Vårda läderklädseln
Moderator: Redaktion
Vårda läderklädseln
Bör man smörja in läderklädseln med fett vid köp av ny bil eller kan man vänta ett par månader?
- Quadrillion
- Teslaägare
Re: Vårda läderklädseln
Det är inte läder till att börja med, men nej, det ska inte behöva smöjas in med fett.Arn skrev:Bör man smörja in läderklädseln med fett vid köp av ny bil eller kan man vänta ett par månader?
NopeArn skrev:Tack för svar. Är inte stolarna i M3 äkta läder?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Arn skrev:Bör man smörja in läderklädseln med fett vid köp av ny bil eller kan man vänta ett par månader?
Plasten suger inte upp nånting så smörj bara in med fett om du vill sitta och glida runt i fettet.

I Dalarna och mer specifikt Vansbro-trakten brukar det benämnas som "Äkta galon, i skinnimitation"thnis skrev:Nej. "vegan leather" = plast

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Alla nyare Tesla har "vegan-läder" dvs syntetmaterial, äldre bilar (t.ex. min
) har äkta läder.
Dom flesta har mycket goda erfarenheter av materialet, även dom vita stolarna tycks klara sig väldigt bra från fläckar o dyl, möjligen med undantag av vissa märken av blå jeans som kan ge missfärgningar när dom är nya.
Många verkar ha goda erfarenheter av att skydda materialet med "keramisk" behandling, bl.a. den här produkten:
https://www.amazon.com/CarPro-CQuartz-L ... s_li_ss_tl
/fth

Dom flesta har mycket goda erfarenheter av materialet, även dom vita stolarna tycks klara sig väldigt bra från fläckar o dyl, möjligen med undantag av vissa märken av blå jeans som kan ge missfärgningar när dom är nya.
Många verkar ha goda erfarenheter av att skydda materialet med "keramisk" behandling, bl.a. den här produkten:
https://www.amazon.com/CarPro-CQuartz-L ... s_li_ss_tl
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Efter 6 månader och 2000mil ser mina stolar ut som nya, precis som ratten.
Har torkat av dem en gång med våtservetter bara, riktigt trevligt material de har lyktas avla fram.
Har torkat av dem en gång med våtservetter bara, riktigt trevligt material de har lyktas avla fram.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Kan bland annat säga att den vita klädseln har ett martindale värde på 150.000. Tål dock inte en envis katt som klöser men vad gör det.
Jag var lite orolig över att det kanske skulle bli plaskblött pga att materialet ej andades men jag måste säga att det faktiskt är bättre än de lädersäten jag haft tidigare.
Det enda jag haft problem med är solsalva. Se till att torka av ungarna innan de hoppar in i bilen...
Det enda jag haft problem med är solsalva. Se till att torka av ungarna innan de hoppar in i bilen...

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp