Köra med förardörren öppen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Köra med förardörren öppen

Inlägg av Rubiks »

När jag parkerar bilen hemma backar jag alltid in bilen på min parkeringsruta pga att det är smidigare att kliva ur bilen på en viss sida i garaget. Parkeringsrutan är inte speciellt stor och jag backar helst så långt in så jag pga väggens utformning (i axelhöjd går det någon stor lufttrumma längs väggen) inte kan stå bakom bilen och då inte heller kan last i och ur bagageluckan på ett smidigt sätt.

Om jag ska lasta något i bagageluckan måste jag alltså först köra fram bilen en halvmeter, kliva ur och stuva in det jag ska och sedan kan jag köra iväg. Det jag upplever som lite extra bökigt i detta är att bilen inte tillåter mig att köra fram (eller backa) den där sista eller första halvmetern med förardörren öppen. Om jag försöker säger bilen att dörren är öppen och sätter bilen i P-läge.

Är det någon som lyckats slå av eller påverka detta på något vis? Visst är backkameran trevlig men jag kan väl inte vara den enda som finner det smidig att ibland backa in på en parkeringsruta sneglande över vänster axel med dörren lite på glänt? :?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Köra med förardörren öppen

Inlägg av taliz »

Säkerhetsgrej, likadant på många nya bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kan tänka mig att det är en punkt som påverkar antalet poäng i säkerhetstester i USA eller Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Summon ?
Eller snålat med FSD :)
Även vår förra bil BMW 6 serie från 2011 gick inte att köra med öppen förardörr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Byt till en Model S! ;) Har i alla fall fungerat på tidigare bilar. Nya vet jag inte... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

I alla bilar jag har haft så går det ”lura” systemet genom att lägga i backen, få en varning och då lägga i backen igen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

e5m1r skrev:
Summon ?
Eller snålat med FSD :)
Även vår förra bil BMW 6 serie från 2011 gick inte att köra med öppen förardörr
:lol: det är ju faktisk ett utmärkt exempel på vad Summon skulle vara bra till och att jag faktiskt behöver det nu. Det är klart att jag snålade lite med FSD när dess funktion än så länge är så kraftigt begränsad här.
dd88 skrev:
I alla bilar jag har haft så går det ”lura” systemet genom att lägga i backen, få en varning och då lägga i backen igen.
Jag har försökt men bilen envisas med att inte flytta på sig och lägga i P igen. :|
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare

Inlägg av Joohan »

Jag har för mig att om du har bältet kopplat så går det att köra med dörren öppen.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

Joohan skrev:
Jag har för mig att om du har bältet kopplat så går det att köra med dörren öppen.
Japp bekräftar Joohans teori/förslag, provade förut på lunchen och det gick, dvs bältad och öppen förardörr.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

Bruno skrev:
Joohan skrev:
Japp bekräftar Joohans teori/förslag, provade förut på lunchen och det gick, dvs bältad och öppen förardörr.
Tack för det tipset, ska prova själv alleles strax då jag ska iväg en sväng.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

Rubiks skrev:
Bruno skrev:
Joohan skrev:
Tack för det tipset, ska prova själv alleles strax då jag ska iväg en sväng.
Mer precist, från manualen:
Model 3 lägger automatiskt i parkeringsläget när du ansluter en laddkabel eller om två eller fler av följande villkor uppfylls samtidigt medan du kör saktare än cirka 2 km/h:
• Om förarens säkerhetsbälte inte är fastspänt.
• Om passagerarsensorn i förarsätet inte upptäcker en person.
• Om förardörren öppnas.
Så ja, att bälta sig känns som en bättre lösning än att köra snabbare än 2 km/h. :)
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

Nu har jag testat och det stämmer att det går bra att köra bilen både framåt och bakåt med förardörren öppen om man har bältet fastspänt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Måste ju nästan vara ett lagkrav. Min volvo fungerar på samma sätt. Lite störande när man bara ska rangera bilarna på garageuppfarten.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

Har hittat ett "hack" på detta. Det verkar som att dörr-parametern i regelverket endast aktiveras av att man rör på dörren. Det går alltså att öppna dörren, ta av sig bältet och kliva ur bilen. Sedan kan man sätta sig i bilen och köra både framåt och bakåt utan att ha bältet fastspänt om man inte ändrar dörrens position. Det verkar viktigt att dörren öppnas innan man tar av sig bältet.
Skriv svar