Är det bara jag som tycker att det här är lite märklig annonsering från BMW? De visar på en teknik som inte finns i deras bilar alls och lär inte komma på lång sikt?
Ett sätt att försöka få folk att tycka BMW är pro el för att möta Tesla?
Moderator: Redaktion
Klassiskt exempel på Greenwashing.tornblad skrev:
Är det bara jag som tycker att det här är lite märklig annonsering från BMW? De visar på en teknik som inte finns i deras bilar alls och lär inte komma på lång sikt?
Ett sätt att försöka få folk att tycka BMW är pro el för att möta Tesla?
+1LarsL skrev:Det är för att sänka den totala verkningsgraden ner till vätgas och dieselbilsnivå kanske?
Nemesis skrev:Jag reagerade också på denna annons. Är det någon som lyckats med induktiv laddning på ett vettigt sätt än? Har bara sett ett antal studier som visar på relativt lovande resultat. Skulle ju vara gött att ha i garaget![]()
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Så dåligt är det väl ändå inte?LarsL skrev:Det är för att sänka den totala verkningsgraden ner till vätgas och dieselbilsnivå kanske?
Tror att BMW kör med det till Safetycaren och medicalcaren på Formula E racen. Men det var något jag bara såg flycktigast.Nemesis skrev:Jag reagerade också på denna annons. Är det någon som lyckats med induktiv laddning på ett vettigt sätt än? Har bara sett ett antal studier som visar på relativt lovande resultat. Skulle ju vara gött att ha i garaget![]()
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Ja det är ganska dryga böter om man bryter mot naturlagarna.JFAH skrev:Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
It's FridayMartinen skrev:Ja det är ganska dryga böter om man bryter mot naturlagarna.JFAH skrev:Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.
jaja, det var ju acceptabelt. Jæmført med vætgasbilarna och all energi som går førlorad innan det når hjulen, så låter det som rena utopin med endast ca 10% bortfalljonas skrev:På 11kW blir det drygt 1kW i förlustvärme. Det låter som om det krävs rätt mycket kylning.
Ja, det är klart det kommer vara mindre effektivt än konduktiv laddning. Men säg att en platt i golvet höjs upp i garaget efter du parkerat bilen så minimerar du förlusterna. Som någon skrev gick det ju tydligen att få ganska hög verknignsgrad, uppåt 90 %. Då slipper man ens plugga in något. Då bara går och går bilen av sig själv (nåja, på fredag dåJFAH skrev:Problemet med induktionsladdning är förlusten i effektivitet. Svårt att komma runt de naturlagarna. Så vitt inte laddnignsplattan faktisk thöjs och ger galvanisk kontakt mellan ytorna kommer induktion ovillkorligen att vara mindre effektiv än en vanlig kontakt.