Kom hit precis nu bara för att göra ett inlägg om det, men du var före! Kul med sådana här saker!
Efterfrågan ger tekniska resultat på grund av det ekonomiska behovet. Vi har sett det på solkraft och kommer säkerligen att få se det (Det händer redan nu!) i batteriteknologi.
I inslaget talar de om att Airbus strävar efter att producera passagerarplan som är eldrivna, men att problemet är energidensiteten hos batterier. Frågan är om inte bränsleceller skulle komma till sin rätt där? Om man lagrar energin som metanol så kan man med bränsleceller bygga helt eldrivna och klimatneutrala flygplan, som borde kunna bära tillräckligt med energi också för längre flygturer. Om jag förstått saken rätt så kan en bränslecell plocka ut lika mycket, eller mer, energi ur väte än vad en jetmotor kan hämta ur flygfotogen? Eller är jag ute och cyklar?
Metanolen kan produceras på plats på flygplatserna genom solceller och vindsnurror - att den totala verkningsgraden blir låg är ju surt, men så länge det inte är möjligt att lagra tillräckligt med energi i batterier så borde metanol och bränsleceller vara ett bra steg på vägen? Eller?
Efterlyser forumanvändaren Kalles synpunkter här - har för mig att han är flygtekniker?
Hybridvarianter av passagerarplan borde inte behöva ligga jättelångt i framtiden.
Det sätter tanken i mig: Om ett plan har två olika driftsmedel (Och motorer, det vill säga jetmotor plus propeller), skulle det då vara mera driftsäkert? Tänker för saker så som motorhaveri på grund av vulkanaska?
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.
Riktigt bra! Men när man tittar lite närmare på batterierna och elektroniken får man ju rätt stor lust att se en Tesla model Airplaine så snart som möjligt.
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.
Riktigt bra! Men när man tittar lite närmare på batterierna och elektroniken får man ju rätt stor lust att se en Tesla model Airplaine så snart som möjligt.
Fast blir det Tesla eller SpaceX som tar på sig det? I och för sig är SpaceX mål Mars medan Tesla är fossilfritt, men SpaceX lär ha mer erfarenhet av flygning.
Pipistrel Panthera är konstruerad för eldrift. Jag kan tänka mig att allmänflyget går över till eldrift inom rimlig tid. Flygkostnaden utgörs till stor del av bränslekostnaden. Dessutom är service en stor kostnad och driftsäkerhet är väldigt värdefullt.
Riktigt bra! Men när man tittar lite närmare på batterierna och elektroniken får man ju rätt stor lust att se en Tesla model Airplaine så snart som möjligt.
Fast blir det Tesla eller SpaceX som tar på sig det? I och för sig är SpaceX mål Mars medan Tesla är fossilfritt, men SpaceX lär ha mer erfarenhet av flygning.
Min teori är ju att Tesla energy är det stora i det här, och det är dom som kommer att leverera drivlinan till bilar, båtar, bussar och flygplan. Och rymdraketer för den delen, även om det såklart inte är drivlinan i det fallet. Så i praktiken typ dom här Pipistrel som gör planet och propellrarna men Tesla batteri och motor och tillhörande elektronik.
Så Tesla svarar jag på din fråga, med lite modifikation för att det är inte helt säkert att det är dom som utvecklar flygplanskroppen.
Efter powerwall borde tesla energys nästa produkt rent logiskt vara ett batteripack/modul till andra fordonstillverkare. Gärna en flyttbar om du frågar mig. På sommaren i båten, i flygplanet och på vintern i snöskotern
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Absolut en flyttbar! 5,10 och 15 kilos power-rygga för alla eventualiteter. Allt från lövblåsare till båtar och driva lite balla verktyg vid sommarstugan. Och dom där brötiga generatorerna vid glasskiosker och sånt.
Nån som har koll på Wh/kg. 85000/500kg typ? 170 Wh.. Säg 200 Wh per kg för utvecklingen går framåt och man behöver mindre kylning å sånt.
Så 5kg = 1kWh? Stämmer det? Perfekt med bärbara i 1, 2 och 3kWh utformningar då ju.
Och stackbara såklart.
1kWh är ungefär vad man får ur ett bilbatteri modell större 90-100ah.. Dom väger liiite mer än 5kg.. Kanske en sådär 3-4ggr mer.. Men de är skapligt billiga... Gissar att ett 1kWhs batteri på 5kg skulle kosta bra mkt mer än ett bilbatteri.
Jag skulle gärna byta ut bilbatterierna i husvagnen till en power-wall modell mindre. (15kg och 3kWh låter lockande.. )
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR