Zalman3 skrev:1211 i förhandeln!!!
Helt galet!!!
Ren spekulation i det här läget.
Moderator: Redaktion
https://www.di.se/live/wedbush-hojer-ri ... 00-dollar/
Wedbush höjer riktkursen för Tesla till 2.000 dollar
Analyshuset Wedbush analytiker har höjt sin riktkurs för Tesla till 2.000 dollar, från tidigare 1.250. Därmed ligger Wedbush högst av analytikerna på Wall Street, skriver Marketwatch.
Teslas värdering är egentligen inte särskilt hög jämfört med andra snabbväxande tech-bolag. Nvidia är det bolag som är mest relevant. Nvidia har mycket högre vinst men Teslas potential är större. Diagram från börsdata.Verdi skrev:Ren spekulation i det här läget.
Jag var med i IT-branchen runt millennieskiftet. Jag litar inte på att marknaden alltid är rationell. Verkligen inte.Jordad skrev:Teslas värdering är egentligen inte särskilt hög jämfört med andra snabbväxande tech-bolag. Nvidia är det bolag som är mest relevant. Nvidia har mycket högre vinst men Teslas potential är större. Diagram från börsdata.Verdi skrev:Ren spekulation i det här läget.
Efter Corona?Zalman3 skrev:Nytt ATH på 1.228 dollar!
Tesla har återhämtat sig bra efter Corona.
I maj dubblade Tesla försäljningen av Tesla Model 3 jämfört med i april visar global försäljningsstatistik.
Modell – global försäljning 2020 maj jan-maj
1 Tesla Model 3 20 847 106 374
2 Renault Zoe 3 768 26 572
3 Nissan Leaf 2 384 20 770
https://alltomelbil.se/tesla-aterhamtar ... ngen-okar/
Bjelke skrev:Hur ser den här ut just nu? Japanerna har väl tappat lite i kurs tex...TiborBlomhall skrev:...å så är de nu tvåa igen
Vilket land? Svalbard? Zimbabwe? Canada? Hade varit trevligt med lite källkritik/länkar så det blir mer trovärdigt....Zalman3 skrev:Hur gick försäljningen för Teslas konkurrenter?
CNBCCredde skrev:Vilket land? Svalbard? Zimbabwe? Canada? Hade varit trevligt med lite källkritik/länkar så det blir mer trovärdigt....Zalman3 skrev:Hur gick försäljningen för Teslas konkurrenter?
Vad baserar han det på?Zalman3 skrev:Hyperchange tror på 140.000 levererade Teslor Q3 2020.
Exakt. Jag förstår inte varför "gatan" är så imponerande av siffrorna. Jag förväntar mig vanligtvis 50% tillväxt per år för Tesla. Övriga biltillverkare förväntar jag svag minskning.Pontus skrev:Tesla leverade färre bilar Q2 2020 jämfört med Q2 2019.
Är det bra eller dåligt?
Bra om ser till hur läget är i världen just nu.
Dåligt om ser det som att Tesla nu har 100% mer fabriker och 33% fler modeller.
Det är ju naturligtvis i relation till övriga marknaden och hur det gått för konkurrenterna. Har marknaden utstått nära totalstopp under många veckor och konkurrenterna minskar sin försäljning med 30-50% så ser -5 till 0% rätt bra ut. Det går ju inte tro att Tesla kan ha samma ökning när 100% av fabrikerna stått helt stilla under en tid av kvartalet och arbetslösheten rusat i samtliga marknader som man säljer bilen på.FinaFisken skrev:Exakt. Jag förstår inte varför "gatan" är så imponerande av siffrorna. Jag förväntar mig vanligtvis 50% tillväxt per år för Tesla. Övriga biltillverkare förväntar jag svag minskning.Pontus skrev:Tesla leverade färre bilar Q2 2020 jämfört med Q2 2019.
Är det bra eller dåligt?
Bra om ser till hur läget är i världen just nu.
Dåligt om ser det som att Tesla nu har 100% mer fabriker och 33% fler modeller.
0% i Q2 med en ny fabrik och en extra produktionslina i Fremont hade varit katastrof under normala omständigheter.
Jag tycker det är bra med tanke på läget i världen. Under första halvåret 2020 levererade Tesla 13 % fler bilar än första halvåret 2019. Det tror jag få företag kan matcha, nästan oavsett bransch, Enda betydande undantagen torde vara företag som säljer t ex distansarbetslösningar, medicinsk skyddsutrustning och likande.Pontus skrev:Tesla leverade färre bilar Q2 2020 jämfört med Q2 2019.
Är det bra eller dåligt?
Bra om ser till hur läget är i världen just nu.
Dåligt om ser det som att Tesla nu har 100% mer fabriker och 33% fler modeller.
https://electrek.co/2020/07/03/tesla-se ... em-report/
It wasn’t long ago that Panasonic was Tesla’s sole supplier of battery cells.
Over the last few years, Tesla started branching out and made deals with Samsung SDI and LG Chem for battery cells for its stationary energy storage products.
Then over the last year, the automaker also certified battery cells from other suppliers than Panasonic for its electric vehicles.
Tesla vehicles produced in Gigafactory Shanghai are powered by battery cells built by LG Chem and CATL.
LG Chem cells going into Model 3 vehicles built at Gigafactory Shanghai are coming from its Nanjing, China factory located near Shanghai.
Now Reuters reports that Tesla also secured battery cell supply from LG Chem’s domestic production capacity in Korea:
I förhållande till tidigare Q2-förväntningar hamnar Tesla också mellan -30-50%.Svenssons skrev:Det är ju naturligtvis i relation till övriga marknaden och hur det gått för konkurrenterna. Har marknaden utstått nära totalstopp under många veckor och konkurrenterna minskar sin försäljning med 30-50% så ser -5 till 0% rätt bra ut. Det går ju inte tro att Tesla kan ha samma ökning när 100% av fabrikerna stått helt stilla under en tid av kvartalet och arbetslösheten rusat i samtliga marknader som man säljer bilen på.
Det tycker jag kan bli ett problem om Tesla uppnår en monopolliknande status på elbilsmarknaden. Vi behöver konkurrens även för att Tesla ska fortsätta bättre sig (fixa till kvalitetskontroll, strunta i att fokusera på att utveckla spel till bilarna). Ja det tycker jag faktisk som Tesla ägare.Zalman3 skrev:Tesla dammsuger batterimarknaden.
Köper batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Tesla är världens Största elbilstillverkare och har dessutom en energi verksamhet som också kräver massor av batterier.
Så i förhandlingarna med batteritillverkare har man både kompetensen och volymerna som gör att man kan få till bra avtal.
Så att det blir allt svårare för konkurrenterna att få tag på billiga och bra batterier med snabb leveranstid.
Därmed utökar Tesla avståndet till sina konkurrenter.
Det är väl bara bra eftersom deras största fabrik var stängd med noll produktion under 7 veckor och Tesla har till skillnad mot andra biltillverkare endast några veckor med lagerbilar. Att leverera så många bilar och få igång produktionen så snabbt efter stoppet är imponerande särskilt om man jämför med andra biltillverkare.Pontus skrev:Tesla leverade färre bilar Q2 2020 jämfört med Q2 2019.
Är det bra eller dåligt?
Bra om ser till hur läget är i världen just nu.
Dåligt om ser det som att Tesla nu har 100% mer fabriker och 33% fler modeller.
Nu blandar du ihop förväntningar och faktiskt resultat. Tesla faktiska resultat är ungefär -5% mot föregående period medan andra biltilverkare har -30% till -50% mot föregående period.FinaFisken skrev:I förhållande till tidigare Q2-förväntningar hamnar Tesla också mellan -30-50%.Svenssons skrev:Det är ju naturligtvis i relation till övriga marknaden och hur det gått för konkurrenterna. Har marknaden utstått nära totalstopp under många veckor och konkurrenterna minskar sin försäljning med 30-50% så ser -5 till 0% rätt bra ut. Det går ju inte tro att Tesla kan ha samma ökning när 100% av fabrikerna stått helt stilla under en tid av kvartalet och arbetslösheten rusat i samtliga marknader som man säljer bilen på.