals sidor där man skriker på alla buggar och fel som kommer i varje uppdatering av iOS. Skulle man bara läsa där får man känslan att allt är kaos med säkerhetsluckor och kritiska buggar. Nu råkar jag ha haft iPhone också sedan länge tillbaka och vet att 99% av det som skrivs på forum drabbas jag inte själv av eller ens märker av.

Generellt diskuteras inte mjukvara på bilforum på samma sätt eftersom OTA i princip inte existerar förutom kartuppdateringar i andra bilmärken. Tesla är däremot mer en dator på hjul och det pushas ut OTA-uppdateringar titt som tätt med fixar och nya features. Därför blir det ett helt annat fokus på mjukvara i diskussionerna.

Min erfarenhet efter 4 års mjukvaruppdateringar i Tesla och hängt med på resan är väldigt imponerande och det är verkligen bil 2.0 av så många anledningar som jag tror är svårt att förstå om man inte äger en Tesla några månader och lever med den i vardagen. Hittills har jag inte haft några problem alls med mjukvaran och inga centrala funktioner eller strul. Att exempelvis en ny funktion som Sentry Mode kan ha några krångel på vägen kan jag däremot ha överseende med. Sentry Mode fanns inte specat när jag köpte min bil och därmed en "bonus". Nu i senaste versionen är Sentry Mode dock klippstabilt. Upplever att det är så med flera icke centrala funktioner som förbättrats över tid och att mjukvaran nu på det stora hela har en väldigt stabil kärna.

Både min tidigare Porsche Macan och 991:a. hade yxigt UI som aldrig blev bättre och många konstiga lösningar. Det kanske inte direkt kan klassificeras som buggar, men snarare dåliga och ogenomtänkta lösningar som jag störde mig på och var tvungen att leva med. I 911:an spelade det inte så stor roll då jag mest hade den för att den var rolig att köra samt att då jag ägde den hade jag inget bättre att jämföra med, vilket jag har idag efter att kört Tesla några år. De tyska biltillverkarna fortsätter tyvärr i samma spår och efter att jag kört en Taycan till och från under några veckor så kan jag bara hålla med i det som Peter Martens skriver. Man märker att saker och ting inte hänger ihop när det gäller mjukvara.
Skriv svar