Den kinesiska regeringen har nu äntligen slutfört uppdateringen av sina kvoter för så
kallade New Energy Vehicles (NEV), som inkluderar elbilar och plug-in hybrider, efter 2020.
Enligt förordningen, som träder i kraft den 1 januari 2021, måste tillverkarna samla
2021 NEV-poäng värda 14 procent av sin produktionsvolym 2021, 16 procent 2022
och 18 procent 2023 - så det finns inga avgörande förändringar jämfört med det i
Förslag inlämnat juli 2019 . NEV-kvoterna för 2019 och 2020 är respektive tio och tolv procent.
Den kinesiska regeringen har nu äntligen slutfört uppdateringen av sina kvoter för så
kallade New Energy Vehicles (NEV), som inkluderar elbilar och plug-in hybrider, efter 2020.
Enligt förordningen, som träder i kraft den 1 januari 2021, måste tillverkarna samla
2021 NEV-poäng värda 14 procent av sin produktionsvolym 2021, 16 procent 2022
och 18 procent 2023 - så det finns inga avgörande förändringar jämfört med det i
Förslag inlämnat juli 2019 . NEV-kvoterna för 2019 och 2020 är respektive tio och tolv procent.
Kommer det säljas 5 miljoner NEV bilar i kina 2023?
Det beslutades också att hela hybrider skulle bli bättre än tidigare.
Även om de fortfarande anses vara en förbränningsmotor klassificeras de som "bilar med låg bränsle" och får färre negativa poäng.
Omklassificeringen av hybrid är som svar på kritik att det tidigare systemet erbjuder för få incitament för att effektivisera förbränningsmotorer.
I ändringsförslaget specificeras emellertid inte hur hybriderna ska bli effektivare - vare sig det är genom en förbättrad förbränningsmotor eller högre elektriska komponenter.
"Hela hybrider" är googles översättning av tyska "vollhybride" som betyder att bilen kan köra på el med förbränningsmotorn avstängd. Den behöver inte vara laddbar.
18% om tre år känns väl lite som att slå in en öppen dörr. Var ligger tillverkarna idag?
Based on the Amendments, the credit ratios of new energy vehicles are respectively required to be 14%, 16% and 18% for the year of 2021, 2022 and 2023, compared with 10% and 12% for 2019 and 2020 required by the original Measures.
18% NEV 2023 för Kina låter som rätt lam gräns idag tycker jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Based on the Amendments, the credit ratios of new energy vehicles are respectively required to be 14%, 16% and 18% for the year of 2021, 2022 and 2023, compared with 10% and 12% for 2019 and 2020 required by the original Measures.
18% NEV 2023 för Kina låter som rätt lam gräns idag tycker jag.
Ok. Är det bara för kina och inte totala produktionen? I så fall är ju 18% trams. Där är väl många av dom stora redan idag?