Nu ska jag ta mig tid att ställa en fråga jag funderar på varje gång jag använt spolarna i min bil sen dagen jag hämtade ut den. Har inte blivit färdig att fråga varken här eller hos Tesla men nu drygt ett år senare är det väl dags:
Är det meningen att spolarvätskan ska spraya ut PRECIS framför torkarbladet? Jag upplever det som att det är fel på mina spolarmunstycken eftersom den inte sprutar ut på rutan alls utan bara precis framför bladen som sen för vätskan framför sig.
Ska det verkligen vara så? Lite svårt att förklara kanske men får göra en video om det behövs. Men man kan säga att jag inte ser någon ”spray” alls ut på rutan.
Ska spolarna spraya precis framför bladet bara?
Moderator: Redaktion
Re: Ska spolarna spraya precis framför bladet bara?
Ja, det är nog det är tänkt. Gör så på min bil också och det har funkat bra hittills.
Ja, det är ju en fantastisk funktion. Borde vara lag på att ha det såhär, sjukt irriterande att med nytvättad bil köra bakom en annan bil och den tvättar sin ruta och hälften av sprutet hamnar på din bil.
Jaja då låter det som att det funkar enligt design då.
har inte direkt haft problem med det utan mer att jag tyckte det ”såg fel ut” av gammal vana.

Kom väl för ngt decennium eller två sedan i premiumbilar. Tanken är att det ska rengöra mer effektivt och vara snålare med spolarvätska.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det finns ju inga sprutmunstycken placerade på "motorhuven" som det var förr. Numera går slangen upp via torkararmen och då får man det beteendet.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Även på personbilar? Jag har bara hört om det på lastbilar där nya torkare kostar 3000 kr...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Bara för att förtydliga vad jag själv menar om det var oklart med tanke på vissa svar (som jag kanske tolkar fel nu
), men jag är väl medveten om att munstyckena sitter i torkararmen och att poängen är att dom ska vara effektivare etc.
Det är bara det att jag trodde ändå man skulle se dom spraya åtminstone en 5-10cm framför armen, men det gör dom ju inte, så det var mer det som var den specifika frågan.

Det är bara det att jag trodde ändå man skulle se dom spraya åtminstone en 5-10cm framför armen, men det gör dom ju inte, så det var mer det som var den specifika frågan.