AD-tekniks GPS-baserade kameravarnare uppdaterar ju sina kartor flera ggr/år och brukar visa rätt hastighet. Det kostar inget heller.
Från FB
Frågan:
"Jag färdas dagligen på E22 mellan Jämjö och Karlskrona där har det aldrig stämt speciellt bra, men sedan man bytte till 80km/h så är det värre än någonsin.
Fel hastighet på tre fartkameror samt fel hastighet på stora delar av sträckan.
Kan man på något sätt lämna uppdateringsförslag?"
Svaret:
"AD-Teknik AB Jonas Ek Det finns olika skäl varför det kan vara fel. Det är RDT (rikstäckande databas för trafikföreskrifter) som bestämmer vilken hastighet det skall vara inte skyltningen. Denna hittar du och kan söka i hos Transportstyrelsen. Vi uppdaterar hastighetsgränserna på alla vägar och vid fartkameror 2 gånger i månaden från NVDB (nationell väg databas). Denna är med viss handpåläggning kopplad till RDT. Om NVDB och RDT är samma så är det skyltningen som är fel. Du kan rapportera fel i NVDB på webb (googla detta så hittar du)."
AD-tekniks GPS-baserade kameravarnare uppdaterar ju sina kartor flera ggr/år och brukar visa rätt hastighet. Det kostar inget heller.
Från FB
Frågan:
"Jag färdas dagligen på E22 mellan Jämjö och Karlskrona där har det aldrig stämt speciellt bra, men sedan man bytte till 80km/h så är det värre än någonsin.
Fel hastighet på tre fartkameror samt fel hastighet på stora delar av sträckan.
Kan man på något sätt lämna uppdateringsförslag?"
Svaret:
"AD-Teknik AB Jonas Ek Det finns olika skäl varför det kan vara fel. Det är RDT (rikstäckande databas för trafikföreskrifter) som bestämmer vilken hastighet det skall vara inte skyltningen. Denna hittar du och kan söka i hos Transportstyrelsen. Vi uppdaterar hastighetsgränserna på alla vägar och vid fartkameror 2 gånger i månaden från NVDB (nationell väg databas). Denna är med viss handpåläggning kopplad till RDT. Om NVDB och RDT är samma så är det skyltningen som är fel. Du kan rapportera fel i NVDB på webb (googla detta så hittar du)."
Ja, Mati har tidigare rapporterat en väg där skyltningen skiljer sig mot NVDB. I detta fall blir det kartan som har korrekt hastighet och inte verkligheten i form av fysiska skyltar vid vägen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenska myndigheter, hjälp, borde det inte räcka med en db
RDT numera STFS, (vi ska ha 4 versaler också/GD)
från transportstyrelsens hemsida
STFS - för myndigheter som beslutar trafikföreskrifter
Välkommen till STFS, Transportstyrelsens rikstäckande databas för trafikföreskrifter. I STFS finns de föreskrifter som är tillgängliga för var och en på den särskilda webbplatsen enligt förordningen (2007:231) om elektroniskt kungörande av vissa trafikföreskrifter. Den särskilda webbplatsen, som hämtar uppgifter från databasen, kallas Svensk trafikföreskriftssamling, STFS. (tidigare RDT).
NVDB från trafikverkets hemsida
I den nationella vägdatabasen, NVDB, finns information om alla statliga, kommunala och enskilda vägar i Sverige.
Databasen NVDB drivs av Trafikverket i samverkan med Lantmäteriet, Sveriges kommuner och regioner, Skogsnäringen och Transportstyrelsen.
Här finns även Sveriges vägar på karta, NVDB på webb, som är en applikation där du kan titta på vägdata som finns registrerade i NVDB.
Hade kontakt med vad nu myndigheten hette på den tiden när TMC via RDS var bleeding edge, de var "lost in translation" redan då, typ när internet=28.8 modem
Är det någon här, som i någon uppdatering har märk någon skillnad på hastighetsdata?
Själv har jag inte det. Min bil visar inte heller de ”nya” hastigheterna (40, 60, 80 osv).
Åkte fram och tillbaka genom delar av Uppsala idag, laddade ner nya kartdatat samtidig (har fått ner drygt hälften), nu visar den 40km/h där jag åkte. Men den hoppade upp på 50km/h kortare stunder till och från, samma på 60-väg då blev det 70km/h under ett kort tag och sedan tillbaka. Hoppas det har att göra med att allt inte är nerladdat ännu. De gamla hastigheterna som varit rätt tidigare var rätt och stabila nu också vad jag kunde se (50- och 70-sträckor på 55:an). Har aldrig sett en 40-sträcka innan. Tycker det verkar lovande, hoppas det fortsätter så.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Jag kan meddela att i Schweiz har det blivit ordentligt sämre med senaste uppdateringen. Från att det stämt riktigt bra mellan skyltad hastighet och det som bilen visar är det nu riktigt kass. Ännu värre är att den oftast visar högre hastighet i bilen än tillåten. På platser som haft samma hastighet i de nio år jag bott här är det plötsligt fel. Riktigt visset.
Från den positiva sidan så tycker jag att NOA fungerar bättre och den klarar avfarter och vägbyten bättre. Dässvärre kör bilen som den är stulen.....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Och vad är egentligen navigeringsdata?
Huvet blir lite confuse nu.
Hastigheter verkar komma via MapBox om den uppgiften fortfarande stämmer. Men om jag nu har rapporterat in en ändring av vägar till Google, så blev utfallet en förändring i navigeringsdata i Teslan.
Det kan då vara så att MapBox informationen blir overrided av en ändring i Google, eller så har Mapbox synkat info av Google... men hur vet man vad som är sanningen???
Ska tillägga att jag gjort ett flertal förändringsförslag till Google men de flesta ligger fortfarande under review.
Kanske gjorde Google en sync mot MapBox och ritade sedan om sin info... men då borde Tesla ha visat korrekt om MapBox var korrekt och det gjorde den inte..
What is the chicken and what is the egg...
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Och vad är egentligen navigeringsdata?
Huvet blir lite confuse nu.
Hastigheter verkar komma via MapBox om den uppgiften fortfarande stämmer. Men om jag nu har rapporterat in en ändring av vägar till Google, så blev utfallet en förändring i navigeringsdata i Teslan.
Det kan då vara så att MapBox informationen blir overrided av en ändring i Google, eller så har Mapbox synkat info av Google... men hur vet man vad som är sanningen???
Ska tillägga att jag gjort ett flertal förändringsförslag till Google men de flesta ligger fortfarande under review.
Kanske gjorde Google en sync mot MapBox och ritade sedan om sin info... men då borde Tesla ha visat korrekt om MapBox var korrekt och det gjorde den inte..
What is the chicken and what is the egg...
Både MapBox och Google samlar inte information från flera olika platser (tror att Tesla kommer om de inte redan gör det leverera data till MapBox t.ex.). De bägge uppdaterar även källor som andra samlar inte data från, t.ex. OpenStreetMaps. Tesla får sin information från MapBox sedan några år, tidigare var det Google.
Uppdatering av kartinformation tar normalt lång tid. Google kan uppdatera info som de får inom någon eller några veckor men för att denna info skall paketeras och skickas till Teslan så kan det ta månader eller i värsta fall år.
Vägnät, hastighet och liknande kartinformation på lilla skärmen i Model S/X samt skärmen i Model 3/Y: MapBox
Karta på stora skärmen i Model S/X: Google (än så länge och skiljer sig alltså från lilla skärmen)
Satellitbild samtliga bilar: Google
Trafikinformation samtliga bilar: Google/Waze tills nyligen men verkar nu vara baserad på andra Tesla-bilar
30,40,50,60,70 & 80 i och runt Uppsala stämmer, förutom något enstaka ställe, där jag har kört. Men en bit av 55:an mot Enköping visar nu 70 på en 90 väg . Någon kilometer innan det blir 100 och 2+1 väg, precis där räcket börjar blinkar 90 till innan den visar 100km/h. Autopiloten saktade in till synes utan anledning till jag såg att den trodde hastigheten bara är 70 , surt.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Märkte att det har blivit 40 på 70 vägen till jobbet. Drog på autopiloten och bilen tokbromsade. Tur att det inte låg någon bakom. Har aldrig varit 40 så man undrar var information kommer ifrån.
Märkte att det har blivit 40 på 70 vägen till jobbet. Drog på autopiloten och bilen tokbromsade. Tur att det inte låg någon bakom. Har aldrig varit 40 så man undrar var information kommer ifrån.
På AP1 har jag varit med om att bilen tagit hastigheten från viadukten ovan. Detta var länge sedan och borde kunna vara löst för AP2 och senare. En annan fundering som jag har är om Tesla nu i och med 2020.24 kommer börja anpassa hastigheten utifrån vad andra Teslabilar har haft för hastighet på det specifika vägavsnittet. Då kan det bli problem med vägar som inte trafikeras frekvent men kanske haft köer vissa tider och därför får lägre hastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
På AP1 har jag varit med om att bilen tagit hastigheten från viadukten ovan. Detta var länge sedan och borde kunna vara löst för AP2 och senare. En annan fundering som jag har är om Tesla nu i och med 2020.24 kommer börja anpassa hastigheten utifrån vad andra Teslabilar har haft för hastighet på det specifika vägavsnittet. Då kan det bli problem med vägar som inte trafikeras frekvent men kanske haft köer vissa tider och därför får lägre hastighet.
Jag råkade ut för att bilen tog motorvägshastigheten när jag svängde av till SuC i Ödeshög. Alltså, kom norrifrån, svängde av och körde i rondellen som passerar över motorvägen. Detta var i förra veckan före jag laddade ner senaste kartuppdatering.
Nu duggar kartuppdateringarna tätt. Andra på 2 v. Kanske är denna mer precis nu?
Kan vara att Tesla nu börjar ta över kartdata mer med egen data som input till MapBox som ligger som grund. Tesla lär dock inte vilja uppdatera samtliga bilar för ofta med tanke på att det är några GB i varje uppdatering. Även ifall datan skickas över bilägarens WiFi så skickas ju datan ut från Tesla's servrar.
Nya kartor på ingång nu på morgonen. Förhoppningsvis fungerar de bättre än sist.