Prisbild begagnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

granlundii

Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av granlundii »

Jag har som många andra noterat att prisbilden på begagnade Model 3 är något märklig än så länge. Här är en jämförelse över de tre billigaste på mobile.de och blocket.se:

Mobile: 34950 € / 37580 € / 37900 €
Blocket: 515 tkr / 550 tkr / 550 tkr

Skillnaden är alltså väldigt stor, och känns svårförklarad. Jag antar att det än så länge är brist på begagnade Model 3 i Sverige, så att prisbilden inte riktigt har satt sig - över 500 tkr för en ett år gammal SR+ är inte riktigt rimligt. Bättre att importera från Tyskland då, kanske får man en begagnad (2 år gammal) SR+ för 30000€ redan nästa år?
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Prisbild begagnad Model 3

Inlägg av bylund »

Saken är väl den att leasing på Model 3 inte börjat gå ut i någon stor skala i Sverige än, så det ger väl som du säger en brist på begagnade bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Precis, än så länge är andrahandsvärdet väldigt högt. Jag tror också att andrahandsvärdet fortsatt kommer att vara väldigt högt för Model 3, efter tre år.

Andra tror det inte.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Det hade varit intressant att höra vilka nivåer bilarna faktiskt sålts på i Sverige.

Någon som vill dela med sig? ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Går inte att jämföra tyska och svenska priset rakt av som du gör. Kostar ju 37800 euro ny i Tyskland efter bonus. Så om den kostar 37500 euro begagnad blir det ju en försumbar värdeminskning. Jag gissar på att du inte jämfört bilar med samma spec.
Glöm inte att de mest prisvärda bilarna redan har sålts. Fanns en SR+ för 495k för några veckor sedan. Den gick på några dagar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I Tyskland kostar en ny Tesla modell 3 SR+
46.380 €.

De har 9.000 € i elbilsstöd.

Netto 37.380 euro.

Och begagnade måste givetvis kosta mindre.

https://ev-database.de/pkw/1177/Tesla-M ... ndard-Plus
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Det måste det ju inte.... har man lång väntetid kan begpriset faktiskt vara högre än inköpspriset (även om det är ovanligt).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Det måste det ju inte.... har man lång väntetid kan begpriset faktiskt vara högre än inköpspriset (även om det är ovanligt).
Tesla har ju häpnadsväckande korta leveranstider på model3. Det har ju rapporterats om dagar mellan beställning och leverans i samband med att båtarna kommer. Problemet är väl att man först måste beställa.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Beställer du idag får du den väl tidigast i augusti, snarare i september. Och det har varit ännu längre tider....
Bokat Cybertruck
Verdi

Inlägg av Verdi »

granlundii skrev:
Jag har som många andra noterat att prisbilden på begagnade Model 3 är något märklig än så länge. Här är en jämförelse över de tre billigaste på mobile.de och blocket.se:

Skillnaden är alltså väldigt stor, och känns svårförklarad. Jag antar att det än så länge är brist på begagnade Model 3 i Sverige, så att prisbilden inte riktigt har satt sig - över 500 tkr för en ett år gammal SR+ är inte riktigt rimligt. Bättre att importera från Tyskland då, kanske får man en begagnad (2 år gammal) SR+ för 30000€ redan nästa år?

Det finns väl ingen brist? Dyker ofta upp lagerbilar hos Tesla och leveranstiden är väl max 3 månader oavsett hur man bär sig åt?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Beställer du idag får du den väl tidigast i augusti, snarare i september. Och det har varit ännu längre tider....
Även det kan inte anses som lång leveranstid. 8-10veckor är ju fullt normalt. När får man en polestar2 eller e-tron om man beställer på måndag.
Verdi

Inlägg av Verdi »

kenjon skrev:

Precis. Sjukt snabb leveranstid. Mycket snabbare än hos de andra tillverkarna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Problemet med nybeställning är väl oförutsägbarheten vad gäller leveranstid, då den verkar kunna variera mellan 1 och 200 dagar ungefär.. Den oförutsägbarheten slipper man vid begagnatköp. Kanske det är värt något för vissa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Inlägg av kenjon »

Fredrik j skrev:
kenjon skrev:
Även det kan inte anses som lång leveranstid. 8-10veckor är ju fullt normalt. När får man en polestar2 eller e-tron om man beställer på måndag.
Jag har ingen aning, jag kommer aldrig att beställa en sådan.
Jag bara försöker uttrycka min åsikt till varför begpriset på Tesla kan vara ovanligt högt ibland.
Bokat Cybertruck
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Fredrik j skrev:
kenjon skrev:
Jag har ingen aning, jag kommer aldrig att beställa en sådan.
Jag bara försöker uttrycka min åsikt till varför begpriset på Tesla kan vara ovanligt högt ibland.
Man behöver ju inte beställa en bil för att jämföra leveranstider.
Jag hävdar att Tesla har relativt korta leveranstider. Ett resultat av att man inte har så många tillval och kan producera lagerbilar för matchning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

granlundii skrev:

Jag tror att du i Tyskland nästa år kan köpa en modell 3 långkörare för 30.000 euro.
Dock i slutet av 2021 då en del modell 3 ägare byter till en modell Y.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Sabbe skrev:
En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick. ;)
Ska vi slå vad?
:lol:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det beror ju på vad man menar med gott skick? Tidens tand gnager på bilar och oftast anledningen till att dom känns begagnade.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Sabbe skrev:
:lol:

När garantin håller på att gå ut är det nog få som betalar mycket mer än 200-250 tkr för en Model 3, tror jag.

Tack för era svar, ett par konstateranden baserat på dessa:
- Jag tänkte inte att det nya stödet i Tyskland redan är inkluderat i priserna - kanske det är så? Det förklarar i så fall 3000 euro av skillnaden.
- Sen inser jag också att det nog är lite för tidigt att analysera begagnatpriserna, det ser man nog bättre då bilarna börjar vara 3-4 år. Har noterat också för andra bilmärken att ett år gamla bilar av någon orsak är ute till försäljning för mer eller mindre nypris - ser man sen på 3-4 år gamla bilar så ligger de på en helt annan prisnivå.

Jag tror själv det kan vara ganska prisvärt att köpa en 2-3 år gammal Model 3 från Tyskland (år 2022?) och sen behålla den i 2-3 år - men sälja i god tid innan garantin går ut.
Nissan Leaf 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

Sabbe skrev:
Varför då?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

granlundii skrev:
Har noterat också för andra bilmärken att ett år gamla bilar av någon orsak är ute till försäljning för mer eller mindre nypris - ser man sen på 3-4 år gamla bilar så ligger de på en helt annan prisnivå.
Efter ett år har bilar normalt mycket av nykänsla kvar, speciellt om det är en helt ny modell där enda alternativet är att vänta på en fabriksny. En fördel är ju att man kan granska bilen noga och backa ur om något inte är som det ska vara.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Verdi skrev:
Sabbe skrev:
Varför då?
För att priset för FSD kommer att öka i snabbare takt än vad andrahandsvärdet sjunker. FSD kan komma att vara värt närmare miljonen när den är fullt fungerande.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Sabbe skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
Varför då?
För att priset för FSD kommer att öka i snabbare takt än vad andrahandsvärdet sjunker. FSD kan komma att vara värt närmare miljonen när den är fullt fungerande.
För en miljon kommer man långt med taxi :)
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Undra om man slipper att se rader med hundratals vägkoner i displayen för en mille
Skriv svar