Underhållsladda 12v batteri?
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
Underhållsladda 12v batteri?
Är det nån som vet om 12v batteriet underhållsladdas när man laddar bilar? Brukar sätta batteriladdare på mina bilar och underhållsladda ibland men inte vågat göra det på min m3 lr...
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Underhållsladda 12v batteri?
Det laddas automatiskt både vid körning, laddning och även vid långtidsparkering utan inkopplad laddning. Inget man behöver tänka på.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- metchristian
- Teslaägare
Kanon!Tellus skrev:Det laddas automatiskt både vid körning, laddning och även vid långtidsparkering utan inkopplad laddning. Inget man behöver tänka på.
Porschen måste man ju underhållsladda när den står längre perioder och nu ska min tesla få vila ett tag och därav frågeställningen.
Tänk på att en tesla som står länge (många veckor/månader) behöver underhållsladda stora batteriet med jämna mellanrum, tesla batteri som är helt urladdat går inte att väcka liv igen utan det krävs ett nytt batteri.metchristian skrev:Kanon!Tellus skrev:Det laddas automatiskt både vid körning, laddning och även vid långtidsparkering utan inkopplad laddning. Inget man behöver tänka på.
Porschen måste man ju underhållsladda när den står längre perioder och nu ska min tesla få vila ett tag och därav frågeställningen.
Polestar 2 awd -21
Det räcker med att koppla in den på ett schuko uttag och dra ner laddströmmen till 5A. Typ motorvärmaruttag.
Om du inte har tillgång till det, se till att slå av allt som drar ström tex sentry mode. Se också till att inte ha vakna-vid-datatrafik, glömt bort vad den heter. Så att bilen kan gå ner i riktig deep-sleep.
Nåt som drar förvånansvärt mycket är allt som kopplar till bilen och kollar status, laddar ner data. Tex mobilappar, Teslafi osv.
Testa gärna innan du åker så att du vet att den inte står och tjuv-drar
Om du inte har tillgång till det, se till att slå av allt som drar ström tex sentry mode. Se också till att inte ha vakna-vid-datatrafik, glömt bort vad den heter. Så att bilen kan gå ner i riktig deep-sleep.
Nåt som drar förvånansvärt mycket är allt som kopplar till bilen och kollar status, laddar ner data. Tex mobilappar, Teslafi osv.
Testa gärna innan du åker så att du vet att den inte står och tjuv-drar
MYP
X90d
- OfarligTesla
- Teslaägare
Model 3an drar typ ingenting om man inte har overheat protection eller sentry igång, min tappar typ 1% i veckan i garaget även om jag kollar appen då och då.