Bränsletorsk
Moderator: Redaktion
Bränsletorsk
Vad händer om man t.ex kör i brant uppförsbacke med lågt batteri på 10-15%. Med bränsledriven bil har man känt hur bilen hackar sig fram
I grafen "energi" och instant ändras räckvidd väldigt fort, om t.ex 70 km på plan mark kan det krypa till under 10km vid kraftig uppförsbacke
Provade köra ner batteriet till 14% med viss nervositet att laddningen inte skulle lova vad den visade. När man körde under 20% ändrades färg från grönt till gult. Vad händer därefter? Rött vid 10%? Klarar Teslor köras ända ner till 1%? Som en jämförelse lägger mobiler och datorer av vid ca 5%
I grafen "energi" och instant ändras räckvidd väldigt fort, om t.ex 70 km på plan mark kan det krypa till under 10km vid kraftig uppförsbacke
Provade köra ner batteriet till 14% med viss nervositet att laddningen inte skulle lova vad den visade. När man körde under 20% ändrades färg från grönt till gult. Vad händer därefter? Rött vid 10%? Klarar Teslor köras ända ner till 1%? Som en jämförelse lägger mobiler och datorer av vid ca 5%
Re: Bränsletorsk
Ja, elbilar kan köras till 0%.
När batteriet börjar bli riktigt tomt kommer du inte kunna plocka ut lika mycket hästkrafter (kW) ur batteriet som normalt.
Tesla visar detta med sträckad linje på energigrafen i kombit. (Samma som när batteriet är kallt, fast på andra sidan av skalan). Andra bilar visat tex en sköldpadda för turtle/limp home mode.
Edit: när batteriet är väldigt lågt kan rejäla effektuttag minska tillgänglig effekt väldigt drastiskt, så ta det försiktigt när du är på enkelsiffriga %-tal.
När batteriet börjar bli riktigt tomt kommer du inte kunna plocka ut lika mycket hästkrafter (kW) ur batteriet som normalt.
Tesla visar detta med sträckad linje på energigrafen i kombit. (Samma som när batteriet är kallt, fast på andra sidan av skalan). Andra bilar visat tex en sköldpadda för turtle/limp home mode.
Edit: när batteriet är väldigt lågt kan rejäla effektuttag minska tillgänglig effekt väldigt drastiskt, så ta det försiktigt när du är på enkelsiffriga %-tal.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bränsletorsk
När du är på väldig låg % så gäller det att da det lugnt med högerfoten. För mycket pushande kan få BMS i bilen att säga stopp och stänga av.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bränsletorsk
Bilen har reserverat lite kraft, så jag tror inte du kan tömma batteriet helt (jo, genom att ställa en tom bil så den självurladdar det sista). 0% är inte 0% egentligen. Jag har själv varit nere under 1 och jag har läst här om andra som varit nere på noll innan de kom fram till laddare.
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Bränsletorsk
Röd batterisymbol vid 5% på en M3 Dual motor. Funkade som vanligt, även i lång uppförsbacke. Har aldrig varit under 3%.Arn skrev:När man körde under 20% ändrades färg från grönt till gult. Vad händer därefter? Rött vid 10%?
Re: Bränsletorsk
Körde alltid ner mina X till 0%, men med 3an är det typ omöjligt. X60d landade alltid på 0% vid SuC. Inga problem nånsin
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Bränsletorsk
Att bli nervös vid 14% då är man lite väl orolig. Såvida det inte är många mil till närmaste laddning.Arn skrev:
Provade köra ner batteriet till 14% med viss nervositet att laddningen inte skulle lova vad den visade. När man körde under 20% ändrades färg från grönt till gult. Vad händer därefter?
Blir röd vid 5%. Har varit nere på rött några ggr. 2% som lägst tror jag. Tappar lite effekt men i övriga funkar allt och man kan lita på procenten. Tar inte bara plötsligt slut.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Bränsletorsk
Japp har kört runt med 0km kvar i displayen i hopp om att hitta laddare. Gick Bra, sen vet jag inte hur tur jag hade.
Orsak var att den tänkta laddaren inte funkade samt gnälliga barn vilket gjorde att jag parkerade några timmar med bara några få km kvar med förhoppningen att kunna ladda i närheten.
Orsak var att den tänkta laddaren inte funkade samt gnälliga barn vilket gjorde att jag parkerade några timmar med bara några få km kvar med förhoppningen att kunna ladda i närheten.
Re: Bränsletorsk
Bilen kan lägga av innan 0 km, och det kan också gå att köra en mil till där. Man kan inte var helt säker på att noll är noll alla gånger, om batteristyrningssystemet inte är helt kalibrerat, vilket kan hända.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bränsletorsk
Och vad gör man om man verkligen når noll? Man kan ju inte bara knalla iväg någonstans och köpa ett reservbatteri. 
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Bränsletorsk
Ringer Assistancekåren...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bränsletorsk
Då tar man sig en funderar på och frågar sig hur det kunde bli så här. Körde du för fort med för lite marginal måhända?John Galt skrev:Och vad gör man om man verkligen når noll? Man kan ju inte bara knalla iväg någonstans och köpa ett reservbatteri.
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
I vart fall, man kan titta på batteriprocenten och känna sig hyfsat säker nedåt runt 10%. Efter det ska man börja hålla ett öga på om det dyker upp en effektbegränsning i den övre delen av sin mätare. Den börjar i toppen och kommer krypa närmare och närmare 0. Ju längre det sträcket blir desto försiktigare ska du ta det, annars finns det risk att bilen säger stopp.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bränsletorsk
Man får se till att ha en väldigt lång förlängningssladd.John Galt skrev:Och vad gör man om man verkligen når noll? Man kan ju inte bara knalla iväg någonstans och köpa ett reservbatteri.![]()
Även via Internet antar jag? Wifi? I så fall vilken router använder du, det kan ju vara intressant att veta. Eller via mobildata? Vilken operatör? Är du nöjd med telefonen annars?John Galt skrev:Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bränsletorsk
Med min gamla S85D körde jag nästan 9km under 0%. Det funkade fint. Kanske inte att rekommendera med tanke på kalibreringen och lite andra parametrar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Bränsletorsk
Var i Belgien för 4 år sen med min gamla P85. Bodde på ett hotell utanför Ninove. Det var söndag, jag hade kvällen innan frågat om det gick bra att ladda vid det lilla(billiga)hotellet, men jag tror inte de riktigt förstod mitt problem som var 29 km kvarvarande räckvidd. De hänvisade till laddplatser inne i Ninove som låg 7 km bort. Det fans 3 st på olika ställen vid varuhus, torget och någon annan plats, men alla krävde laddkort som man skulle ansöka om under kontorstid.
Med 21 km kvar chansade jag på att nå SuC i Gent som låg 40,5 km bort. Sista 25 km var det motorväg! Körde hela sträckan med <30 km/h. Sista avfarten på motorvägen var till vänster och uppför backe. Mycket tät 3 filig trafik där medelfarten var 130-140 km/h. Gissa om det var svettigt. Körde alltså ett par mil på belgisk motorväg i mopedfart med 0 km räckvidd.
Slutet gott allting gott och jag nådde SuC i Gent.
Med 21 km kvar chansade jag på att nå SuC i Gent som låg 40,5 km bort. Sista 25 km var det motorväg! Körde hela sträckan med <30 km/h. Sista avfarten på motorvägen var till vänster och uppför backe. Mycket tät 3 filig trafik där medelfarten var 130-140 km/h. Gissa om det var svettigt. Körde alltså ett par mil på belgisk motorväg i mopedfart med 0 km räckvidd.
Slutet gott allting gott och jag nådde SuC i Gent.
Re: Bränsletorsk
Att ge sig ut på Europasemester med en elbil av annat fabrikat än Tesla känns extremt tveksamt...Delta skrev:Var i Belgien för 4 år sen med min gamla P85. Bodde på ett hotell utanför Ninove. Det var söndag, jag hade kvällen innan frågat om det gick bra att ladda vid det lilla(billiga)hotellet, men jag tror inte de riktigt förstod mitt problem som var 29 km kvarvarande räckvidd. De hänvisade till laddplatser inne i Ninove som låg 7 km bort. Det fans 3 st på olika ställen vid varuhus, torget och någon annan plats, men alla krävde laddkort som man skulle ansöka om under kontorstid.
Med 21 km kvar chansade jag på att nå SuC i Gent som låg 40,5 km bort. Sista 25 km var det motorväg! Körde hela sträckan med <30 km/h. Sista avfarten på motorvägen var till vänster och uppför backe. Mycket tät 3 filig trafik där medelfarten var 130-140 km/h. Gissa om det var svettigt. Körde alltså ett par mil på belgisk motorväg i mopedfart med 0 km räckvidd.
Slutet gott allting gott och jag nådde SuC i Gent.
Tacka vet jag SuC!

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Bränsletorsk
Påminner om idioten vi såg på Autobahn, backandes, för att han missat avfarten till macken.Delta skrev:Var i Belgien för 4 år sen med min gamla P85. Bodde på ett hotell utanför Ninove. Det var söndag, jag hade kvällen innan frågat om det gick bra att ladda vid det lilla(billiga)hotellet, men jag tror inte de riktigt förstod mitt problem som var 29 km kvarvarande räckvidd. De hänvisade till laddplatser inne i Ninove som låg 7 km bort. Det fans 3 st på olika ställen vid varuhus, torget och någon annan plats, men alla krävde laddkort som man skulle ansöka om under kontorstid.
Med 21 km kvar chansade jag på att nå SuC i Gent som låg 40,5 km bort. Sista 25 km var det motorväg! Körde hela sträckan med <30 km/h. Sista avfarten på motorvägen var till vänster och uppför backe. Mycket tät 3 filig trafik där medelfarten var 130-140 km/h. Gissa om det var svettigt. Körde alltså ett par mil på belgisk motorväg i mopedfart med 0 km räckvidd.
Slutet gott allting gott och jag nådde SuC i Gent.
Vad är det för fel på folk?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Bränsletorsk
Ooops... den har man gjort (dock ej jag som körde). Till vårt "försvar", så var vi runt 19 år och inte så värst rutinerade. Vi var såpass dumma att vi tom tyckte att det var en bra ide att släcka alla lysen på bilen ifall polisen skulle se oss...dd88 skrev:
Påminner om idioten vi såg på Autobahn, backandes, för att han missat avfarten till macken.
Vad är det för fel på folk?
