Pontus skrev:Men 85 och 85D har ju samma batteri. 85 ger 373 hp medans motoreffekten är 382 hp och 85D klarar av att ge 417 hp med motoreffekt av 518 hp, där stryps ju inte 85 av batteriet och samma sak med 70 och 70D. Tror att det är en massa mjukvarustyrningar och att det bara är P varianterna som tar ut så mycket som hårdvaran klarar. P måste ju dessutom ha en annan inverter skulle jag gissa om motorn är den samma som i 70 o 85 då skillnaden är 382 hp mot 503 bak i P. Alla siffror ifrån amerikanska sidan.
85 och 85D har samma batteri men olika motorer. Annan mjukvarustyrning är det helt klart. Alla motorerna kan väl lämna 1000 hästar om Tesla skulle vilja, men då smälter dom nog ganska fort.
Det var nån annan tråd, minns inte vilken, där någon redogjorde skillnaden i max effektuttag från batteriet i 70 vs 85. Jag är ingen elektriker och kan bara konstatera att det verkar finnas två huvudsakliga motortyper, sen är skillnaderna i systemeffekt upp till övrig hårdvara (inkl batteri) och Teslaingenjörernas kreativitet med mjukvaran. Och en skopa marknadstänk, så de olika modellerna inte hamnar för nära varandra (vilket kan diskuteras med P85D och 85D).
Sitter jag och ljuger om motorerna nu får någon gärna säga det.

Ovanstående är iaf min samlade analys.