Inatt fick vi in ny data från Transportstyrelsen och där hittade vi något väldigt intressant. Sveriges första Model Y och som vanligt är det Volvo Personvagnar i Göteborg som är först. Det blev en vit performance. https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XYK40N
Bara att hålla utkik för alla som kör i Göteborgsområdet då.
Var väl ganska väntat att Kines-Volvo skulle importera den första Y, precis som de gjorde med Model 3
Det är för övrigt en vanlig LR AWD och inte Performance. Bilen har 20" fälgar.
Hmm. 8:e tecknet i vin-koden är dock ett F här vilket skall vara för Performance.
5YJYGDEFXLF000774
Går jag in på amerikanska sidan och sätter ihop en Model Y får jag med 21" ifall jag väljer "Add Performance Upgrade". I annat fall kan jag välja på 19" eller 20". D.v.s. för Model Y Performance utan Performance Upgrade borde 20" inte vara något konstigt.
Under bilens fordonsuppgifter står det att bagagevolymen ligger på 1925 liter vilket ju inte kan stämma då det måste vara med sätena nedfällda (rätt imponerande även då).
Finns det nån uppgift på bagagets volym med sätena uppfällda? Hade varit intressant att se hur den står sig mot Model S som väl har nämre 900 liter.
Lite kul att det är Volvo som är producentansvarig enligt registreringen, men det är väl inte så konstigt då det inte är TM Sweden AB som tagit in den.
Dock verkar Volvo (eller vem som nu matat in uppgiften) höra till dem som tror att den heter "Tesla Y", då det som handelsbeteckning står "Y", och inte "Model Y" som vore det korrekta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För att studera den och sno en del lösningar... så gör hela branschen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Lite konstigt att de bara skulle köpt ett exemplar. I min värld behöver man minst två bilar. En för att köra och testa och en som man plockar isär i sina beståndsdelar. Annars blir det rätt svårt att reverse engineera den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lite konstigt att de bara skulle köpt ett exemplar. I min värld behöver man minst två bilar. En för att köra och testa och en som man plockar isär i sina beståndsdelar. Annars blir det rätt svårt att reverse engineera den.
De har nog köpt två, men inte registrerat den de ska skruva isär.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar.
När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visning
Har för mig att det var XC90 som utvecklades då, det var SUVar på konkurentbilsparkeringen iaf. Men jag vill minnas att C30 var i tidig utvecklingsfas också, får inte ihop det riktigt. Börjar väl bli gammal.
Det kan ju vara så att det finns lärdomar att göra även när man monterar ihop bilar.
Säkert så. Men jag tycker det känns rätt ineffektivt. Lite som att krocktesta en bil och därefter lagar man den eftersom man har bara byggt ett exemplar.
När jag var konsult på Volvo för lääänge sen så var det så det funkade. Jobbade inte på den avdelningen men hade en del kontakt med dem, plus att det brukade vara utställning utanför matsalen med olika delar av bilarna för visning
Har för mig att det var XC90 som utvecklades då, det var SUVar på konkurentbilsparkeringen iaf. Men jag vill minnas att C30 var i tidig utvecklingsfas också, får inte ihop det riktigt. Börjar väl bli gammal.
Det kan ju vara så att det finns lärdomar att göra även när man monterar ihop bilar.
Man lär sig väll inte att bygga en bil av att plocka isär en annan? Det är väll när man monterar ihop den igen som man lär sig "på riktigt" så helt fel är det säkert inte att göra det. Men även jag tycker att det kan låta lite märkligt att de gör så.
Man får väll hoppas att de gör ett noggrant arbeta med att dokumentera nedplockningen så det inte blir några problem att sätta ihop den igen