Vad finns det för motorer i Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hoben7
Teslaägare

Vad finns det för motorer i Tesla?

Inlägg av hoben7 »

Jag har beställt en 85D, men ännu inte fått den.
Är det samma motor bak som i de första bilarna eller?
Vilka motorer finns det? Man blir ju lite snurrig när man läser på Teslas hemsida. 262hk fram och bak blir 422hk totalt, så var det inte när jag gick i skolan. :D
Är det samma motor i 70D fast det är lägre spänning och därav lägre effekt?
85D / vit / Panorama
Surfaren
elbilist

Re: Vad finns det för motorer i Tesla?

Inlägg av Surfaren »

Vad jag vet finns det två motorsorter: den lilla som sitter både fram och bak i 70D/85D/90D och den stora som sitter bak i P-modellerna och alla bakhjulsdrivna bilar. Sen har väl Tesla gjort småändringar på dessa över tid, men jag vet inte om någon håller reda på dessa.

Effekten per motor är inte densamma som kan plockas ur batteriet, därav till synes defekt matematik. 70D har mindre batteripack, med färre celler, som har en lägre max output.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Gamla S60 och S85 hade ju samma typ av inverter medan P85 hade en kraftigare. Är det någon som vet hur det förhåller sig idag?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

lator skrev:
Gamla S60 och S85 hade ju samma typ av inverter medan P85 hade en kraftigare. Är det någon som vet hur det förhåller sig idag?

Eventuellt någon på tesla, men inte helt säker ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Isåfall någon på motorkonstruktionsavdelningen... Kanske. :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Surfaren skrev:
Vad jag vet finns det två motorsorter: den lilla som sitter både fram och bak i 70D/85D/90D och den stora som sitter bak i P-modellerna och alla bakhjulsdrivna bilar. Sen har väl Tesla gjort småändringar på dessa över tid, men jag vet inte om någon håller reda på dessa.

Effekten per motor är inte densamma som kan plockas ur batteriet, därav till synes defekt matematik. 70D har mindre batteripack, med färre celler, som har en lägre max output.
Men 85 och 85D har ju samma batteri. 85 ger 373 hp medans motoreffekten är 382 hp och 85D klarar av att ge 417 hp med motoreffekt av 518 hp, där stryps ju inte 85 av batteriet och samma sak med 70 och 70D. Tror att det är en massa mjukvarustyrningar och att det bara är P varianterna som tar ut så mycket som hårdvaran klarar. P måste ju dessutom ha en annan inverter skulle jag gissa om motorn är den samma som i 70 o 85 då skillnaden är 382 hp mot 503 bak i P. Alla siffror ifrån amerikanska sidan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

lator skrev:
Isåfall någon på motorkonstruktionsavdelningen... Kanske. :lol:
Skulle skriva samma sak, men hejdade mig. :D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Diplomatisk läggning... 8-)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Pontus skrev:
Men 85 och 85D har ju samma batteri. 85 ger 373 hp medans motoreffekten är 382 hp och 85D klarar av att ge 417 hp med motoreffekt av 518 hp, där stryps ju inte 85 av batteriet och samma sak med 70 och 70D. Tror att det är en massa mjukvarustyrningar och att det bara är P varianterna som tar ut så mycket som hårdvaran klarar. P måste ju dessutom ha en annan inverter skulle jag gissa om motorn är den samma som i 70 o 85 då skillnaden är 382 hp mot 503 bak i P. Alla siffror ifrån amerikanska sidan.
85 och 85D har samma batteri men olika motorer. Annan mjukvarustyrning är det helt klart. Alla motorerna kan väl lämna 1000 hästar om Tesla skulle vilja, men då smälter dom nog ganska fort.

Det var nån annan tråd, minns inte vilken, där någon redogjorde skillnaden i max effektuttag från batteriet i 70 vs 85. Jag är ingen elektriker och kan bara konstatera att det verkar finnas två huvudsakliga motortyper, sen är skillnaderna i systemeffekt upp till övrig hårdvara (inkl batteri) och Teslaingenjörernas kreativitet med mjukvaran. Och en skopa marknadstänk, så de olika modellerna inte hamnar för nära varandra (vilket kan diskuteras med P85D och 85D).

Sitter jag och ljuger om motorerna nu får någon gärna säga det. :) Ovanstående är iaf min samlade analys.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

En fråga är ju om 85D och P85D har samma inverter fram (85D även bak)? De har ju samma motor och batteri ändå kan P85D ta ut max ifrån motorn fram och en system effekt på mer än dubbla frammotorn. Frågan då blir väl om 85D någon gång tar ut max motor effekt ur sina motorer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar