Jag har E.On och får spot+10 öre+2.92 öre i förlustersättning samt 60 öre i skattereduktion och betalar 67.38kr i överföring (elområde 4).
Man är ju sällan hemma på dagtid och kan ladda då, men laddar på natten om det skiljer mer än 20-25 öre mellan dag och nattpris när jag har möjlighet att välja.
Anledningarna till att jag vill ha extra marginal är:
1. Har rörligt pris på elen jag köper, inte spot, så även om man optimerar så får man inte riktigt ta del av det. Funderar skarpt på att gå över på spot på inköpet också...
2. Skattereduktionen får man ju inte ta del av förrän ett år senare.
3. Det är rätt gott att ha så liten elräkning som möjligt.
Den senaste veckan har ju varit rätt extrem, har ju varit otroligt höga priser. Kunde inte låta att räkna på vad den 25/6 gav, spotpriset toppade ju på över 2kr då. Jag sålde då el för 219.60kr (sålde 102kWh). Dagen innan var det rätt bra priser också, sålde då för 118kr, så skaplig skillnad, men jag föredrar att elpriset håller sig lågt, går ju inte bara att klara sig på solcellerna...
Men jag ska även passa på att säga att jag undviker att ladda på eftermiddagar och kvällar även om inte solen producerar, försöker dra mitt strå till stacken och ladda efter 23:00 för att hjälpa till att jämna ut förbrukningen.
Förresten, har en markanläggning på 17.9kWp och har nästan producerat exakt 10MWh hittills i år. Har lagt ut info om anläggningen på min hemsida, kolla längst ner på denna sidan, så ser man lite uppföljning på ekonomin. Ska göra ett nytt inlägg efter nästa elräkning, så man får se första halvårets ekonomi.
http://snabbladdad.se/2020/05/18/far-an ... era-fullt/