Pontus skrev:Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?
Tanken var att slippa gå via SFRO och bara göra en registreringsbesiktning, Ska mejla bilprovningen imorgon och kontrollera exakt vilka emc krav de har, finns sjukt många standarder osv....
Pontus skrev:Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.
Tror det kan bli rätt häftigt faktiskt =)
[JM] skrev:EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.
Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.
Har en kompis som jobbar på SAAB som elektronikingenjör och han sa att det i princip var helt omöjligt att lösa, därav min fråga att få tag på befintliga tillstånd/intyg..
Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt
Mjukvaran är iprincip redan löst, har kontakt med en kille i frankrike som utveklat ett färdigt styrsystem till tesla model s motor(stor bakre),laddare(12kw) samt dc-dc omvandlare 250-400vdc till 12vdc 2500w.
Display till detta ska jag använda Raspberry pi med 7" skärm
Länk till hemsida:
https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html
Får tacka för galet bra respons