Fredrik j skrev:Ok. Så du menade att bilmarknaden kommer tas över av billiga kinabyggda elbilar av europeiska bilmärken.
Givetvis kan man kalla t.ex. Volvo för kinesisk bil med tanke på ägarförhållanden även om syftet ju oftast är att provocera.
Min Volvo s90 är byggd i kina och det var överhuvudtaget inget som hade betydelse för mig. Biltillverkare bygger bilar där det blir billigast i genomsnitt för varje bilmodell och det brukar vara på den marknad där modellen säljer mest.
När du i en annan tråd sa att billiga, kinesiska bilar skulle ta över tänkte då jag mer på kinesiskutvecklade bilmärken som tidigare inte funnits på europeiska marknaden och vars varumärke börjar från noll hos oss.
Svenskheten i just Volvo ligger väl delvis i varumärkesarvet samt hos dom 24000 anställda.
Volvo bygger ju dessutom sedan flera decennier ganska många bilar i Belgien. Sen fabriken i usa öppnade bygger man säkert en minoritet av bilarna i Sverige.
Normalkunden bryr sig nog inte.
Många fossilbilstillverkare bockar lite plåt, köper in det mesta från underleverantörer, och gör fossilmotorn själva.
Man pratar om "kärnverksamhet" att det är svårt och därför viktigt att göra fossilmotorn själv.
Exempelvis lysen, bromsar, stolar, elektronik, mm anser dom är billig bulkvara som nån annan kan tillverka.
Men när man gör en elbil, då behövs ingen fossilmotor.
Problemet är då att om man köper in batterier, elmotor och drivlina från underleverantörer till ett pris av 40-60% av tillverkningskostnaden, då finns det inte mycket kvar man kan tillverka själv och dessutom tjäna pengar på.
Och hur särskiljer man sig mot konkurrenten när båda har "LG Chem inside.