Jag ser röststyrning som ett rent handikapphjälpmedel.
Har inte riktigt förstått vad jag ska ha det till. Finns möjligheten att sträcka ut ett finger och trycka/vrida på en knapp föredrar jag det.
Röststyrning är grymt om man lär sig använda den. Släcka ner huset och låsa dörren, köksassistent, öppna garaget när man har händerna fulla, kolla om tvätten är klar, dra igång bioläge.
I bilen så använder jag det mest för att ringa samtal, svara på meddelanden, vägledning till adress, öppna garageporten och kolla om det kommit post/paket.
Sen vill jag inte vara beroende av röststyrning, knappar måste finnas kvar.
I mina bilar dämpas radion ner när röststyrning används. Bara det räcker för att jag inte använder det.
Har provat någongång. Har Siri via carplay genom tryck på ratten.
Jag ser röststyrning som ett rent handikapphjälpmedel.
Har inte riktigt förstått vad jag ska ha det till. Finns möjligheten att sträcka ut ett finger och trycka/vrida på en knapp föredrar jag det.
Röststyrning är grymt om man lär sig använda den. Släcka ner huset och låsa dörren, köksassistent, öppna garaget när man har händerna fulla, kolla om tvätten är klar, dra igång bioläge.
I bilen så använder jag det mest för att ringa samtal, svara på meddelanden, vägledning till adress, öppna garageporten och kolla om det kommit post/paket.
Sen vill jag inte vara beroende av röststyrning, knappar måste finnas kvar.
Den assistent jag har hemma använder jag likt dd88 och upplever den som smidig. Lata sig kvar i soffan och tända i sovrummet eller släcka kökslampan som man glömde när man gick från köket är jättesmidigt. Samma sak när man tagit på sig skorna för att gå ut och ser att det lyser i sovrummet, smidigt att kunna släcka utan att behöva gå in och trycka på lysknappen. Men när jag väl sitter i soffan med fjärrkontrollen på en armlängds avstånd är det fortfarande oändligt mycket smidigare att byta kanal eller sänka ljudet med knappen på fjärrkontroller. I bilen finns ju alltid alla knappar inom räckhåll mer eller mindre.
Upplever generellt att det är många som är negativa till att skaffa en Google Nest (heter de väll nu mera) till hemmet pga integritet och tankar om tjuvlyssning. Dessa gissar jag inte är speciellt intresserade av att ha det integrerat i bilen heller. Även om jag tror att utvecklingen på sikt kommer gå åt att många som "åker på att prova det i bilen" kommer uppleva det som okej och till slut kanske tom skaffar hemmaprodukter också. Men nu känns det som att uppförsbacken är större för att få en sådan övergång eller start till övergång via bilen. Jag tillhör nog kategorin som skulle använda röststyrningen i Teslan mer om den fungerade lite bättre. Främst för navigering där den är aningen sämre på att träffa rätt adresser.
lawe skrev:
Jag kör audi idag och väntar på en ps2. Ser mycket fram emot Googles röststyrning. Använder audins nästan jämt när jag ska ringa eller navigera trots att den inte är lika bra som Google Assistant. Sjukt smidigt att kunna fokusera på körningen istället för att fippla med en skärm.
Väntar med spänning på hur du upplever nyttan av assistenten i bilen när du väl får den, samt vad du kan hitta för användningsområde för den som Audis röststyrning inte klarar av. Har du och använder en Google Assistent hemma?
Det är bara det att damen i audin är lite trögtänkt och fattar inte alltid som hon ska. Annars gör hon det som behövs. Sätta på sätesvärme kan jag göra med en knapp eller på skärm, men jag gillar att kunna ringa och navigera med röststyrning. Min förhoppning är helt enkelt att Google-varianten ska vara lite smidigare.
Finns bara en som testar elbilar på riktigt i min bok. Ja, ni vet. Björn.
Verkligen inte. Björn är helt hopplös. Orkar aldrig se mer än några minuter i taget. Han bryr sig bara om siffror. För mig handlar bilar om känsla. Vad spelar det för roll om bilen har lite kortare räckvidd när jag inte utnyttjar räckvidden mer än några få dagar per år? Som att jag skulle sitta och lida i nån Hyundai Kona bara för att den går snålt istället för typ en EQC eller I-Pace?
Verkligen inte. Björn är helt hopplös. Orkar aldrig se mer än några minuter i taget. Han bryr sig bara om siffror. För mig handlar bilar om känsla. Vad spelar det för roll om bilen har lite kortare räckvidd när jag inte utnyttjar räckvidden mer än några få dagar per år? Som att jag skulle sitta och lida i nån Hyundai Kona bara för att den går snålt istället för typ en EQC eller I-Pace?
Haha, och jag tycker han är irriterande pga motsatsen. Han kommer med massa påståenden om att X är tystare än Y för att decibelmätaren visade 0.5 dB lägre utan en enda notis om vid vilken nivå skillnaden blir signifikant. Förbrukningstester där han pga trafik kört långsammare än vanligt jämförs fortfarande med andra bilar och verkar ha lagts till i jämförelsetabeller utan att notera att genomsnittshastighet var lägre. Nyligen gjorde han ju en hel video om att Tesla sagt något dumt samtidigt som han visade dokumentet som bevis där de faktiskt inte alls hade skrivit det han hävdade att de hade.
Om man nu bara skall prata siffror så får man ju se till att det görs vetenskapligt och korrekt vilket jag inte tycker görs.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Vilken utuber är bättre än Nyland? Själv tycker jag om honom oerhört. Inte för vad han kommer fram till, utan för att han filmar en jäkla massa bilåkande. Sedan är det upp till var o en att använda det. Han kör allt han kan köra, tråkigt att Polestar inte vågar låta honom köra deras bil.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Vilken utuber är bättre än Nyland? Själv tycker jag om honom oerhört. Inte för vad han kommer fram till, utan för att han filmar en jäkla massa bilåkande. Sedan är det upp till var o en att använda det. Han kör allt han kan köra, tråkigt att Polestar inte vågar låta honom köra deras bil.
Instämmer. Han svamlar en hel del ibland men jag hade inte köpt en Tesla om jag inte sett hans videos först. Inte för hans siffror utan för just allt bilåkande.
Vilken utuber är bättre än Nyland? Själv tycker jag om honom oerhört. Inte för vad han kommer fram till, utan för att han filmar en jäkla massa bilåkande. Sedan är det upp till var o en att använda det. Han kör allt han kan köra, tråkigt att Polestar inte vågar låta honom köra deras bil.
Tycker Chris Harris är grym när det handlar om att köra bil, men han är väl persona non grata sen han sa att Model 3 Performance var tråkig.
Randy Pobst och Jethro Bovingdon är väl lite mer sansade men fortfarande grymma på att köra bil.
Vill man bara se detaljer så är Autogefuel bra, meningslösa dragrace får Carwow syssla med.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vilken utuber är bättre än Nyland? Själv tycker jag om honom oerhört. Inte för vad han kommer fram till, utan för att han filmar en jäkla massa bilåkande. Sedan är det upp till var o en att använda det. Han kör allt han kan köra, tråkigt att Polestar inte vågar låta honom köra deras bil.
Tycker Chris Harris är grym när det handlar om att köra bil, men han är väl persona non grata sen han sa att Model 3 Performance var tråkig.
Randa Pobst och Jethro Bovingdon är väl lite mer sansade men fortfarande grymma på att köra bil.
Vill man bara se detaljer så är Autogefuel bra, meningslösa dragrace får Carwow syssla med.
Chris Harris ser jag med andra ögon efter att Dyredand sa att Chris var otrevlig och arrogant i verkligheten. Det har väl ingen bäring på själva bilkörningen dock. Fast även där gillar jag inte att han ska envisas med att köra brett hellre än bra. Ser väl bättre ut på TV om han sladdar runt istället för att köra på riktigt. Är väl något som Clarkson populariserade i gamla Top Gear.
Jag har några invändningar om Polestar 2, även om jag blivit mer och mer positiv med tiden.
1. Mittkonsolen fram gör körställningen något trång. Knäet kommer ligga emot och det finns knappt någon möjlighet att "bre ut sig".
2. Takhöjden i baksätet. Man bör vara under iaf 180 cm för att det ska funka.
3. Accelerationen jmf med Tesla M3P. Hoppas verkligen det kommer någon slags uppdatering i framtiden som kan göra denna bil ännu snabbare och mer likvärdig Performance-teslan. Men när de uppmätte accelerationen i denna recensionhttps://www.youtube.com/watch?v=rEsqhY9TCt8 så fick dom 0-60 mph till 4,17 sekunder vilket är rejält mkt snabbare än officiella siffran 4,7 s.
Annars tycker jag den här bilen verkar grym. Kvalitéten ligger en bra bit över Teslans nivå och designen är nog också lite mer tilltalande för många. Jag kommer provköra båda, har bara provsuttit hittills.
Vilken utuber är bättre än Nyland? Själv tycker jag om honom oerhört. Inte för vad han kommer fram till, utan för att han filmar en jäkla massa bilåkande. Sedan är det upp till var o en att använda det. Han kör allt han kan köra, tråkigt att Polestar inte vågar låta honom köra deras bil.
Tycker Chris Harris är grym när det handlar om att köra bil, men han är väl persona non grata sen han sa att Model 3 Performance var tråkig.
Randa Pobst och Jethro Bovingdon är väl lite mer sansade men fortfarande grymma på att köra bil.
Vill man bara se detaljer så är Autogefuel bra, meningslösa dragrace får Carwow syssla med.
Chris Harris ser jag med andra ögon efter att Dyredand sa att Chris var otrevlig och arrogant i verkligheten. Det har väl ingen bäring på själva bilkörningen dock. Fast även där gillar jag inte att han ska envisas med att köra brett hellre än bra. Ser väl bättre ut på TV om han sladdar runt istället för att köra på riktigt. Är väl något som Clarkson populariserade i gamla Top Gear.
Hans körning beror lite på vem han gör materialet åt och vilken bil han sitter i, håller med om att powerslides blir tråkigt i längden men det ger klick. Han har även en hel del vettiga reviews, tex den om BMW 320d är väl en klassiker idag.
Gamla Top Gear-gänget ser man väl snarare för underhållningsvärdet, men har tappat en hel del sen det blev scriptat. Ser bara deras roadtrips. James Mays andra program är dock bra, han verkar lite mer vettig med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vilken utuber är bättre än Nyland? Själv tycker jag om honom oerhört. Inte för vad han kommer fram till, utan för att han filmar en jäkla massa bilåkande. Sedan är det upp till var o en att använda det. Han kör allt han kan köra, tråkigt att Polestar inte vågar låta honom köra deras bil.
Tycker Nyland är bäst för att få information men det innebär ju inte att man inte kan bli irriterad på att han gör fel ofta. Lite som att jag väljer att köra Tesla trots alla fel som finns med bilarna och företaget.
Vågar och vågar, han är ju ingen gigantisk influencer så det är ju inge konstigt att han kan hamna mellan stolarna.
Jag har några invändningar om Polestar 2, även om jag blivit mer och mer positiv med tiden.
1. Mittkonsolen fram gör körställningen något trång. Knäet kommer ligga emot och det finns knappt någon möjlighet att "bre ut sig".
2. Takhöjden i baksätet. Man bör vara under iaf 180 cm för att det ska funka.
3. Accelerationen jmf med Tesla M3P. Hoppas verkligen det kommer någon slags uppdatering i framtiden som kan göra denna bil ännu snabbare och mer likvärdig Performance-teslan. Men när de uppmätte accelerationen i denna recensionhttps://www.youtube.com/watch?v=rEsqhY9TCt8 så fick dom 0-60 mph till 4,17 sekunder vilket är rejält mkt snabbare än officiella siffran 4,7 s.
Annars tycker jag den här bilen verkar grym. Kvalitéten ligger en bra bit över Teslans nivå och designen är nog också lite mer tilltalande för många. Jag kommer provköra båda, har bara provsuttit hittills.
Om vi kollar på Teslas bilar som gör 0-60 mph på 2,5 sekunder så behöver man ändå lägga till ungefär 0,2 sekunder för att komma upp i 100 km/h. Är accelerationen mindre så tar den skillnaden i hastighet ytterligare lite tid. Nu säger de inget i videoklippet men en del mätare räknar som i USA, börjar inte räkna förrän bilen rört sig en fot. Även detta kan göra 0,1 till 0,2 sekunder. Så ja, den verkar göra det snabbare än Polestar skriver men skulle vilja ha lite mer information om det testet innan jag säger att den är rejält mycket snabbare.