Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket

Inlägg av Zalman3 »

Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket.

Kinesiska elbilsköpare föredrar Tesla. Model 3 säljer nära tre gånger mer än den näst populäraste elbilen i Kina – och nu faller tunga inhemska tillverkare offer för konkurrensen. 
https://www.nyteknik.se/fordon/kinas-bi ... et-6998463

Tesla som är världens största elbilstillverkare, på världens största bilmarknad, dominerar Kinas elbilsmarknad.

Tesla Gigafactory Shanghai's Model 3 production surpassed 4,000 per week now that there are two shifts. 
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ery-supply

4000 Tesla modell 3 i veckan blir en årstakt på 208.000 tillverkade bilar!
Och snart står Kinas modell Y fabrik klar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Re: Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket

Inlägg av Fredrik j »

Är det inte samma kinesiska bilar som du spår ska ta över europeiska bilmarknaden?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Är det inte samma kinesiska bilar som du spår ska ta över europeiska bilmarknaden?
Klart att det kommer fler Kina byggda elbilar på den Europeiska marknaden.

BMW iX3 lanserades ju idag, ett kinabygge.
Polestar 2 ett kinabygge.

Och Elon har ju sagt att man kommer med en ny mindre modell som designas i Kina och ska säljas världen över.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Och Elon har ju sagt att man kommer med en ny mindre modell som designas i Kina och ska säljas världen över.
Model 3 är väl även den en kinesisk elbil om man tolkar det så?

När jag tänker ”kinesisk elbil” så är det snarare något som är utvecklat av och för Kina.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Model 3 är väl även den en kinesisk elbil om man tolkar det så?

När jag tänker ”kinesisk elbil” så är det snarare något som är utvecklat av och för Kina.
Saker blir ju allt mera komplicerade.

Folk som köper en Volvo tror att det är "Made in Sweden" som gäller.
Men bilen kan vara tillverkad i Kina.
Därför kör ju Volvo slogan nu: "Made by Sweden".

Men även de Volvo bilar som tillverkas i Sverige, hur svenska är dom egentligen?
Är Volvo bara en sammansättningsfabrik för delar de köper från Bosch, Continental mm?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ok. Så du menade att bilmarknaden kommer tas över av billiga kinabyggda elbilar av europeiska bilmärken.
Givetvis kan man kalla t.ex. Volvo för kinesisk bil med tanke på ägarförhållanden även om syftet ju oftast är att provocera.
Min Volvo s90 är byggd i kina och det var överhuvudtaget inget som hade betydelse för mig. Biltillverkare bygger bilar där det blir billigast i genomsnitt för varje bilmodell och det brukar vara på den marknad där modellen säljer mest.
När du i en annan tråd sa att billiga, kinesiska bilar skulle ta över tänkte då jag mer på kinesiskutvecklade bilmärken som tidigare inte funnits på europeiska marknaden och vars varumärke börjar från noll hos oss.
Svenskheten i just Volvo ligger väl delvis i varumärkesarvet samt hos dom 24000 anställda.
Volvo bygger ju dessutom sedan flera decennier ganska många bilar i Belgien. Sen fabriken i usa öppnade bygger man säkert en minoritet av bilarna i Sverige.
Normalkunden bryr sig nog inte.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Normalkunden bryr sig nog inte.
Vad folk bryr sig om kan förändras ganska drastiskt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Tror då i så fall kunder i framtiden kommer bry sig ännu mindre i vilket land bilen tillverkas.
SwedishAdvocate

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Tror då i så fall kunder i framtiden kommer bry sig ännu mindre i vilket land bilen tillverkas.
I det konkreta fallet Kina så tror jag att det kommer bero rätt mycket på mängden av övergrepp, och allvarlighetsgraden på de här övergreppen som den militärdiktaturen begår.

Transportera en bil från Kina till Sverige känns inte heller som världens mest klimatsmarta handling...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Ok. Så du menade att bilmarknaden kommer tas över av billiga kinabyggda elbilar av europeiska bilmärken.
Givetvis kan man kalla t.ex. Volvo för kinesisk bil med tanke på ägarförhållanden även om syftet ju oftast är att provocera.
Min Volvo s90 är byggd i kina och det var överhuvudtaget inget som hade betydelse för mig. Biltillverkare bygger bilar där det blir billigast i genomsnitt för varje bilmodell och det brukar vara på den marknad där modellen säljer mest.
När du i en annan tråd sa att billiga, kinesiska bilar skulle ta över tänkte då jag mer på kinesiskutvecklade bilmärken som tidigare inte funnits på europeiska marknaden och vars varumärke börjar från noll hos oss.
Svenskheten i just Volvo ligger väl delvis i varumärkesarvet samt hos dom 24000 anställda.
Volvo bygger ju dessutom sedan flera decennier ganska många bilar i Belgien. Sen fabriken i usa öppnade bygger man säkert en minoritet av bilarna i Sverige.
Många fossilbilstillverkare bockar lite plåt, köper in det mesta från underleverantörer, och gör fossilmotorn själva.

Man pratar om "kärnverksamhet" att det är svårt och därför viktigt att göra fossilmotorn själv.

Exempelvis lysen, bromsar, stolar, elektronik, mm anser dom är billig bulkvara som nån annan kan tillverka.

Men när man gör en elbil, då behövs ingen fossilmotor.
Problemet är då att om man köper in batterier, elmotor och drivlina från underleverantörer till ett pris av 40-60% av tillverkningskostnaden, då finns det inte mycket kvar man kan tillverka själv och dessutom tjäna pengar på.

Och hur särskiljer man sig mot konkurrenten när båda har "LG Chem inside.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kärnverksamhet hos en biltillverkare är till största delen integrering av system, en hel del utveckling samt kravsättning. Förutom allt som har med varumärket att göra.

Många av dom största tillverkarna är så stora kunder att dom dikterar villkoren för underleverantörerna. Det tror jag var huvudorsaken till varför tesla från början gjorde det mesta själva. Man hade svårt att få bra avtal med underleverantörer. Nu är det annorlunda och jag tror att vi kommer få se fler underleverantörer inblandade i teslas europaproducerade bilar. Läste någonstans att man redan i dom kinatillverkade bilarna köper fler komponenter än till dom amerikanska.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Många fossilbilstillverkare bockar lite plåt, köper in det mesta från underleverantörer, och gör fossilmotorn själva.

Man pratar om "kärnverksamhet" att det är svårt och därför viktigt att göra fossilmotorn själv.

Exempelvis lysen, bromsar, stolar, elektronik, mm anser dom är billig bulkvara som nån annan kan tillverka.

Men när man gör en elbil, då behövs ingen fossilmotor.
Problemet är då att om man köper in batterier, elmotor och drivlina från underleverantörer till ett pris av 40-60% av tillverkningskostnaden, då finns det inte mycket kvar man kan tillverka själv och dessutom tjäna pengar på.

Och hur särskiljer man sig mot konkurrenten när båda har "LG Chem inside.
Genom mjukvaran. Speciellt på elbilar så har det väldigt stor betydelse.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Hur kan ni helt bortse från design och ergonomi/användarvänlighet?
SwedishAdvocate

Fredrik j skrev:
Vissa (som har ekonomisk möjlighet att köra eldriven bil) prioriterar bort de växthusgaser en förbränningsmotor ger upphov till. Sett ur den synvinkeln är väl det ovanstående tämligen trivialt i jämförelse. Det tycker i alla fall jag.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Vissa (som har ekonomisk möjlighet att köra eldriven bil) prioriterar bort de växthusgaser en förbränningsmotor ger upphov till. Sett ur den synvinkeln är väl det ovanstående tämligen trivialt i jämförelse. Det tycker i alla fall jag.
Jasså. Är inte dessa två av dom områden där tesla Särskiljer sig från andra bilar i allmänhet och från andra elbilar i synnerhet?
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Inlägg av bolleboll »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Mycket möjligt, men jag tror det går åt andra hållet.
Jag själv gillar inte tanken köpa saker där en liten del av köpesumman går till ett land som har en demokrati som man kan ifrågasätta och verkar önska kontrollera vad människor säger. Vi själva får snabba kortsiktiga vinster eller billigare saker, men i slutändan kan det bara sluta på ett sätt om det fortgår. Jag tror människor börjar se igenom detta när man plötsligt blir personligt påverkad.

Jag skulle uppskatta tanken att köpa, made in EU.
Senast redigerad av bolleboll, redigerad totalt 1 gånger.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bolleboll skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Jag själv gillar inte tanken köpa saker där en liten del av köpesumman går till ett land som inte ännu har utvecklat demokrati och verkar önska kontrollera vad människor säger. Vi själva får snabba kortsiktiga vinster eller billigare saker, men i slutändan kan det bara sluta på ett sätt om det fortgår. Jag tror människor börjar se igenom detta när man plötsligt blir personligt påverkad.

Tyvärr är ju nästan alla prylar vi köper "Made in China".
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

bolleboll skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Jag själv gillar inte tanken köpa saker där en liten del av köpesumman går till ett land som inte ännu har utvecklat demokrati och verkar önska kontrollera vad människor säger. Vi själva får snabba kortsiktiga vinster eller billigare saker, men i slutändan kan det bara sluta på ett sätt om det fortgår. Jag tror människor börjar se igenom detta när man plötsligt blir personligt påverkad.

Tror du är ganska ensam. Kanske inte om åsikten men att verkligen göra något åt det. Du säger att du inte gillar tanken men än så länge gör du inget?
Det mesta finns väl att köpa från EU? Kanske ibland både dyrare och lägre kvalitet, ibland inte. Ofta finns det kinesiska komponenter i ganska mycket.
Skriv svar