Betyder detta att jag har ett tredje besök på SC att vänta eller har någon fått detta löst med en ranger? Bilen går ju i praktiken inte att köra.
Har bara haft bilen i tre månader...

Moderator: Redaktion
Det är jag som förklarar dåligt. Det går att dra i bältet men det stannar upp efter c.a. 10 cm, ungefär som att man drar för fort. Har provat att dra tillbaka, fram och tillbaka. Den kommer lika långt varje gång.olza skrev:Om den nu låst sig så hjälper det ju inte att dra, oavsett hur sakta, tänker jag. Testat tvärtom, dvs putta in bältet (dra åt andra hållet)?
Uppskattar tipset. Jag har dock tummen mitt i hand, vill ogärna göra fel. Håller mig till systemutveckling tror jag så länge bilen är inom garanti.fth skrev:Det är tämligen enkelt att lossa bakstycket på sätet och fixa många problem med bältet, jag har gjort det själv några gånger, bältet i ett baksäte (andra raden) i min X brukar sno sig.
Under förutsättning att bakstycket på sätet är ungefär som i min X, lirka loss det försiktigt runt hela kanten (helst med "panelkrängarverktyg" så att du inte förstör clipsen) och dra rakt bakåt så kommer du åt hela innanmätet.
/fth
Det låter som det skulle kunna vara bältet som har snott sig och trycker på armen som låser bältet när det dras ut snabbt, det är i så fall snabbt ordnat, av dig eller Ranger.Curik skrev:Det är jag som förklarar dåligt. Det går att dra i bältet men det stannar upp efter c.a. 10 cm, ungefär som att man drar för fort. Har provat att dra tillbaka, fram och tillbaka. Den kommer lika långt varje gång.![]()
Det är nog en bra inställning, jag är lite tvärtom och tenderar att mecka med alla möjliga saker jag egentligen kanske borde hålla mig borta frånCurik skrev:Uppskattar tipset. Jag har dock tummen mitt i hand, vill ogärna göra fel. Håller mig till systemutveckling tror jag så länge bilen är inom garanti.
Haha, jag hade velat vara som du! Men låt oss säga att jag skulle ge mig på ett försök nästa gång, finns det någon risk att det sabbar garantin? Eller räcker det med att det är "fackmannamässigt" utfört?fth skrev:Det låter som det skulle kunna vara bältet som har snott sig och trycker på armen som låser bältet när det dras ut snabbt, det är i så fall snabbt ordnat, av dig eller Ranger.Curik skrev:Det är jag som förklarar dåligt. Det går att dra i bältet men det stannar upp efter c.a. 10 cm, ungefär som att man drar för fort. Har provat att dra tillbaka, fram och tillbaka. Den kommer lika långt varje gång.![]()
Det är nog en bra inställning, jag är lite tvärtom och tenderar att mecka med alla möjliga saker jag egentligen kanske borde hålla mig borta frånCurik skrev:Uppskattar tipset. Jag har dock tummen mitt i hand, vill ogärna göra fel. Håller mig till systemutveckling tror jag så länge bilen är inom garanti.![]()
/fth
Så länge du inte sabbar clipsen och inte gör orimligt stor skada på bakstycket så tror jag ingen kan avgöra att du har varit där och fipplat, det finns inga "garantiförslutningar" el dyl där på min bil iaf.Curik skrev:Haha, jag hade velat vara som du! Men låt oss säga att jag skulle ge mig på ett försök nästa gång, finns det någon risk att det sabbar garantin? Eller räcker det med att det är "fackmannamässigt" utfört?