P-böter vid SuC Mora?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Re: P-böter vid SuC Mora?

Inlägg av JonasH »

foolip skrev:
JonasH skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elmil skrev:
Så här är det skyltat vid infarten:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.
Alla skyltar åt skogen alltså, vilda västern, upp till P-vaktens dagsform vilken skylt som gäller.
Det är väl som vanligt. P-bolagen är den moderna tidens maffia och utpressare. :(
Snarare ett slags vardagshjältar va? Skulle inte vilja bo nånstans där felparkering gick ostraffat. Tycker också det är riktigt härligt att se gula lappar på bilar som står fel :)
Problemet är alla bilar som lappas även när de står rätt. Sen när man vill överklaga/bestrida så skickar de betalningen till kronofogden. Mina föräldrar råkade t.ex ut för det. Då hade de lappat en hel centrumparkering och de räknar helt enkelt med att folk betalar eftersom det medför sådana problem att bestrida.

En före detta granne fick böter när han parkerat på sin egen uppfart. Samma sak igen. Betala eller kronofogden...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jo man bör betala i de lägena, men man kan bestrida efteråt och få tillbaka pengarna. Om man orkar...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

JonasH skrev:
foolip skrev:
JonasH skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elmil skrev:
Infart.jpg
Det borde väl då juridiskt betyda att hela parkeringen är reserverad endast för laddbara bilar, som får parkera där mot avgift.
Alla skyltar åt skogen alltså, vilda västern, upp till P-vaktens dagsform vilken skylt som gäller.
Det är väl som vanligt. P-bolagen är den moderna tidens maffia och utpressare. :(
Snarare ett slags vardagshjältar va? Skulle inte vilja bo nånstans där felparkering gick ostraffat. Tycker också det är riktigt härligt att se gula lappar på bilar som står fel :)
Problemet är alla bilar som lappas även när de står rätt. Sen när man vill överklaga/bestrida så skickar de betalningen till kronofogden. Mina föräldrar råkade t.ex ut för det. Då hade de lappat en hel centrumparkering och de räknar helt enkelt med att folk betalar eftersom det medför sådana problem att bestrida.

En före detta granne fick böter när han parkerat på sin egen uppfart. Samma sak igen. Betala eller kronofogden...
De gånger jag fått kontrollavgift har jag överklagat direkt på bolagets webbsida och fått svar att jag i te ska betala något innan ärendet är hanterat vilket kan ta upp till tre månader. Jag har fått rätt en av två gånger.

För övrigt tycker jag att SuC i Mora är redigt knepig att äns komma in på. Kommer man söderifrån och ska svänga vänster in är det jäkligt otydligt huruvida det är heldragen linje man kör över eller inte. Jag har tom trott att det varit det varit heldragen och att man ska svänga in via nästa parkering och åka längs staketet till SuC. Så var det inte tänkt att man skulle åka.
Och när man väl hittat dit så möts man av den otydliga skyltningen som nämnts.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En kommunal parkeringsanmärkning ska man alltid betala, och sedan kan man bestrida den hos polisen.
En kontrollavgift från en privat aktör ska man inte betala om man vill bestrida den. Då bestrider man i första hand till den som utfärdat den.

Man måste vara noga med att se vilken typ det är, då det kan vara privata bolag som utfärdar parkeringsanmärkningar å kommunens vägnar, och det kan vara kommunala parkeringsbolag som utfärdar kontrollavgifter på t ex tomtmark och i parkeringshus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

bylund skrev:
En kommunal parkeringsanmärkning ska man alltid betala, och sedan kan man bestrida den hos polisen.
En kontrollavgift från en privat aktör ska man inte betala om man vill bestrida den. Då bestrider man i första hand till den som utfärdat den.

Man måste vara noga med att se vilken typ det är, då det kan vara privata bolag som utfärdar parkeringsanmärkningar å kommunens vägnar, och det kan vara kommunala parkeringsbolag som utfärdar kontrollavgifter på t ex tomtmark och i parkeringshus.
Ok, hade jag inte en aning om att det var skillnad på dessa två typer. Då kan jag tillägga att jag enbart åkt på kontrollavgift från en privat aktör som jag lyckats överklaga en av två gånger.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Elmil skrev:
Infart.jpg

Lite kul också att på Google Street view så åker de bakom en Tesla vid passagen.. :D
Ähh... Oj, ja det är inte helt riktigt det där, nej... :lol:
Skriv svar