Hade en kollega i början på 2000-talet som handlade intensivt med Ericsson.
När året passerat hade han gjort 252 affärer i Ericsson. När han räknade närmare på saken hade han haft bättre avkastning om han hade köpt och behållit aktien utan att göra några affärer alls under året
Det är som det där jag läste om Donald Trump, att han är en framgångsrik affärsman.
Någon hade räknat ut att om han bara placerat arvet efter sin far i indexfonder hade han varit mer förmögen idag än vad han är.
Vet inte var jag läste det eller om det är sant.
Helt med på att det oftast inte är en bra idé att ge sig på swingtrade. Men hittills har det faktiskt gett mig ökad avkastning på TSLA jämfört med om jag bara skulle suttit still med mitt planerade normalinnehav. Det svänger så mycket i aktien när någon analytiker lanserar ny missuppfattning eller media blåser upp hur livsfarlig autopiloten är att jag kunnat dra nytta av många bra kortsiktiga köplagen. Timingen på när man ska sälja tycker jag har visat sig svårare.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Det är som det där jag läste om Donald Trump, att han är en framgångsrik affärsman.
Någon hade räknat ut att om han bara placerat arvet efter sin far i indexfonder hade han varit mer förmögen idag än vad han är.
Vet inte var jag läste det eller om det är sant.
Antar att man här tänker på en indexfond som följer amerikansk aktiemarknad.
Inte att förglömma att ”indexfonder” har generellt en hög risk vilket torde ge relativt hög avkastning över tid. Många mycket förmögna tar betydligt lägre risk med sin totala förmögenhet vs en 100% aktieexponering.
Herbert Diess kommenterar Teslas resultat(översatt från Tyska med Google)
”Elon Musk ger resultat som många inte ansåg vara möjliga. De visar att elbilar kan vara lönsamma. Som en av få biltillverkare(även Porsche) kommer Tesla att köra igenom koronakrisen utan ett förlustkvartal. Det bekräftar mig: om fem till tio år kommer världens mest värdefulla företag att vara ett mobilitetsföretag - Tesla, Apple eller Volkswagen kan göra det”
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Känns som hans gissning om världens mest värdefulla företag skulle vara mer rätt om han bytte ut VW mot Amazon.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. Man kan ju säga att det var något överdrivet. Jag gillar ID4. Speciellt interiört. Tror efterföljaren till passat kan bli riktigt bra.
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...
När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...
När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. Var skulle dom annars komma ifrån?
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. Var skulle dom annars komma ifrån?
Lojalitet är inte mycket värt. Vi konsumenter är oerhört ombytliga när det kommer en ny bättre typ av produkt.
Förhoppningsvis kommer VW klara av att ställa om men de planer man har offentliggjort hittils är alldeles för begränsade. Det finns en stor risk att de kan stå med produktionskapacitet för 8-9 miljoner bilar med förbränningsmotor samtidigt som efterfrågan för sådana bilar försvinner. Tyska staten kan säkert rädda delar av VW men stora delar av företaget kan gå under inom bara några år. Det finns en anledning till att Diess hela tiden varnar för det.
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...
När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med [2] en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. [1] Var skulle dom annars komma ifrån?
1. Tycker det verkar finnas en hel del som tror att pengarna kom från "det privata företaget" Geely...
2. Jag har hittills haft 2 bilar. Båda Metangasdrivna VW. Det kommer jag skita fullständigt i när det blir dags att byta min nuvarende Golf Kombi...
Farsan var 70+ när Tesla lanserade M3 i Sverige. Han hade kört VW (Passat) sedan början av 80-talet (och även hans två sista var metansgasdrivna). Det betydde inte mycket när han fick möjlighet att byta till en eldriven Tesla...
Brorsan har också en gasdriven Passat. Det betyder noll och inget för honom med när det blir dags att byta ut den...
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...
När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med [2] en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. [1] Var skulle dom annars komma ifrån?
1. Tycker det verkar finnas en hel del som tror att pengarna kom från "det privata företaget" Geely...
2. Jag har hittills haft 2 bilar. Båda Metangasdrivna VW. Det kommer jag skita fullständigt i när det blir dags att byta min nuvarende Golf Kombi...
Farsan var 70+ när Tesla lanserade M3 i Sverige. Han hade kört VW (Passat) sedan början av 80-talet (och även hans två sista var metansgasdrivna). Det betydde inte mycket när han fick möjlighet att byta till en eldriven Tesla...
Brorsan har också en gasdriven Passat. Det betyder noll och inget för honom med när det blir dags att byta ut den...
1. Det finns väl inga helt privata verksamheter i kina?
2. Jag pratar inte om VWs svenska kunder utan om dom tyska.
Jag tror att Tesla bygger en batterifabrik i Tyskland kan driva aktiekursen uppåt.
Och det är ny bättre batteriteknik man pratar om.
The electric car batteries that Tesla wants to produce in Grünheide are said to outshine all previous car batteries. There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD) on Monday antenna Brandenburg. The new batteries are smaller and, thanks to their higher energy density, allow for greater range, the minister said. Tesla plans to provide details of its battery in the US at the end of September.”
On July 28th, 2020, Standard & Poor's upgrades Tesla's rating to B+ from B- reflects the California EV maker has strong business conditions and improved indicators. S&P thinks Tesla's competitive position continues to strengthen with improved cost absorption on larger volumes, also with higher operational efficiency, process automation.