VW ID.4 kommer också som en GTX-prestationsvariant.
ID.3 har ännu inte levererats, så VW lägger redan till ID.4:
Enligt medierapporter bör produktionsmodellen för studien, känd som Crozz, ha premiär på Genève Motor Show i början av mars .
Såsom är känt kom ingenting av detta - onlinepresentationen möjliggjorde ändå en titt på ID.4 .
Den första elbilen från VW, som ska komma på vägen i en GTX-prestationsvariant.
GTX-prestandamodeller tilltalar en ytterligare målgrupp
VW-teknikchef Matthias Rabe gjorde det klart för Autocar att Volkswagen hade beslutat att lansera
ID.4 som en GTX-version. Medan han vägrade att kommentera användningen av GTX-märket -
vilket motsvarar de befintliga GTI-, GTD- och GTE-märkena för bensin-, diesel- och plug-in-hybridmaskiner -
bekräftade han Autocar-rapporten, att den första elproduktionsmodellen kommer att baseras på ID.4.
Rabe konstaterade att de första högpresterande elbilarna skulle vädja till "andra kunder" än långvariga GTI-fans.
Han sa att användningen av ID 4 var "meningsfull" eftersom den erbjöds med en tvåmotorskonstruktion som erbjöd
allhjulsdrift och extra kraft, medan ID.3 bara skulle vara tillgängligt som enmotor med en bakhjulsdrift.
Grunden för en GTX-variant ges inte här, för enligt Rabe krävs för närvarande fyrhjulsdrift för en prestationsversion.
Rabe fortsätter: ”Jag har nyligen kört en testbil med komponent [för ID.4 GTX]; du får en fantastisk reaktion och du
kan göra fantastiska drivningar. Det är lätt att kontrollera och kommer att göra exakt vad du säger. ”
ID.4 bör vara på väg redan 2020 och kommer därmed att bli den andra modellen baserad på det nya
modulära elektriska drivsystemet (MEB) . "Analogt med ID.3 kommer ID.4 också att släppas ut på marknaden
som ett CO2-neutralt fordon," meddelade Ralf Brandstätter, chef för Volkswagen-märket. Brandstätter betonar
att utformningen av den utsläppsfria SUV är särskilt aerodynamisk. Eftersom "Den goda aerodynamiken
sänker luftmotståndet och ökar ID.4-räckvidden beroende på drivpaketet upp till 500 kilometer," fortsätter
COO från VW. ID.4 kommer initialt att levereras med bakhjulsdrift, följt av en version med elektrisk fyrhjulsdrift.
ID.3 GTX-variant inte helt utesluten
Tillbaka till en möjlig ID.3 GTX-variant. Detta utesluts inte av Rabe och han är optimistisk för att en sådan
version skulle kunna följa, eftersom ID.3 skulle göra "en fantastisk sportbil" . Rabe är också nöjd med att
elektrifiering "kommer att se några andra alternativ för kompakta sportbilar".
R-uppdelningen av Volkswagen också närvarande arbetar med elektriska högpresterande modeller, den
första av dessa modeller till ett ID 3 R vara . Modellen, som kommer att lanseras på marknaden senast 2024,
kommer att innehålla fyrhjulsdrift och omfattande reviderade motor- och batterisystem. Drivhjulet och
batterierna är utvecklade med hjälp av Volkswagen Motorsport.