https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... QI?ocid=sf
Nu utmanar Bosch med att skapa tillgång till nätverk för elbilsladdning. Redan i år kommer de ha 200 000 publika laddpunkter anslutna till sin applösning.
Det är flera år sedan som laddinfrastruktur-racet drog igång. När elektrifiering ritade om spelplanen var det inte självklart att de som ”alltid” skött påfyllning av energi i fordon skulle fortsätta med det.
Nej, intresset för laddinfrastruktur och konkurrensen om denna har hårdnat rejält och numera armbågas allt från biltillverkare, oljebolag, teknikjättar och kraftbranschen om plats. I många fall pratas det om paneuropeiska nätverk där allianser mellan olika spelare tillhör vardagen.
Många vill lösa de problem som kom i elbilens linda. Att man som förare behövde ha en myriad av appar, kort och id-taggar för att få ladda. Nu kliver en verklig jätte in och utlovar att det här problemet ska bort.
Det hela handlar om en appbaserad lösning där användare via sin mobil får tillgång till 150 000 laddställen i 16 europeiska länder.
Bosch är världens största underleverantör i bilbranschen, och tillverkar och säljer laddlösningar. Företaget driver inga egna laddstationer men lanserar nu en appbaserd lösning för att ge elbilsförare tillgång till laddstationer.
En del i applösningen, ”Charge My EV”, är att det ska bli enklare att se vad en laddning kostar. Enligt Bosch fanns det i maj fanns 288 olika tariffer för elbilsladdning bara i Tyskland.
”Laddning mycket mer än att fylla på el”
Bosch räknar med att de successivt lägger till laddare och att det vid utgången av året kommer att vara runt 200 000 punkter anslutna.
Men det slutar inte där. Bosch är som sagt en stormakt i industrin och de ser stora möjligheter att göra affärer även utanför att sy ihop ett laddnätverk.
– I framtiden kommer laddning vara mycket mer än att fylla på el. Nyckeln för oss är en individualisering av hela laddprocessen, säger Elmar Pritsch, ansvarig för Connected Mobility Solutions på Bosch, i ett uttalande.
Företaget utvecklar ett system där laddlösningen integreras biltillverkarnas egna appar och infotainmentsystem. Utan att gå in på detaljer skriver Bosch att tanken är att systemet kan lägga rutt efter preferenser som laddtid, restid och kostnad. Om ett planerat landställe är upptaget läggs rutten om.
Förare ska även kunna instruera systemet att välja laddpunkter nära restauranger eller med fritt wifi och liknande. Vidare ska man i samma system kunna göra beställningar av varor och få dem levererade till en laddpunkt på vägen.
För två år sedan avvecklade företaget hela sin batteriutveckling och satsning på att bli ledande inom elbilsbatterier. Skälet var att man tyckte det var för riskabelt. Men letar efter andra delar av elbilssegmentet att finnas i.
Bosch är inte ensamt om att se fördelarna med att bygga ett ekosystem med digitala tjänster. När VW lanserade sin tjänst ”Volkswagen We” hymlade de inte om affärsmöjligheterna.
– Vi förväntar oss att vi 2020 ska integrera fem miljoner nya kunder om året och 2025 tror vi att vi kommer att ha en miljard försäljningar genom vårt ekosystem, sade tillverkarens försäljningschef, Jürgen Stackmann då det begav sig.
Ännu så länge har Bosch inte kommunicerat när kunder får möjlighet att ansluta sig till nätverket och i skrivande stund går appen inte att ladda ner i Sverige.
Snart har Bosch 200.000 laddpunkter i sin app
Moderator: Redaktion
Snart har Bosch 200.000 laddpunkter i sin app
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Snart har Bosch 200.000 laddpunkter i sin app
Alla vill bygga appar och tjäna pengar på det. Men ingen vill bygga den faktiska infrastrukturen, känns det som. Jag känner igen det från andra industrier.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Snart har Bosch 200.000 laddpunkter i sin app
Vilka mervärden tror ni kommer att komma?
Förare ska även kunna instruera systemet att välja laddpunkter nära restauranger eller med fritt wifi och liknande. Vidare ska man i samma system kunna göra beställningar av varor och få dem levererade till en laddpunkt på vägen.
Och 2025, kommer Tesla vara konkurrenskraftiga eller kommer Apple, Google, Bosch, kineser eller någon annan dominera?
Det är egentligen konstigt att bilindustrin varit så konservativa och hållit tillbaka utvecklingen.
Volvo har förstått vart det är på väg och också insett att man själva inte orkar utveckla nåt eget utan släppt in Google i bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Snart har Bosch 200.000 laddpunkter i sin app
Tyvärr är det för många kockar inblandade. Det som Bosch nu annonserat är inte något nytt och spännande tyvärr. Det är lite förenklat bara ytterligare en ny front-end som delvis använder samma back-end/data som "alla andra" (Plugsurfing, Chargemap, VW-gruppen, Daimler, mfl). Det är hubjects B2B-lösning som ligger som ett lager mellan laddoperatörer och tjänsteleverantörer (http://www.hubject.com).
Ett exempel på varför det blir strul...
E.On använder Virtas digitala plattform för E.Ons laddinfrastruktur/app. Virta i sin tur är integrerade med Hubject för Roaming. Bosch och Plugsurfing (för att nämna exempel) integrerar mot Hubject. Det blir utmanande med både prismodeller, support, teknisk lösning och kravställning. Inte så svårt att förstå att det blir en utmaning och att priserna sticker iväg då alla företagen i näringskedjan behöver en marginal. E.On använder exempelvis bland annat ABB-laddare som i sin tur har mjukvara som måste anpassas och integreras, vilket skapar ytterligare komplexitet.
Polestar som nyligen annonserade samarbetet med Plugsurfing adderar ytterligare ett lager. Då blir det Polestar -> Plugsurfing -> Hubject -> Virta -> E.on -> ABB
Skulle behövas en unicorn som Spotify eller Klarna även i den här branschen. Företag som Bosch tror jag inte är bäst lämpad att lyckas, men det är såklart bara min spaning.
Ett exempel på varför det blir strul...
E.On använder Virtas digitala plattform för E.Ons laddinfrastruktur/app. Virta i sin tur är integrerade med Hubject för Roaming. Bosch och Plugsurfing (för att nämna exempel) integrerar mot Hubject. Det blir utmanande med både prismodeller, support, teknisk lösning och kravställning. Inte så svårt att förstå att det blir en utmaning och att priserna sticker iväg då alla företagen i näringskedjan behöver en marginal. E.On använder exempelvis bland annat ABB-laddare som i sin tur har mjukvara som måste anpassas och integreras, vilket skapar ytterligare komplexitet.
Polestar som nyligen annonserade samarbetet med Plugsurfing adderar ytterligare ett lager. Då blir det Polestar -> Plugsurfing -> Hubject -> Virta -> E.on -> ABB
Skulle behövas en unicorn som Spotify eller Klarna även i den här branschen. Företag som Bosch tror jag inte är bäst lämpad att lyckas, men det är såklart bara min spaning.
Re: Snart har Bosch 200.000 laddpunkter i sin app
helix skrev:Tyvärr är det för många kockar inblandade. Det som Bosch nu annonserat är inte något nytt och spännande tyvärr. Det är lite förenklat bara ytterligare en ny front-end som delvis använder samma back-end/data som "alla andra" (Plugsurfing, Chargemap, VW-gruppen, Daimler, mfl). Det är hubjects B2B-lösning som ligger som ett lager mellan laddoperatörer och tjänsteleverantörer (http://www.hubject.com).
Ett exempel på varför det blir strul...
E.On använder Virtas digitala plattform för E.Ons laddinfrastruktur/app. Virta i sin tur är integrerade med Hubject för Roaming. Bosch och Plugsurfing (för att nämna exempel) integrerar mot Hubject. Det blir utmanande med både prismodeller, support, teknisk lösning och kravställning. Inte så svårt att förstå att det blir en utmaning och att priserna sticker iväg då alla företagen i näringskedjan behöver en marginal. E.On använder exempelvis bland annat ABB-laddare som i sin tur har mjukvara som måste anpassas och integreras, vilket skapar ytterligare komplexitet.
Polestar som nyligen annonserade samarbetet med Plugsurfing adderar ytterligare ett lager. Då blir det Polestar -> Plugsurfing -> Hubject -> Virta -> E.on -> ABB
Skulle behövas en unicorn som Spotify eller Klarna även i den här branschen. Företag som Bosch tror jag inte är bäst lämpad att lyckas, men det är såklart bara min spaning.
Och Tesla har redan en lösning som fungerar bra.
Känns som folk inte riktigt förstått vidden över hur bra Teslas lösning egentligen är.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Snart har Bosch 200.000 laddpunkter i sin app
Många verkar inte riktigt förstått att det överhuvudtaget är möjligt att köra en elbil alls. Enligt utsago står vi mest bara och laddar hela dagarna för juicen är slut heeeela tiden.Zalman3 skrev:helix skrev:Tyvärr är det för många kockar inblandade. Det som Bosch nu annonserat är inte något nytt och spännande tyvärr. Det är lite förenklat bara ytterligare en ny front-end som delvis använder samma back-end/data som "alla andra" (Plugsurfing, Chargemap, VW-gruppen, Daimler, mfl). Det är hubjects B2B-lösning som ligger som ett lager mellan laddoperatörer och tjänsteleverantörer (http://www.hubject.com).
Ett exempel på varför det blir strul...
E.On använder Virtas digitala plattform för E.Ons laddinfrastruktur/app. Virta i sin tur är integrerade med Hubject för Roaming. Bosch och Plugsurfing (för att nämna exempel) integrerar mot Hubject. Det blir utmanande med både prismodeller, support, teknisk lösning och kravställning. Inte så svårt att förstå att det blir en utmaning och att priserna sticker iväg då alla företagen i näringskedjan behöver en marginal. E.On använder exempelvis bland annat ABB-laddare som i sin tur har mjukvara som måste anpassas och integreras, vilket skapar ytterligare komplexitet.
Polestar som nyligen annonserade samarbetet med Plugsurfing adderar ytterligare ett lager. Då blir det Polestar -> Plugsurfing -> Hubject -> Virta -> E.on -> ABB
Skulle behövas en unicorn som Spotify eller Klarna även i den här branschen. Företag som Bosch tror jag inte är bäst lämpad att lyckas, men det är såklart bara min spaning.
Och Tesla har redan en lösning som fungerar bra.
Känns som folk inte riktigt förstått vidden över hur bra Teslas lösning egentligen är.


M3 LR -20, okrokad