Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
Polestar 2 verkar inte vara slit och släng och skulle någon mot förmodan vilja slänga sin Polestar 2, en bil för närmare sju hundra tusen kronor så kan jag gärna återanvända den. Återanvändning är bra för miljön också.
Polestar 2 verkar inte vara slit och släng och skulle någon mot förmodan vilja slänga sin Polestar 2, en bil för närmare sju hundra tusen kronor så kan jag gärna återanvända den. Återanvändning är bra för miljön också.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Jag har ju köpt en amerikansk bil redan och det ligger bra mycket närmare att inte sponsra det krigslystna och förtryckande landet än Kina.NilsL skrev:Lite nyfiken, någon annan här än mig, som absolut aldrig hade kunnat sig att köpa en Volvo sedan Geely dvs CCP äger det? (Ja googlar man så är Geely så fint uttryckt, ”privatägt”. Precis som Huawei m.fl)
Re: Polestar 2
Jag försöker undvika att köpa något som kommer från kineserna som uppenbarligen vill ta över världen och inför sin politik världen över. Detta är väldigt svårt då nästan allt kommer därifrån men jag försöker så gott det går. Så att köpa Polestar 2 är ett stort NEJ från mig.
Re: Polestar 2
Så du tycker USA är värre än Kina? Och får flera likes?OfarligTesla skrev:Jag har ju köpt en amerikansk bil redan och det ligger bra mycket närmare att inte sponsra det krigslystna och förtryckande landet än Kina.NilsL skrev:Lite nyfiken, någon annan här än mig, som absolut aldrig hade kunnat sig att köpa en Volvo sedan Geely dvs CCP äger det? (Ja googlar man så är Geely så fint uttryckt, ”privatägt”. Precis som Huawei m.fl)
Ja jag säger då det...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Ja, båda förtrycker eget folk, ingen av dem har riktigt demokratiska val osv. Men bara ett av dem åker runt jorden på krigsturné för att bomba andra nationer, USA är anledningen varför terrorism har vuxit sig så stor den har gjort. Så av två dåliga val väljer jag hellre det som iaf inte bombar världen.Verdi skrev:Så du tycker USA är värre än Kina? Och får flera likes?
Ja jag säger då det...
Re: Polestar 2
Den här diskussionen - väldigt OffTopic förstås - sätter ju fingret på hur svårt det är att vara principfast och att försöka stötta "den goda" sidan. USA har ju massor av blod på sina händer, så enbart goda är de ju inte. Men ändå föredrar jag dem före Kina och Ryssland. Alla stora länder med maktanspråk har lik i garderoben, så det är mest en fråga om att välja den sida som verkar vara den minst onda, för nån god stormakt finns inte; det är en självmotsägelse.
Re: Polestar 2
För det första har amerikanska staten inget ägandeskap i Tesla. För det andra, påvisar ni endast hur ignoranta, eller rättare sagt hur väl Kina har dolt sina mörkaste sidor från västvärlden när man allvarligt jämför USA med Kina.
Här om dagen fångades det drönarfilm på hur hundratals muslimer satt med ögonbindel vid en tågräls någonstans i Kina, såg ut som förintelsen 2.0. Delägarna till Volvo ligger bakom det, härligt va?
Det svenska Volvo arvet dog samma dag som Geely tog ägandeskap.
Här om dagen fångades det drönarfilm på hur hundratals muslimer satt med ögonbindel vid en tågräls någonstans i Kina, såg ut som förintelsen 2.0. Delägarna till Volvo ligger bakom det, härligt va?
Det svenska Volvo arvet dog samma dag som Geely tog ägandeskap.
Re: Polestar 2
OfarligTesla skrev:Ja, båda förtrycker eget folk, ingen av dem har riktigt demokratiska val osv. Men bara ett av dem åker runt jorden på krigsturné för att bomba andra nationer, USA är anledningen varför terrorism har vuxit sig så stor den har gjort. Så av två dåliga val väljer jag hellre det som iaf inte bombar världen.Verdi skrev:Så du tycker USA är värre än Kina? Och får flera likes?
Ja jag säger då det...
Är fan inte riktigt bekväm med den där typen av uppfattning alltså. Har de ens allmänna val i Kina? Du tycker att en av världens mest våldsamma och övervakande diktaturer är "ungefär lika demokratiska" som en av världens äldsta demokratier? Där kritiken egentligen bara handlar om att Trump råkade vinna senast... Dåliga förlorare?
Nu går jag OT på riktigt. Men jag förstår mig inte på den svenska attityden. Varför tror just vi svenskar att vi är bäst i allt? Varför har vi så lätt att döma andra utan att sätta oss in i deras situation. Igår var det en förvånad artikel i DN om att brasilianska kvinnor stöttade Bolsonaro trots hans, i svenska ögon, väldokumenterade misogyni. Men om den socialistiska föregångaren var ett korrupt as så kanske en chauvinistisk populist som Bolsonaro är att föredra trots allt? Vad vet vi om det? Egentligen.
Påminner mig om när jag blev anklagad för att vara rasist när jag försvarade italienska fotbollsspelare som filmar. Jag hade då följt italiensk fotboll i årtionden och visste mycket väl att det i Italien anses mycket fint att vara "streetsmart". Tror det kallas "furbo". I det ingår att lura till sig en straff eller utvisning av motståndarna. Det fulaste som finns är att vara naiv och lättlurad, som t ex svenskar anses vara. Men när jag försökte förklara hur de tänker, att de har en annan kultur, så tyckte han att jag var "rasist" eftersom jag antydde att de inte var lika "hederliga" som svenskar. I hans svenska ögon alltså. Själv förstår jag inte hur Roy Keane, som medvetet sparkade sönder Alf Inge Hålands knä och förstörde hans karriär, ses som nån slags "rejäl karl" medan en filmande Pippo Inzaghi sågs som en "feg kärring". Ja, apropå misogyni då...
Precis så är det genomgående. Vi svenskar tycks oförmögna att ta in andra perspektiv än vårt eget. Eftersom vi kan och vet bäst av alla... Och så är vi besatta av vårt anseende i världen. "Sverigebilden". Den är viktigare än verkligheten tydligen. Är det en gammal rest av vårt "stormaktsvälde"? Eller har det med folkhemmets framväxt och framgång under efterkrigstiden att göra? Irriterande är det iaf.
Re: Polestar 2
Ok, men då går vi tillbaks till Polestar 2 då. Så startar de som är intresserade en egen politiktråd!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Ja jag håller med, höll på att skriva ett svar men kom på att vi var lite för långt off topic.HelectriC skrev:Ok, men då går vi tillbaks till Polestar 2 då. Så startar de som är intresserade en egen politiktråd!
OnTopic:
Är det någon som vet hur routingen via laddare fungerar i PS2? Såg lite av det i någon review men jag undrar egentligen var den hämtar informationen ifrån och om det går att föredra vissa laddare framför andra osv, såg ut som den visade laddare som var lediga osv.
Re: Polestar 2
Vi vet varför de har kardantunnel, men det betyder ju inte att vi tycker det är en bra lösning...Jerker skrev:Verdi skrev:Jag är alltså blockad av alla i den här tråden?Laban skrev:Är nog inte bara kardantunneln, gissar på att det är främst batteripacket:Fredrik j skrev:Den delar karossarkitektur med XC40 som ju finns i både fossil och hybridutförande.
Men tror ni det är kardantunneln som gör skillnaden i vikt?
Som då i sin tur kanske ser ut som det gör pga kardantunneln.![]()
Nejdå, inte riktigt av alla! Jag satt också och med stigande förvåning följde konversationen. Tänkte, hur kan de ha missat att du redan förklarat förekomsten av en "kardantunnel"?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Nu var det inte kritik mot deras designval jag såg utan det gamla vanliga raljerandet över "fossilbilsarv". Kändes inte som medvetenheten var särskilt stor.Bruno skrev:
Vi vet varför de har kardantunnel, men det betyder ju inte att vi tycker det är en bra lösning...
Re: Polestar 2
Kardantunneln är ett fossilbilsarv, inte ett designval från Volvo för att kunna sänka golvet bak. Jag har mycket svår att tänka mig att framtida Volvo/Polestar bilar med chassin designade endast för eldrift kommer att ha en kardantunnel. Sen har vi sett en del andra lösningar för att kunna sänka golvet bak, ex:Verdi skrev:Nu var det inte kritik mot deras designval jag såg utan det gamla vanliga raljerandet över "fossilbilsarv". Kändes inte som medvetenheten var särskilt stor.Bruno skrev:
Vi vet varför de har kardantunnel, men det betyder ju inte att vi tycker det är en bra lösning...

Vet inte vad man ska kalla det, inte direkt kardantunnel även om mittplatsen bak kommer att få en upphöjning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.Anonymous FTW skrev:Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Polestar 2
Håller med, Volvo ligger väl precis över Tesla i undersökningar numera (från botten!) - rostskydd är enbart medel vilket tidigare inte har varit saken.taliz skrev:Har du missat att Volvo numera har katastrofal kvalitet? Få bilar strular mer än dem.Anonymous FTW skrev:Håller med. Därför bör man nog gå på Polestar 2. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbygge, utgår från att den håller samma klass på rostskydd och lackering som Volvo, välja något annat budgetbygge vore ren katastrof för miljön.
De ligger i absoluta botten i undersökningar nuförtiden.
De har gjort som tyskarna, förbättrat kvalitetskänslan avsevärt, vilket lockar många kunder. Den faktiska kvaliteten är uppenbarligen inte lika viktig för köpare.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Polestar 2
Tänk om den haft en horisontell skärm istället.
Om hårdvaran är tillräckligt potent skulle de (i teorin åtminstone) kunnat bygga en riktig "playstation".
Finns ju massvis med spel och underhållningsappar för android(oklart hur kompatibelt det är med automotive-versionen visserligen).
Om hårdvaran är tillräckligt potent skulle de (i teorin åtminstone) kunnat bygga en riktig "playstation".
Finns ju massvis med spel och underhållningsappar för android(oklart hur kompatibelt det är med automotive-versionen visserligen).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Tänk om den haft en horisontell skärm istället.
Om hårdvaran är tillräckligt potent skulle de (i teorin åtminstone) kunnat bygga en riktig "playstation".
Finns ju massvis med spel och underhållningsappar för android(oklart hur kompatibelt det är med automotive-versionen visserligen).
Varför ska skärmen vara horisontell? För att den är det på den modell du anser vara "facit"?

Re: Polestar 2
Hur tittar du på tv? Hur spelar barnen spel?Verdi skrev:taliz skrev:Tänk om den haft en horisontell skärm istället.
Om hårdvaran är tillräckligt potent skulle de (i teorin åtminstone) kunnat bygga en riktig "playstation".
Finns ju massvis med spel och underhållningsappar för android(oklart hur kompatibelt det är med automotive-versionen visserligen).
Varför ska skärmen vara horisontell? För att den är det på den modell du anser vara "facit"?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Inomhus? På sina telefoner?taliz skrev:Hur tittar du på tv? Hur spelar barnen spel?Verdi skrev:taliz skrev:Tänk om den haft en horisontell skärm istället.
Om hårdvaran är tillräckligt potent skulle de (i teorin åtminstone) kunnat bygga en riktig "playstation".
Finns ju massvis med spel och underhållningsappar för android(oklart hur kompatibelt det är med automotive-versionen visserligen).
Varför ska skärmen vara horisontell? För att den är det på den modell du anser vara "facit"?
Re: Polestar 2
Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Re: Polestar 2
Apple carplay och android auto är väl byggda exklusivt för horisontellt läge? Kan inte minnas att jag sett det i vertikalt läge nån gång.filippb skrev:Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Men de flesta appar funkar lika bra oavsett orientering IMO.
Just video och spel är dock nästan uteslutande optimerat för horisontellt läge.
Så det känns som de missade ett gyllene tillfälle att dra nytta av androids stora utbud av underhållning(om det nu är kompatibelt dvs).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Underhållning funkar väl ändå bäst på surfplatta i lämplig hållare och inloggad på bilens hotspot?taliz skrev:Apple carplay och android auto är väl byggda exklusivt för horisontellt läge? Kan inte minnas att jag sett det i vertikalt läge nån gång.filippb skrev:Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Men de flesta appar funkar lika bra oavsett orientering IMO.
Just video och spel är dock nästan uteslutande optimerat för horisontellt läge.
Så det känns som de missade ett gyllene tillfälle att dra nytta av androids stora utbud av underhållning(om det nu är kompatibelt dvs).
Re: Polestar 2
Båda var byggda så för att flera bilar hade horisontella skärmar. Har alltid stört mig oerhört på att både carplay och AA bara ser konstigt ut i horisontellt läge så kan bara glädja mig att Polestar inte valde dettaliz skrev:Apple carplay och android auto är väl byggda exklusivt för horisontellt läge? Kan inte minnas att jag sett det i vertikalt läge nån gång.filippb skrev:Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Men de flesta appar funkar lika bra oavsett orientering IMO.
Just video och spel är dock nästan uteslutande optimerat för horisontellt läge.
Så det känns som de missade ett gyllene tillfälle att dra nytta av androids stora utbud av underhållning(om det nu är kompatibelt dvs).
Re: Polestar 2
Inte så smidigt att behöva montera en surfplatta om man får några minuter över och tex vill kolla några youtube-klipp.Fredrik j skrev:Underhållning funkar väl ändå bäst på surfplatta i lämplig hållare och inloggad på bilens hotspot?taliz skrev:Apple carplay och android auto är väl byggda exklusivt för horisontellt läge? Kan inte minnas att jag sett det i vertikalt läge nån gång.filippb skrev:Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Men de flesta appar funkar lika bra oavsett orientering IMO.
Just video och spel är dock nästan uteslutande optimerat för horisontellt läge.
Så det känns som de missade ett gyllene tillfälle att dra nytta av androids stora utbud av underhållning(om det nu är kompatibelt dvs).
Tycker det är trevligt att beta av några klipp när man tex käkar, laddar eller väntar på nån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det beror på skärmens placering också och hur man layoutar gränssnittet. På en horisontell skärm kan man expandera på bredden vilket är enklare för ögat att ta till sig. Man kan bibehålla blicken på vägen i periferin bättre då man inte behöver titta upp/ner som man gör på en vertikalt placerad skärm. Många biltillverkare placerar skärmarna alldeles för långt ner, vilket i min mening är sämre utifrån ett ergonomi- och säkerhetsperspektiv.filippb skrev:Videostreaming och spel är väl det enda som funkar bättre i landscape mode men annars skulle jag säga att de flesta appar funkar bäst i portrait. Fokus är väl ändå på musik, poddar, navigation och messaging och dessa fungerar bättre med vertikal layout. Eller kör du Spotify, Google Maps eller WhatApp liggande?
Jag körde Model S i tre år med vertikal skärm och nu Model 3 drygt ett år. Även om det såklart inte är dealbreaker i val av bil så hade jag valt en horisontell skärm baserat på att ha testat båda varianter en längre tid. Med det sagt ska det bli kul att testa hur lösningen är i Polestar 2 när jag provkör om en vecka
