Hur gör ni som envisas med procent? Har ni en egen "typical consumption" i huvudet. Att 1% tar er ungefär x km? Men det blir mycket trubbigare tycker jag.
Om man alltid sätter in färdmålet i navigatorn ser man hur många % man har kvar när man kommer fram. Funkar utmärkt tycker jag.
Jag föredrar också procent även om jag tycker man borde kunna visa båda.
Btw, vad grundar sig siffran (återstående km) på, viket körmönster?
Jag använder också alltid procent. Håller med dem som skrivit sina motiveringar ovan. Det känns som det enda fungerande sättet att ha koll. Jag kan inte förklara hur min hjärna funkar, men det kanske sitter så benhårt i skallen efter alla år med fossil som visar hur mycket soppa man har kvar, att man vill ha en visare som talar om hur mycket man har kvar i batteriet/tanken, inte hur många km man eventuellt kommer.
Du hade aldrig en nyare fossilbil med färddator och beräknad kvarvarande räckvidd?
Nej. Körde bara gamla skrothögar innan jag blev med elbil. På Zoen hade man ju både en stapel och en km-visning. Det var bra, tycker jag. Så frågan om inte Tesla kan visa båda samtidigt är befogad.
Lösningen är att kolla på energi-grafen och projected range på stora skärmen, och där välja 10/25/50km utifrån vad man tror är mest representativt för den körning man har framför sig.
Jo, jag är bekant med den, men jag vill ändå ha procentvisning som man ser hela tiden. Jag känner att jag har bäst koll då.
Hur gör ni som envisas med procent? Har ni en egen "typical consumption" i huvudet. Att 1% tar er ungefär x km? Men det blir mycket trubbigare tycker jag.
Om man alltid sätter in färdmålet i navigatorn ser man hur många % man har kvar när man kommer fram. Funkar utmärkt tycker jag.
Jag föredrar också procent även om jag tycker man borde kunna visa båda.
Btw, vad grundar sig siffran (återstående km) på, viket körmönster?
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Den som står vid batterisymbolen är baserat på en statisk "typical" förbrukning medan den i energigrafen går att ändra så att den baserar sig på föregående 10km/25km/50km alternativt "just nu"-förbrukningen.
Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det:
Jag måste dock sticka ut hakan här och försvara BRU.
Vid en första anblick är applikationen förstås väldigt förvirrande, med mängder av kontroller med kryptiska titlar "strösslade" över skärmen, men när man har använt den ett tag så inser man att det faktiskt är rätt genomtänkt, och lämpar sig väl för den tänkta målgruppen, som främst är avancerade användare som vill manipulera namnen på ett stort antal filer på hyfsat avancerade sätt.
Jag använde BRU en hel del förut, och det går att göra väldigt mycket användbara operationer när man väl tagit sig över den initiala "chocken" och luskat lite i vad de olika rutorna representerar
Jag väljer hellre ett flexibelt och kraftfullt verktyg som kräver lite initial inlärning, än ett lättanvänt verktyg som begränsar mig i vad jag kan göra. Det idealiska skulle kanske vara ett flexibelt och kraftfullt verktyg som samtidigt är väldigt lättanvänt, det är dock ganska sällsynt, och kanske inte högprioriterat, eftersom det ofta är olika målgrupper, med väldigt olika krav på UX, man riktar sig till.
/fth
Håller med, föredrar flexibilitet framför enkelhet. Jag är inte rädd för att tänka
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
En liten reflektion från där jag sitter bakom min dator och kodar - det är en konst att göra ett UX som funkar, och omöjligt att göra ett UX som alla är nöjda med.
Vad vill ni ha procentsiffran till? Jag tänker aldrig på "posenten" utom när jag ställer in maxladdningsnivån. När jag kör är det bara kWh och km som är intressant, och kWh räknar jag fram i huvudet på ett ungefär, från km-siffran.
Bjussar på ett litet exempel på hur ett UX blir om en ingenjör som jag får utforma det:
Är det du som har gjort Bulk Rename Utility? Tack i så fall! Den har jag använt för fix av bilder. Bra gränssnitt för ändamålet tycker jag, men kanske inte att överföra på Teslan för inställningar medan man kör.
Hittade inte funktion för att justera skapat datum på foto-filer. Eller t.ex. sätt skapa-datum från del av namn. Skulle varit bra när man ska ordna semesterbilder tagna med många olika kameror som har haft olika uppfattning om aktuell tid. Det var nåt program som envisades med att hantera dem i datumordning. Jag tar inte så mycket kort normalt, men på en semester så tog alla i familjen mycket bilder med sina mobiler och även en mer riktig kamera. Allt blev till slut sorterat och redigerat.
För övrigt så kör jag med % i Teslan och har gjort i 5 år nu. Man blir van vid det man väljer tror jag. Navigatorn visar ju % kvar vid målet så det är inget problem.
Ha ha jag inser att det kan läsas som att jag gjort just BRU, men nej!
Jag har använt nästan uteslutande Unix/Linux* sedan 1995 så har aldrig behövt stifta personlig bekantskap med BRU. Däremot gick jag en (online-)kurs i UX, och då var just BRU med som fallstudie, hur man inte skulle göra.
Jag brukar knappa in dit jag ska, sedan säger den ju vad jag har kvar när jag når fram. Det går lite upp och ner beroende på hur hårt man trycker på den högra pedalen, men att jag skulle ha ett behov av att visa km känner jag inte alls...
Kör också med procent, precis som med en telefon eller en gammeldags tankmätare. Fungerar bra för mig. Är lätt att hålla koll på ungefärlig energimängd genom att tänka 10% = 7 kW/h för LR AWD. Vill jag se räckvidden, vilket oftast gäller vid längre sträckor så finns, precis som nämnts energigrafen alternativt kvarvarande % vid destinationen.