Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

6st Polestar 2 registrerade i juni.
Hur många tror nu registreras i juli?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Car.info säger att det finns 376 registrerade polestar 2 i Sverige. Jag gissar på minst 370st i juli.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Car.info säger att det finns 376 registrerade polestar 2 i Sverige. Jag gissar på minst 370st i juli.
Intressant!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Poäng till dig för rätt källa.

Men i sak har ju jag fortfarande rätt. Användarmanualen anger 171-223 mm....
Att det finns en gräns för markfrigång för att få kallas SUV och att den går vid 223 mm? Det tror jag inte många andra håller med dig om. Eller är det att 21cm=223 mm? Eller kanske att 223 mm < 22 cm om jag nu får använda din källa?
Här är mitt ursprungliga inlägg:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Minibussar säljer ju inte mkt heller numera, även den marknaden har SUVs dödat. /...
Det finns en hel del som menar att det är ganska mycket 'minibuss' i designen till Model X. Den har väl minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV, och samtidigt har ju flera andra 'SUV-element' tonats ner så mycket som det är möjligt. Bakpartiet är ju vidare där för att förbättra luftmotståndet... /...
Det tycker jag fortfarande håller sakligt nu när vi rätt ut och fastställt att MX markfrigång ligger om inte lägst, så i alla fall klart i det nedre spannet för allt annat som kallas SUV i det storlekssegmentet.

Notera även att detta är en åsikt. Min åsikt. Vill du fortsätta diskutera så varsågod. Du får hemskt gärna sista ordet.
Förstår inte hur du kan få att Model X ligger i "klart i det nedre spannet" eller att den har "minsta möjliga markfrigång för att fortfarande kunna 'passera' som en SUV" när den ligger i topp 15 (se tidigare länk) och det inte finns någon gräns för markfrigång för en SUV. Jag bryr mig inte om Model X är en SUV (vad det nu är) eller ej eller om den har hög eller låg markfrigång (den har tillräcklig för mig med den körning som tillåts när man har 22" i skogen). Konstaterar bara sakligt med angivna källor vad som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Största fördelen med Polestar 2 verkar enligt testarna vara att den är slöare än Model 3?

Därför undrar jag om det inte går att typ elektroniskt begränsa momentet på Model 3 så den blir lika 'bra' som Polestar 2 (när jag kollar på saken, så räcker det väl att man låter bli att köpa performance versionen av Tesla utan nöjer sig med LongRange versionen så har den ju samma accelaration som Polestar?)

https://www.nyteknik.se/fordon/den-bast ... -2-6998600
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

wannabee skrev:
Största fördelen med Polestar 2 verkar enligt testarna vara att den är slöare än Model 3?
En gentlemannamässigare acceleration har nämnts . Det har även våran 22 kWh Zoe ska tilläggas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
wannabee skrev:
En gentlemannamässigare acceleration har nämnts . Det har även våran 22 kWh Zoe ska tilläggas.
Läste samma kommentar om e-tron i ett test. Att den var lugnare än model3.
Rimligtvis är det ju en programmeringssak.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Det var väl främst den artikeln som jämförde acceleration mellan S och PS2 där de tyckte det var bekvämare? 3an är ju mycket mjukare än S i accelerationen så den delen finns ju redan där från början, själv föredrar jag den sparken man får i en S.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Nu börjar det väl bli lite väl mycket skryt om bilen, jag kompenserar lite med min pessimism ;)

- Dyr i förhållande till storlek
- Trång instängd kupé fram
- Takhöjd bak mediokert
- Byggd på fossilbil / xc40 / kardantunnel
- Inget bra laddnätverk på långresa
- Slöare än model 3 performance
- Stötigare än model 3 performance
- Krav på onödig service?
- Risk för barnsjukdomar?
- Gynnar kinesisk fossiltillverkare

Dessutom det avgörande:
Ingen pruttkudde!
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Det var väl främst den artikeln som jämförde acceleration mellan S och PS2 där de tyckte det var bekvämare? 3an är ju mycket mjukare än S i accelerationen så den delen finns ju redan där från början, själv föredrar jag den sparken man får i en S.
Du hade väl en 75D? Den är slö jämfört med 3P. :mrgreen:
(Och 3P är förstås slö jämfört med en S P).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Min S har mjuk acceleration om jag vill.

Ps. Tyckte den 3P jag provkörde i Täby var mycket "nervösare" på gasen faktiskt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

Ps. Tyckte den 3P jag provkörde i Täby var mycket "nervösare" på gasen faktiskt.
"Nervösare"? Du var inte van vid att det hände ngt när du tryckte på pedalen? :mrgreen:
Det är knappast svårt att köra den mjukt. Betydligt enklare än valfri avgasbil.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

Ja såklart alla går att köra mjukt, men ger man mycket gaspådrag så får man en störe spark i ansiktet i en S kontra 3a vilket enligt mig är bra och hela anledning till att köra elbil.

Täby hade iaf förut en 3a som hade väldigt konstig gasrespons, kanske var samma bil vi kört. Jag har kört 3 olika model 3 där och en av dem hade inte alls ett jämnt motstånd när man tryckte ner pedalen, inte märkt det i någon annan bil så måste varit något skumt med den.
taliz skrev:
Du hade väl en 75D? Den är slö jämfört med 3P. :mrgreen:
(Och 3P är förstås slö jämfört med en S P).
Japp, men från 0 fick man ändå känslan av att den hade mer kraft just för att den klipper till snabbare, det är ju nackdelen med att ha den mer effektiva motorn bak i 3an. Och som du säger, om man jämför P mot P så märker man ju stor skillnad även i uppmätt acceleration.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:

"Nervösare"? Du var inte van vid att det hände ngt när du tryckte på pedalen? :mrgreen:
Det är knappast svårt att köra den mjukt. Betydligt enklare än valfri avgasbil.
Nä inte alls. Bara en reflektion.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Polestar bjöd tydligen inte in Björn Nyland till presskörningarna.
Oklart om han kommer få en bil att testa. Tråkigt.
Han är ju duktig på att visa hur det funkar i verkligheten gällande laddkurvor, förbrukning och räckvidd etc.

Även Audis generalagent verkar ha dragit öronen åt sig. Han har ju generellt varit positiv till étron och ionity, även om han klagat på dess höga förbrukning.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Han är ju duktig på att visa hur det funkar i verkligheten gällande laddkurvor, förbrukning och räckvidd etc.

Även Audis generalagent verkar ha dragit öronen åt sig. Han har ju generellt varit positiv till étron och ionity, även om han klagat på dess höga förbrukning.
Hummersåsen biter inte lika bra på honom antar jag... De vill nog inte heller göra sig ovän med de motorjournalister som hyllar deras avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Hummersåsen biter inte lika bra på honom antar jag... De vill nog inte heller göra sig ovän med de motorjournalister som hyllar deras avgasbilar.
Eller så vågar dom inte riskera att det blir FÖR bra recensioner...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inlägg av nx00 »

Nästan samtliga ”reviews” på Youtube snackar mest om Google Assistant och lite detaljer, men ingen har testat en Polestar 2 under längre sträckor med flera längre laddstopp?
M3, ID3, M3P, MY
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Hur får Björn tag på teslorna han testar? Tesla har väl inga pressbilar för någon?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Verkar främst vara från några som lånar ut sin. (och får sin ref kod utlagd).
Vet inte om de är fått sin polestar leverad i Norge, men det finns ju de som vill ge sin bil lite tid i rampljuset. Så möjlighet finns att björn får tag på en sådan på det sättet.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Rubiks »

NilsL skrev:
Nästan samtliga ”reviews” på Youtube snackar mest om Google Assistant och lite detaljer, men ingen har testat en Polestar 2 under längre sträckor med flera längre laddstopp?
Är det någon här som använder Google Assistant och tror/tycker att det är en fantastisk fördel att ha i bilen?

Kan erkänna att jag har en högtalare med Google Home i hemmet och kopplat till smart belysning från IKEA. Fungerar bra med belysningen och "okej" med övriga saker. Finner användningen av den som aningen begränsad ändå och kan inte riktigt se vad som skulle vara så förträffligt med att ha just den i bilen? "Kör dit", "Kör hem", "Ta mig till närmsta laddstation", "spela podd/artist/musik/osv...". Dessa simpla uppgifter lär fungerar väldigt bra med just Google Assistant men är det verkligen så överlägset stabilt och bra så det ger en verklig annorlunda upplevelse mot andra röststyrningar i befintliga bilar?

Oändligt antal gånger har Tesla jämförts med Apple och iPhone och hur de andra tillverkarna misslyckades att ställa om. Är det helt galet av mig att se vissa tendenser från Volvo/Polestar som liknar Microsoft agerande i kampen om smartphone-användarna? Windows Phone marknadsfördes också ganska hårt och utpekade vissa features som skulle vara utmärkande och så mycket mer "smarta och genomtänkta" än andra men i slutänden visade det sig ganska tydligt att det var just avsaknaden av tredjepartsappar och ett väl fungerande "nätverk" av appar och "app store" som det hela föll på. Google lyckades svara upp ganska bra med sin app-butik och med det släppte in andra tillverkare att nyttja den, men inte MS och Windows Phone. Om Tesla nu har sin "Appstore" i det utbyggda Suc-nätverkat och många andar tillverkare har en vettig konkurrent iom Ionity så är det Volvo/Polestar som för stunden står likt Microsoft utanför något som mycket väl skulle kunna vara en stor "kärnfaktor" i omställningen till elbil. Volvo verkar också gå på linjen att "marknaden löser det när efterfrågan ökar" och det var ju även den linje MS trodde på och det gick inget vidare alls :?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag ser röststyrning som ett rent handikapphjälpmedel.
Har inte riktigt förstått vad jag ska ha det till. Finns möjligheten att sträcka ut ett finger och trycka/vrida på en knapp föredrar jag det.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Har inte riktigt förstått vad jag ska ha det till. Finns möjligheten att sträcka ut ett finger och trycka/vrida på en knapp föredrar jag det.
Röststyrning är grymt om man lär sig använda den. Släcka ner huset och låsa dörren, köksassistent, öppna garaget när man har händerna fulla, kolla om tvätten är klar, dra igång bioläge.

I bilen så använder jag det mest för att ringa samtal, svara på meddelanden, vägledning till adress, öppna garageporten och kolla om det kommit post/paket.

Sen vill jag inte vara beroende av röststyrning, knappar måste finnas kvar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Röststyrning är grymt om man lär sig använda den. Släcka ner huset och låsa dörren, köksassistent, öppna garaget när man har händerna fulla, kolla om tvätten är klar, dra igång bioläge.

I bilen så använder jag det mest för att ringa samtal, svara på meddelanden, vägledning till adress, öppna garageporten och kolla om det kommit post/paket.

Sen vill jag inte vara beroende av röststyrning, knappar måste finnas kvar.

Kompisen skickade ett SMS med röststyrning.
Vi skulle grilla och han hade handlat.

Han ville skriva "har fixat burgarna, fixar ni bröden?"

Det blev "har fixat brudarna, fixar ni burarna?"
:lol:
lawe

Inlägg av lawe »

Jag kör audi idag och väntar på en ps2. Ser mycket fram emot Googles röststyrning. Använder audins nästan jämt när jag ska ringa eller navigera trots att den inte är lika bra som Google Assistant. Sjukt smidigt att kunna fokusera på körningen istället för att fippla med en skärm.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Skriv svar