Jag håller helt med dig. Den effektivaste insatsen Elon Musk idag skulle kunna göra för övergången till elbilar är att sälja tillgång till Teslas laddnätverk.
Jag menade iofs att andra operatörer skulle "åka snålskjuts" på Teslas redan gjorda planering och investeringar i infrastruktur etc som gjorts för SuC.
/fth
Så du menar att andra aktörer skulle få tillgång till all infrastruktur som Tesla investerat i ända fram till själva laddstolpen där dom ska få sätta upp en egen?
Varför skulle inte Tesla kunna sälja laddning direkt till en audiägare?
Den dag jag kan ladda en Audi/BMW/Mercedes på SuC så köper jag en sådan och inte en Tesla. Vore otroligt dumt av Tesla att ge upp den edgen mot konkurrenterna.
Jag håller helt med dig. Den effektivaste insatsen Elon Musk idag skulle kunna göra för övergången till elbilar är att sälja tillgång till Teslas laddnätverk.
Jag menade iofs att andra operatörer skulle "åka snålskjuts" på Teslas redan gjorda planering och investeringar i infrastruktur etc som gjorts för SuC.
/fth
Så du menar att andra aktörer skulle få tillgång till all infrastruktur som Tesla investerat i ända fram till själva laddstolpen där dom ska få sätta upp en egen?
Den dag jag kan ladda en Audi/BMW/Mercedes på SuC så köper jag en sådan och inte en Tesla. Vore otroligt dumt av Tesla att ge upp den edgen mot konkurrenterna.
Elon Musks mål är inte att konkurrera bort andra biltillverkare utan att tvinga dom till elektrifiering.
Exakt. Laddnätverket är Teslas enda riktiga konkurrensfördel. Allt annat bygger på tycke och smak, vilka preferenser man har osv. Men laddnätverket är helt unikt för Tesla och det finns nog ingen som hävdar att en e-tron har samma möjligheter som långsfärdsbil som en Tesla har. Man kan värdesätta det olika högt, det är en annan sak, men om Tesla förlorar den fördelen så förlorar de antagligen en massa kunder. Det vet de om, skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
/fth
Elon Musks mål är inte att konkurrera bort andra biltillverkare utan att tvinga dom till elektrifiering.
Ja det sägs så ja. Den sägningen är också extremt medveten. Han vet att det får en massa progressiva typer att gå upp i brygga av upphetsning. Perfekt reklam. Får se vad det betyder i praktiken.
Ja det sägs så ja. Den sägningen är också extremt medveten. Han vet att det får en massa progressiva typer att gå upp i brygga av upphetsning. Perfekt reklam. Får se vad det betyder i praktiken.
I grunden tror jag nog att det är hans målsättning. Men det vore ändå jäkligt korkat av Elon att ge bort den största konkurrensfördelen Tesla har. Det är inte OTA-uppdateringar, den feta skärmen eller den häftiga accelerationen som utmärker Tesla bland andra elbilar. Det är laddningen och laddnätverket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I grunden tror jag nog att det är hans målsättning. Men det vore ändå jäkligt korkat av Elon att ge bort den största konkurrensfördelen Tesla har. Det är inte OTA-uppdateringar, den feta skärmen eller den häftiga accelerationen som utmärker Tesla bland andra elbilar. Det är laddningen och laddnätverket.
Ja, även om han menar allvar så vore det fel strategi att ge bort konkurrensfördelen så här tidigt tycker jag. Då skulle Tesla bli mindre relevant och pressen på de andra skulle minska.
Håller med om dina andra punkter. OTA-uppdateringarna är mest trams eller buggrättningar. Ibland kommer det nåt bra men oftast är det saker som borde ha funnits med från början. Däremot så är det en sak till som Tesla gör, som t ex Audi och Mercedes har missat, och det är att bygga energisnåla lågbyggda elbilar och inte SUV:ar som drar mycket mer el.
Skärmen skulle jag nog faktiskt sakna. Gillar att använda den till att få överblick genom satellitkartor o dyl. Jag gillar även möjligheten till loggning, via t ex TeslaFi. Är statistiknörd så alla siffror och mönster tycker jag är roligt.
Naturligtvis ska han inte ge bort den. Tesla ska ju ta betalt för den i så fall. Tesla har ju dessutom möjligheten att sidesteppa dom andra genom att sälja laddning direkt till bilägare av andra märken.
Det är klart att Puoltikasvaara har en annan folktäthet. Men det spelar ju ingen roll. Om du kan välja fritt mellan två placeringar för en snabbladdarstation, en liten stad med 100-tusen invårare eller en storstad med 1 miljon invånare. Vilken väljer du då? Och det är precis det vi ser just nu.
Mindre lönsam är inte detsamma som icke lönsam. Kan Tesla bygga i Poultikasvaara med 15 invånare (gissning) så kan VW bygga i närheten av 100k städer. För egna pengar. Att dom sedan inte gör/har gjort det innebär inte att skattebetalarna ska stå för kostnaden. Sen förstår jag som sagt varför tyska staten gör det dom gör. Det handlar om överlevnad för deras enorma bilindustri. VW har nog lobbat hårt för att få igenom detta. "Bättre om andra betalar"..
Långsiktigt hade de förstås marknaden fixat problemet. Jämförelser med ex mobiltelefoni haltar betänkligt med tanke på räckvidden som redan nuvarande elbilar har samt hur dessa används. Dvs, man laddar hemma först och främst.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är klart att Puoltikasvaara har en annan folktäthet. Men det spelar ju ingen roll. Om du kan välja fritt mellan två placeringar för en snabbladdarstation, en liten stad med 100-tusen invårare eller en storstad med 1 miljon invånare. Vilken väljer du då? Och det är precis det vi ser just nu.
Mindre lönsam är inte detsamma som icke lönsam. Kan Tesla bygga i Poultikasvaara med 15 invånare (gissning) så kan VW bygga i närheten av 100k städer. För egna pengar. Att dom sedan inte gör/har gjort det innebär inte att skattebetalarna ska stå för kostnaden. Sen förstår jag som sagt varför tyska staten gör det dom gör. Det handlar om överlevnad för deras enorma bilindustri. VW har nog lobbat hårt för att få igenom detta. "Bättre om andra betalar"..
Långsiktigt hade de förstås marknaden fixat problemet. Jämförelser med ex mobiltelefoni haltar betänkligt med tanke på räckvidden som redan nuvarande elbilar har samt hur dessa används. Dvs, man laddar hemma först och främst.
VW bygger väl inga laddare alls? Ionity är ett eget bolag och ska gå med vinst. Det går inte att jämföra med Tesla som bygger laddare för att kunna sälja sina bilar.
Och ja, man laddar oftast hemma. Jag laddar bara 5-10% på SuC. Jag sitter även ensam i bilen för det mesta. Skulle kunna ha två små elbilar och hyra större bil för långresorna. Skulle antagligen bli billigare också.
VW bygger väl inga laddare alls? Ionity är ett eget bolag och ska gå med vinst. Det går inte att jämföra med Tesla som bygger laddare för att kunna sälja sina bilar.
Och ja, man laddar oftast hemma. Jag laddar bara 5-10% på SuC. Jag sitter även ensam i bilen för det mesta. Skulle kunna ha två små elbilar och hyra större bil för långresorna. Skulle antagligen bli billigare också.
Lite som att byta huset mot en liten lägenhet och ta in på hotell på helgerna...
Precis som jag sagt förr, Tesla är ett aktiebolag som drivs för vinst, även om det är supergulligt att säga att man
vill förändra världen osv, och jag håller med om att han i grunden kan ha den målsättningen, men ägarna har
placerat sina pengar där för avkastning och inget annat (förutom Elon själv kanske).
Jag håller också med om att SUC är deras största konkurrensfördel och att det vore korkat att släppa in andra
just nu, men när dom andra börjar få upp volymerna kan det bli en helt annan femma... en jäkligt stor femma tom
Varför ska/måste Ionity gå med vinst ? Det man förlorar på gungorna..
Och det är ett antal stora bolag som är med och betalar. Ska man verkligen tillsammans inte klara av att slå Tesla utan att behöva ta hjälp av skattebetalarna ? Katastrofalt uselt tycker jag.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Varför ska/måste Ionity gå med vinst ? Det man förlorar på gungorna..
Och det är ett antal stora bolag som är med och betalar. Ska man verkligen tillsammans inte klara av att slå Tesla utan att behöva ta hjälp av skattebetalarna ? Katastrofalt uselt tycker jag.
Varför? Ja de har sagt det själva.
Tesla tar hjälp av skattebetalare över hela världen också. Det mesta av deras försäljning drivs av subventioner än så länge.
Jag tycker nog att Tesla har mycket mer än sitt laddnätverk att komma med. Snart kommer det finnas fristående laddare lite överallt med plug to charge. Tror ändå att Tesla kommer fortsätta att vara marknadsledande.
Jag tycker nog att Tesla har mycket mer än sitt laddnätverk att komma med. Snart kommer det finnas fristående laddare lite överallt med plug to charge. Tror ändå att Tesla kommer fortsätta att vara marknadsledande.
Jag håller med.
Tesla är bäst på batterier, drivlina, programvara, OTA uppgraderingar mm.
Dom andra har enorma problem ned sin affärs idé. Som helt måste göras om för elbilar. Många kommer dö, för dom klarar inte att ställa om.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Tyska staten har sedan flera år subventionerat utbyggnaden av laddinfrastruktur. Precis som Sverige och så många andra länder gör. Det är alltså inget nytt att skattebetalarna står för en del av utbyggnaden. Och varför skulle det vara så konstigt? Vägar och annan trafikrelaterad infrastruktur betalas ju uteslutande med skattepengar. Det är inte VW eller Mercedes som bygger motorvägar, det är staten som gör det. På vilket sätt är laddinfrastruktur annorlunda? Bara för att Tesla betalar med egna pengar? Laddinfrastruktur är allmännytta, precis som vägnätet.
På vilket sätt är laddinfrastruktur annorlunda? Bara för att Tesla betalar med egna pengar? Laddinfrastruktur är allmännytta, precis som vägnätet.
Jag håller inte med. Till stor del för att Tesla betalar med egna pengar. Det visar att marknaden kan lösa problemet. Jag är allmänt emot slöseri av skattebetalarnas pengar.
Och om nu laddinfrastruktur är allmännytta, varför ge pengar/laddarna till bolagen ifråga ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
OTA-uppdateringarna är mest trams eller buggrättningar. Ibland kommer det nåt bra men oftast är det saker som borde ha funnits med från början.
Jag kan inte hålla med om det. Visst, det är en hel del trams som jag aldrig använder, som nya spel, men vad är det för fel med att få buggrättningar OTA och slippa åka in till en verkstad och dessutom kanske behöva betala för uppdateringar? Och Tesla gör ju nåt som ingen biltillverkare har gjort tidigare, nämligen att ge gamla bilar helt nya funktioner. De andras filosofi är att vill man ha en bil med nya funktioner så ska man köpa senaste årsmodellen.
OTA-uppdateringarna är mest trams eller buggrättningar. Ibland kommer det nåt bra men oftast är det saker som borde ha funnits med från början.
Jag kan inte hålla med om det. Visst, det är en hel del trams som jag aldrig använder, som nya spel, men vad är det för fel med att få buggrättningar OTA och slippa åka in till en verkstad och dessutom kanske behöva betala för uppdateringar? Och Tesla gör ju nåt som ingen biltillverkare har gjort tidigare, nämligen att ge gamla bilar helt nya funktioner. De andras filosofi är att vill man ha en bil med nya funktioner så ska man köpa senaste årsmodellen.
Både ja och nej.
På de flesta bilar kan man eftermontera dragkrok. Vill jag ha den ”nya funktionen ” får jag vackert köpa ny bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
På vilket sätt är laddinfrastruktur annorlunda? Bara för att Tesla betalar med egna pengar? Laddinfrastruktur är allmännytta, precis som vägnätet.
Jag håller inte med. Till stor del för att Tesla betalar med egna pengar. Det visar att marknaden kan lösa problemet. Jag är allmänt emot slöseri av skattebetalarnas pengar.
Och om nu laddinfrastruktur är allmännytta, varför ge pengar/laddarna till bolagen ifråga ?
Jag förstår inte varför just utbyggnaden av laddinfrastruktur inte ska subventioneras. Utan statligt stöd kommer det inte finnas några laddare någonstans, förutom Teslas egna. Precis på samma sätt som det inte skulle finnas några elbilar, förutom Tesla kanske. Marknaden löser inte detta. Om det hade varit så, varför är laddinfrastrukturen så dåligt utbyggd då? Varför finns det knappt några elbilar? Eftersom marknaden inte fungerar till elbilarnas fördel. Tesla bygger ett laddnätverk eftersom deras affärsmodell är att bygga och sälja elbilar för en liten grupp välbärgade människor. De har inget annat val än att bygga egna laddare. Alla andra tillverkare säljer främst fossilbilar och det gör de bevisligen fortfarande mycket framgångsrikt. Massmarknaden fungerar för fossilbilar, men inte för elbilar. Vill man öka antalet elbilar på vägarna, vilket länder som Tyskland vill, så måste de trycka in pengar på ett eller annat sätt. Marknaden kan inte lösa detta eftersom det knappt finns någon marknad. Tesla med sina kunder är inte representativt.
Utan statligt stöd kommer det inte finnas några laddare någonstans, förutom Teslas egna. Precis på samma sätt som det inte skulle finnas några elbilar, förutom Tesla kanske. Marknaden löser inte detta. Om det hade varit så, varför är laddinfrastrukturen så dåligt utbyggd då? Varför finns det knappt några elbilar? .
För att marknaden löser problem i sin egen takt. VW gör inget förrän de absolut måste. Än så länge måste de tydligen inte det. Vi är inte nog högt upp på S-kurvan ännu.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Utan statligt stöd kommer det inte finnas några laddare någonstans, förutom Teslas egna. Precis på samma sätt som det inte skulle finnas några elbilar, förutom Tesla kanske. Marknaden löser inte detta. Om det hade varit så, varför är laddinfrastrukturen så dåligt utbyggd då? Varför finns det knappt några elbilar? .
För att marknaden löser problem i sin egen takt. VW gör inget förrän de absolut måste. Än så länge måste de tydligen inte det. Vi är inte nog högt upp på S-kurvan ännu.
Marknaden är dålig på att driva på utvecklingen. VW gör inget som de inte vet (enligt gammal fossilbilsmarknadslogik) att de garanterat kommer att tjäna pengar på. Därför blir effekten att deras försiktighet, som gränsar till passivitet eller rent motstånd, istället bromsar en utveckling som skulle vara möjlig. Därför behövs statliga initiativ för att knuffa marknaden i rätt riktning och skynda på utvecklingen. Fritt spelande marknadskrafter är verkligen inte lösningen på allt.
Att stå där och fundera på vad som behöver komma först, hönan eller äggen, gör ingen hönsgård. Om staten lägger ut en massa ägg så kommer hönorna garanterat.
Vill inte tillskriva ideal på någon i tråden, men tycker att det är intressant att elbilsägare, som i regel vill se samhället privatiserat* nu förlitar sig på att staten ska lösa laddinfrastrukturen.
* Nu generaliserar jag sett till demografi
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vill inte tillskriva ideal på någon i tråden, men tycker att det är intressant att elbilsägare, som i regel vill se samhället privatiserat* nu förlitar sig på att staten ska lösa laddinfrastrukturen.
* Nu generaliserar jag sett till demografi
Fast detta är ganska typiskt när det gäller miljöfrågor, det är något staten behöver regulera eftersom miljövänlig teknik kostar. Fordonsindustrin liksom oljeindustrin kör gärna på som de alltid gjort och det går runt tack vare att miljön betalar priset.
Om marknaden ska lösa alla problem, klimatkrisen osv, hur länge vill vi vänta? 100 år? 200år? I praktiken skulle det nämligen betyda att samhället ställs om till förnyelsebara energikällor inte förrän de fossila är slut, eller har blivit för dyra att utvinna. Har vi den tiden? Knappast. För det är bråttom.
Miljöskatter är ju också en form av subvention, fast åt andra hållet. Man höjer priset på miljöförstöring med hjälp av skatter för att skynda på omställningen. Eller är det kanske också dåligt? Hade vi inte haft en massa skatter på drivmedel så hade bensin kostat några få kronor litern, alla hade kört omkring med energislukande och smutsiga fossilbilar utan avgasrening, ingen hade ens pratat om elbilar. Marknaden skiter nämligen i miljön så länge det är på kort sikt billigare att förstöra den.
Det är inte svart eller vitt. Naturligrvis ska staten inte lägga sig i allt, det funkar nämligen inte heller. Då blir det som DDR och det sket sig ordentligt. Men att låta marknaden bestämma helt och hållet blir precis lika fel.