Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Toppfart och acceleration på Autobahn, snygga bilder också.
https://www.youtube.com/watch?v=9wMLuEGzKYo

Infotainmentsystemet. Här var det till skillnad mot den förra riktigt kasst filmat. Har inte ens tagit sig tid att torka av damm från skärmen
https://www.youtube.com/watch?v=ztHEx4cbAbo
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:

Lite annorlunda test.

Precis. Öhlinsdämparna gör den alltför obekväm och passar inte bilens kärnvärden.

Tyvärr alltför dyr som andrabil och för liten och för svårladdad som långfärdsbil.
Anonymous FTW

Verdi skrev:

Lite annorlunda test.

Precis. Öhlinsdämparna gör den alltför obekväm och passar inte bilens kärnvärden.

Tyvärr alltför dyr som andrabil och för liten och för svårladdad som långfärdsbil.[/quote]

Fast nu hade de kört bana med bilen och körde sedan i vanlig trafik. Kan vara så att Polestarfolket satt fjädringen hårt om de ska köra bana och sen inte ställt om fjädringen för att de ska köra i trafik.

Kärnvärden kan man diskutera men nog är detta ett sportigare alternativ än en Volvo, tycker själv bilen inger ett sportigt intryck, men det är vad jag tycker andra kanske inte tycker det. Syskonbilen är Polestar 1 är ju en ren sportbil, sen Polestars historia av att trimma Volvobilar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Anonymous FTW skrev:
Fast nu hade de kört bana med bilen och körde sedan i vanlig trafik. Kan vara så att Polestarfolket satt fjädringen hårt om de ska köra bana och sen inte ställt om fjädringen för att de ska köra i trafik.

Kärnvärden kan man diskutera men nog är detta ett sportigare alternativ än en Volvo, tycker själv bilen inger ett sportigt intryck, men det är vad jag tycker andra kanske inte tycker det. Syskonbilen är Polestar 1 är ju en ren sportbil, sen Polestars historia av att trimma Volvobilar.
Håller inte med. Dämparna måste ställas om manuellt, vilket man nog inte är så sugen på särskilt ofta, och själva bilen ser inte alls sportig ut. Den ser ut som en praktisk Ecco-sko till bil.

Polestar 1 är absolut ingen sportbil i min värld. En överprisad GT-bil möjligen.
Anonymous FTW

Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:

Håller inte med. Dämparna måste ställas om manuellt, vilket man nog inte är så sugen på särskilt ofta, och själva bilen ser inte alls sportig ut. Den ser ut som en praktisk Ecco-sko till bil.

Polestar 1 är absolut ingen sportbil i min värld. En överprisad GT-bil möjligen.
Ja just därför de inte ställt om dem från bana till vanlig trafik kanske? Man har 21 lägen att välja på så det lär finnas ett läge för varje person, en person som bor på landet med dålig väg kanske inte vill ha samma inställning som en person som bor i stan.

Din smak är inte kompatibel med min det är tydligt, men alla kan inte tycka lika som jag skrev. Sportbilar brukar inte vara så prisvärda heller.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Anonymous FTW skrev:
Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:

Ja just därför de inte ställt om dem från bana till vanlig trafik kanske? Man har 21 lägen att välja på så det lär finnas ett läge för varje person, en person som bor på landet med dålig väg kanske inte vill ha samma inställning som en person som bor i stan.

Din smak är inte kompatibel med min det är tydligt, men alla kan inte tycka lika som jag skrev. Sportbilar brukar inte vara så prisvärda heller.
Smak och smak. Tror inte många kallar Polestar 1 för sportbil.
Anonymous FTW

Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:
Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:

Smak och smak. Tror inte många kallar Polestar 1 för sportbil.
Enlig Wiki har du just kallat den för sportbil.

Citat "En GT-bil utmärks av att den är sportbil som fungerar till annat än rena sportändamål, och oftast är den avsedd att transportera två personer och deras bagage så snabbt och bekvämt som möjligt över längre sträckor"
Källa https://sv.wikipedia.org/wiki/Gran_turismo
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nej Verdi, polestar 2 är nog inget för dig. Men det trodde du väl inte heller?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Anonymous FTW skrev:

Enlig Wiki har du just kallat den för sportbil.

Citat "En GT-bil utmärks av att den är sportbil som fungerar till annat än rena sportändamål, och oftast är den avsedd att transportera två personer och deras bagage så snabbt och bekvämt som möjligt över längre sträckor"
Källa https://sv.wikipedia.org/wiki/Gran_turismo

Tydligen är det varken en sportbil eller GT enligt Dyredand. Nåt mitt emellan. Mest av allt är det en "samlarbil".

Skit samma. Tråden handlar om Polestar 2. Jag tycker den ser ut som en "halv-SUV" och har i mina ögon ingenting sportigt alls över sig. Som en gammal Saab 900 ungefär.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Nej Verdi, polestar 2 är nog inget för dig. Men det trodde du väl inte heller?

Du har faktiskt väldigt fel. Det skulle den absolut kunna vara. Under andra förhållanden. Skulle jag t ex skilja mig imorgon skulle den passa perfekt. Skulle inte bli lika långa resor (= mindre behov av superchargers) och inte behöva lika mycket plats. Perfekt frånskild med barn-kärra. :lol: Gillar den faktiskt på många sätt. Jag börjar antagligen bli gubbe men jag gillar bekväma bruksbilar bättre än obekväma. Tyvärr har det blivit något av en etablerad sanning att en bra bil är en "sportig" bil.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Anonymous FTW skrev:
Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:

Vad jag läst tidigare måste man in till Volvo service för att ändra de 21 lägen. Är du sugen på att åka in och testa alla?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
.../ Det finns en hel del som menar att det är ganska mycket 'minibuss' i designen till Model X. Den har väl minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV, och samtidigt har ju flera andra 'SUV-element' tonats ner så mycket som det är möjligt. Bakpartiet är ju vidare där för att förbättra luftmotståndet...
Vad skulle detta "minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV" vara? Model X har ju högre markfrigång än t.ex. Toyota Landcruiser. Vad har Polstar 2 för markfrigång?
Har en MX "högre markfrigång än t.ex. Toyota Landcruiser"?

Sidan du länkar till anger MX markfrigång till 9 inches ≈ 22,86 cm (...och Landcruiser till ~22,6 cm)

Teknikens värld anger istället följande för MX: ".../ Markfrigången går att justera mellan 14 och 21 centimeter, normalt körläge är 18 centimeter /..."

Så... Sorry 8-)

Källa: https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... 0d-357490/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Anonymous FTW

nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:
Vad jag läst tidigare måste man in till Volvo service för att ändra de 21 lägen. Är du sugen på att åka in och testa alla?
Det har jag inte lust med, det låter tråkigt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:

Sidan du länkar till anger MX markfrigång till 9 inches ≈ 22,86 cm (...och Landcruiser till ~22,6 cm)

Teknikens värld anger istället följande för MX: ".../ Markfrigången går att justera mellan 14 och 21 centimeter, normalt körläge är 18 centimeter /..."

Så... Sorry 8-)

Uppgifterna som jag länkar till är korrekta. Så.... SORRY...

Gillade du inte min första länk så kommer här en till Tesla Model X användarmanual.

Källa: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ica_en.pdf

Den borde trumfa svensk biltidning... Det är mycket i den artikel som du länkar till som inte stämmer.

Det jag undrar över är det du skriver om "minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV". Var går gränsen? Är det 9" enligt dig eller finns det någon annan källa på att det finns en gräns för markfrigång för en SUV? Finns mängder med populära bilmodeller med lägre markfrigång som säger sig vara SUV:ar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:
Det har jag inte lust med, det låter tråkigt.
Vore ju konstigt om Volvo gått så långt från en standard Road & Track från Öhlins, som man enkelt kan justera på garageuppfarten. Isf handlar det ju bara om att låsa in kunden, verktygen kan man ju annars köpa var som.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

dd88 skrev:
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Det har jag inte lust med, det låter tråkigt.[/quote]

Vore ju konstigt om Volvo gått så långt från en standard Road & Track från Öhlins, som man enkelt kan justera på garageuppfarten. Isf handlar det ju bara om att låsa in kunden, verktygen kan man ju annars köpa var som.[/quote]
Kommer inte ihåg om jag läste det eller om det var någon film men där påstod man att man gör det mer än gärna på service och om jag fattat det rätt så gör man det gratis.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

enkelt kan justera på garageuppfarten.
Man måste manuellt använda ett verktyg och stoppa in handen mellan däck och skärmkant.

Visst går dämparna att justera, men det är så krångligt/smutsigt att det kommer folk inte göra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kommer inte ihåg om jag läste det eller om det var någon film men där påstod man att man gör det mer än gärna på service och om jag fattat det rätt så gör man det gratis.
Det tror jag inte alls.
För det är mycket jobb att ställa in dämparna.
In i verkstaden, hissa upp bilen, fram med (special) nyckeln,
lossa 10 steg, ut och testa, in och lossa ytterligare 7 steg, in och dra år 4 steg, ut och testa osv...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
enkelt kan justera på garageuppfarten.
Man måste manuellt använda ett verktyg och stoppa in handen mellan däck och skärmkant.

Visst går dämparna att justera, men det är så krångligt/smutsigt att det kommer folk inte göra.
Det är precis som alla andra gör, förstår inte varför Polestar-kunderna inte kommer göra det? De flesta kommer troligtvis bara hitta sitt läge och köra med det.

Lär även komma charts med rekommenderade inställningar beroende på vilken karaktär man vill ha.

Personligen så hade jag föredragit ett adaptivt chassi, men ett som är manuellt justerbart är mycket bättre än att inte kunna justera alls.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Öhlins brukar rekommendera en setup. Man behöver inte själv experimentera.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Det tror jag inte alls.
För det är mycket jobb att ställa in dämparna.
In i verkstaden, hissa upp bilen, fram med (special) nyckeln,
lossa 10 steg, ut och testa, in och lossa ytterligare 7 steg, in och dra år 4 steg, ut och testa osv...
Verkar inte behövas verkstad utan man kan göra det själv. Verktyget följer med bilen väl?
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Så... Sorry 8-)

Uppgifterna som jag länkar till är korrekta. Så.... SORRY...

Gillade du inte min första länk så kommer här en till Tesla Model X användarmanual.

Källa: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ica_en.pdf

Den borde trumfa svensk biltidning... Det är mycket i den artikel som du länkar till som inte stämmer.

Det jag undrar över är det du skriver om "minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV". Var går gränsen? Är det 9" enligt dig eller finns det någon annan källa på att det finns en gräns för markfrigång för en SUV? Finns mängder med populära bilmodeller med lägre markfrigång som säger sig vara SUV:ar.
Poäng till dig för rätt källa.

Men i sak har ju jag fortfarande rätt. Användarmanualen anger 171-223 mm....

Du hänger upp dig på en av aspekterna jag nämner. Om du läser hela mitt första inlägg så handlar det om mer än markfrigång. Men även det jag skriver om markfrigång är ju tydligen sakligt korrekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:

Att det finns en gräns för markfrigång för att få kallas SUV och att den går vid 223 mm? Det tror jag inte många andra håller med dig om. Eller är det att 21cm=223 mm? Eller kanske att 223 mm < 22 cm om jag nu får använda din källa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate

Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Att det finns en gräns för markfrigång för att få kallas SUV och att den går vid 223 mm? Det tror jag inte många andra håller med dig om. Eller är det att 21cm=223 mm? Eller kanske att 223 mm < 22 cm om jag nu får använda din källa?
Här är mitt ursprungliga inlägg:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Minibussar säljer ju inte mkt heller numera, även den marknaden har SUVs dödat. /...
Det finns en hel del som menar att det är ganska mycket 'minibuss' i designen till Model X. Den har väl minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV, och samtidigt har ju flera andra 'SUV-element' tonats ner så mycket som det är möjligt. Bakpartiet är ju vidare där för att förbättra luftmotståndet... /...
Det tycker jag fortfarande håller sakligt nu när vi rätt ut och fastställt att MX markfrigång ligger om inte lägst, så i alla fall klart i det nedre spannet för allt annat som kallas SUV i det storlekssegmentet.

Notera även att detta är en åsikt. Min åsikt. Vill du fortsätta diskutera så varsågod. Du får hemskt gärna sista ordet.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Definitionen på en SUV är väl när ägaren själv tycker han har en och omgivningen till stora delar håller med?
Det är väl en kombination av dimensioner och attityd?
Skriv svar