BMW-annons i Omni

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

BMW-annons i Omni

Inlägg av tornblad »

Bild

Är det bara jag som tycker att det här är lite märklig annonsering från BMW? De visar på en teknik som inte finns i deras bilar alls och lär inte komma på lång sikt?

Ett sätt att försöka få folk att tycka BMW är pro el för att möta Tesla?
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Re: BMW-annons i Omni

Inlägg av Challe76a »

Helt sjukt. Vad märkligt. Ska ringa min BMW handlare imorgon och fråga vad jag ska ha den till!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

BMW/Mercedes har pratat om 3,6 kW med möjlighet till det dubbla. Visst, det kommer inte i närheten av en supercharger eller annan snabbladdning men håll med om att det hela vore smidigt och i många fall såsom hemma eller på jobbet antagligen full tillräckligt för de flesta.
Bäst vore så klart med en möjlighet att ge en EMP åt ICE-fordon som parkerar där... Om inte annat någon form av oväsen när icke-kompatibel bil ställer sig ovanför laddaren.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är för att sänka den totala verkningsgraden ner till vätgas och dieselbilsnivå kanske?
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Själv väntar jag på Teslas alternativ. Min idé: Hur coolt vore det att när man parkerar bilen kommer det upp en "orm" ur marken och ansluter sig själv till bilen ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tornblad skrev:

Är det bara jag som tycker att det här är lite märklig annonsering från BMW? De visar på en teknik som inte finns i deras bilar alls och lär inte komma på lång sikt?

Ett sätt att försöka få folk att tycka BMW är pro el för att möta Tesla?
Klassiskt exempel på Greenwashing. :evil:

Noterbart är att BMW har lika dålig ordning på texten i sitt marknadsföringsmaterial som Tesla. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Jag reagerade också på denna annons. Är det någon som lyckats med induktiv laddning på ett vettigt sätt än? Har bara sett ett antal studier som visar på relativt lovande resultat. Skulle ju vara gött att ha i garaget :)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
Det är för att sänka den totala verkningsgraden ner till vätgas och dieselbilsnivå kanske?
+1
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nemesis skrev:
Jag reagerade också på denna annons. Är det någon som lyckats med induktiv laddning på ett vettigt sätt än? Har bara sett ett antal studier som visar på relativt lovande resultat. Skulle ju vara gött att ha i garaget :)

Lyckats har dom ju.
Principen är inget konstigt och tekniken finns. Man tappar såklart en del effekt, och det blir ju betydligt dyrare än en laddkabel.
Ser inte riktigt poängen med att ha det hemma. Poängen med i duktig laddning är ju att man kan ha det på vägar och ladda när man kör.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

LarsL skrev:
Så dåligt är det väl ändå inte?

En enkel magnetinduktionsladdning till en mobil med äldre Qi-standard ger en verkningsgrad på runt 70-80%. En lite modernare resonansladdning, d.v.s. Qi 1.2, har ungefär 85% verkningsgrad. Med större strömmar går det att få högre verkningsgrad GMs Magne Charge som användes till bland annat EV1 kunde ge 86% verkningsgrad på över 6kW. Den standarden slutade man med 2002. Med nyare material som tillåter högre frekvenser (GaN och SiC) går det fint att nå verkningsgrader på över 90%. Jag har uppfattat det som att BMW och Mercedes trådlösa laddstandard har runt 90% verkningsgrad.

Det är säkerligen mycket högre verkningsgrad i en elkabel även om laddkablarna faktiskt blir varma så det är inte 100%.

En 7,2 kW-laddning ger ungefär 2,2 motorvägsmil i timmen. Det är inte 100% verkningsgrad i laddaren/lagringen heller nämligen. Det ger i alla fall ungefär 3,3 motorvägsmil i timmen till en merkostnad av cirka 24 öre per mil (givet elkostnad på 1 kr/kWh). Jag tror nog fortfarande att det är intressant för många. Åtminstone när det regnar ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Klart att det kan va bekvämt, men känns som en dyr lösning än så länge?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nemesis skrev:

Tror att BMW kör med det till Safetycaren och medicalcaren på Formula E racen. Men det var något jag bara såg flycktigast.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

nej, detta får dom spula ner i toaletten!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
JFAH

Inlägg av JFAH »

Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

JFAH skrev:
Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
Ja det är ganska dryga böter om man bryter mot naturlagarna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
JFAH skrev:
Ja det är ganska dryga böter om man bryter mot naturlagarna.
It's Friday :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

På 11kW blir det drygt 1kW i förlustvärme. Det låter som om det krävs rätt mycket kylning.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jonas skrev:
På 11kW blir det drygt 1kW i förlustvärme. Det låter som om det krävs rätt mycket kylning.
jaja, det var ju acceptabelt. Jæmført med vætgasbilarna och all energi som går førlorad innan det når hjulen, så låter det som rena utopin med endast ca 10% bortfall :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

JFAH skrev:
Ja, det är klart det kommer vara mindre effektivt än konduktiv laddning. Men säg att en platt i golvet höjs upp i garaget efter du parkerat bilen så minimerar du förlusterna. Som någon skrev gick det ju tydligen att få ganska hög verknignsgrad, uppåt 90 %. Då slipper man ens plugga in något. Då bara går och går bilen av sig själv (nåja, på fredag då ;) ). Känns nog rimligare än robotarmslösningen, blir intressant att se vad som kan bli billigast.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Ja hadde valt robbot ormen any day :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Kalle skrev:
Ja hadde valt robbot ormen any day :)
Jag med
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag frågade faktiskt Plugless om deras dosa gick att gräva ner i marken eftersom man här i Sverige har plogbilar som plogar parkeringen då och då men det gick inte pga avståndet då vårt för långt. Jag vet att deras inte finns till Tesla ännu men ville ändå veta lite mer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar