rible12 skrev:Svenssons skrev:Det är lite oklart om frågan gäller 16A enfas eller 16A trefas. Helt olika lösningar (och kostnader) beroende av enfas/trefas.
Nu verkar ja ha kolla på 1fas, så maxxad 3 fas laddning hade varit önskvärt att veta? Till låg kost.
16A endast ger knappt 3,7 kW. På 10 timmar har du då laddat 37kWh eller ca 18 mils räckvidd om förbrukningen är 2 kWh per mil. 16A på en fas är troligen max vad ledningen kan dra och risken är stor att det går en säkring ifall du har någon annan last på samma fas. Kan t.ex vara spis/ugn, vattenkokare, dammsugare, kyl/frys eller värmekälla.
Kör du istället trefas som du kan få ut från den röda CEE så skulle du kunna få ut tre gånger så mycket om du kör 16A, dvs 11 kW, 110 kWh på 10 timmar motsvarande 55 mils räckvidd. Nu har bilens batteri inte så stor kapacitet och det lär väl nästan aldrig hända att du kommer hem med precis 0 procent kvar i batteriet. Skulle man dra 16 A från trefas så har man dessutom samma problem som enfas fast på samtliga faser till huset. Laddar man istället med t.ex 8A från trefas så har man rätt bra marginal vad kabel och säkringar klarar av plus att man laddar i drygt 5,5 kW, 55 kWh på10 timmar eller drygt 27 mil per natt. Det är snabbare än enfas och troligen fullt tillräckligt.
Problemet är att trefas är lite dyrare än enfas plus att den UMC/laddbox du har är för enfas så du måste dessutom köpa en sådan anpassad för trefas. Ett par exempel har angetts här, Teslas UMC för trefas/röd kontakt+förlängningskabel för trefas eller en Tesla WallConnector som är tänkt att monteras fast även ifall det skulle gå att koppla in den via röd CEE genom vad vi här på forumet kallar Bjelke-metoden (efter forummedlemmen). Monteras WallConnectorn fast så man slipper förlängningskabel så ska det även installeras en jordfelsbrytare typ B för den. Kör du med en WallConnector via Bjelkemetoden bör du dessutom kolla upp så det sitter en jordfelsbrytare för uttaget.
Trefas kostar alltså rätt så mycket mer med tanke på vad för utrustning du har idag men är både säkrare, mindre risk för problem och ger snabbare laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.