øppna lænkar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

øppna lænkar

Inlägg av HelectriC »

Tibor,
går det inte att ændra så att man har kvar TCS-sidan nær man trycker på en lænk i en tråd? som det ær nu, så ersætts TCS-sidan av sidan under lænken man øppnar och det ær jobbigt att switcha mellan dær man var och det man øppnar. Vet att det går att trycka "øppna i ny flik", men det hade varit enklare om det var automatiskt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: øppna lænkar

Inlägg av TiborBlomhall »

Tyvärr inget man enkelt kan slå på i phpBB
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

TiborBlomhall skrev:
Har du möjlighet att justera en .js fil eller länka in en ny i html-headern så går det ganska enkelt att justera alla externa länkar m.hj.a. javascript/jQuery så att de öppnas i nytt fönster. Detta skulle dock avvika ifrån webbstandarden att just länkar ska öppnas upp i samma fönster/flik, även om jag också oftast tycker det är en konstig standard och går ifrån den ibland.
Säg till om du vill ha en guidning
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Det finns faktiskt ett lite halvfult sätt att lösa det här rätt enkelt... Du kan lägga ett Javascript i headern som på document.ready() filtrerar ut alla a-taggar vars href-attribut pekar på externa siter och lägger på target-attributet på dem dynamiskt. Det är typ 3-4 rader Javascript om du använder jQuery.

Men jag skulle faktiskt motsätta mig en sån lösning. Target-attributet ska användas sparsamt - det finns ju inbyggda mekanismer i browsern för att styra hur länkar ska öppnar, och det är bättre att överlåta såna beslut på användaren själv.

EDIT: Så går det när man sitter och såsar, då hinner någon annan skriva nästan exakt samma sak under tiden man har uppe sin svarsruta :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Cmd-klicka i OS X, och jag antar att det är alt-klicka på andra OS, så öppnar du i annan tab. Sjukt irriterande när webbplatser försöker öppna länkar i andra fönster och tabbar. Det vill jag avgöra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Cmd-klicka i OS X, och jag antar att det är alt-klicka på andra OS, så öppnar du i annan tab. Sjukt irriterande när webbplatser försöker öppna länkar i andra fönster och tabbar. Det vill jag avgöra.
CTRL har jag för mig det är på Windows.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Brukar ta för vana vid att hålla inne ctrl, när jag klickar på länkar om jag vill ha dom i annan flik.

såklart en vanesak.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
bylund skrev:
ja, det funkar ju bra! får køra på det, tackar!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Visst kan man fixa det i sourcekoderna för sajten, men det är betydligt mer jobb än att bocka för nåt i configen.

Och ärligt tycker jag också att länkar ska bete sig som man förväntar sig av dem.

Inom parentes kan jag nämna att jag har mappat CTRL-knappen till en av sidoknapparna på min mus, så jag kan hålla den intryckt med tummen när jag klickar på en länk och därmed öppna den i en nya flik.

Den andra sidoknappen på musen har jag mappat till back så jag kan gå till föregående sida på webbläsaren - och den funkar som undo i många andra program också.

Jäkla bekvämt med extra musknappar som mappas till saker!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Visst kan man fixa det i sourcekoderna för sajten, men det är betydligt mer jobb än att bocka för nåt i configen.

Och ärligt tycker jag också att länkar ska bete sig som man förväntar sig av dem.

Inom parentes kan jag nämna att jag har mappat CTRL-knappen till en av sidoknapparna på min mus, så jag kan hålla den intryckt med tummen när jag klickar på en länk och därmed öppna den i en nya flik.

Den andra sidoknappen på musen har jag mappat till back så jag kan gå till föregående sida på webbläsaren - och den funkar som undo i många andra program också.

Jäkla bekvämt med extra musknappar som mappas till saker!
Vänta till du provat en trackpad med multitouch. Jävlar vad saker man kan mappa! Själv har jag fyrfingers-tap mappad till att öppna i ny tab.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
bylund skrev:
Mitten-musknapp i Linux som standard. Har för mig att det är samma i Windows. Behövs ingen tangentbordsknapp+mus om musen har lite fler knappar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Svenssons skrev:
danni skrev:
bylund skrev:
Mitten-musknapp i Linux som standard. Har för mig att det är samma i Windows. Behövs ingen tangentbordsknapp+mus om musen har lite fler knappar.
Ha! Det var samma i Windows! Alltid lär man sig nåt nytt här :mrgreen:
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Klicka med scrollhjulet på musen är väl Windows standardmappning.

Går inte att undvika att det föder en fråga av typen "Hur fasen har du gjort när du surfat nät de senaste femton åren?"
Känns ändå som en monstertrivial 1A-grej i samma klass som att dubbelklicka på ikoner osv.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar