Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Garanterat tillverkaren någon laddhastighet?
Som jag ser det kan tesla göra lite hurdevill.
Det är klart att de gör detta för att bevara batteriets kapacitet (något de faktiskt garanterar) visst är man illvillig kan man säga att de gör det för att undvika garantianspråk
Men det finns exempel på det omvända också. Tittar vi på model3 sr+ har laddhastigheten där ökat betydligt. Ingen tröst för de som känner att de blivit lurade på en sämre produkt.
Med andra ord tycker jag inte tesla borde hymla med att de begränsat laddhastigheten på vissa bilar ser inte att någon har något case med ersättningskrav mot tesla när de gör något som påverkar något de faktiskt garanterat. Men antar att det inte rör sig om pengar utan mer ett erkännande att man haft rätt.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kangru »

Jwe skrev:
Ett ärende gäller laddahstighetsförsämringen.

Mitt brev till ARN:
Då Teslas representanter (flera) muntligen nu erkänner att uppdateringen av mjukvaran (som i Teslas fall sker över internet och är obligatorisk att genomföra) starkt begränsar laddhastigheten, och nu så även i skrift bekräftar fenomenet är ARN;s beslut fattat på felaktig grund.
Sannolikt har ingivaren av anmälan ej haft möjlighet att dokumentera ovanstående förhållande då Tesla representanter i tidigt skede och under lång tid förnekade att programvaruppdatering påverkade laddhastigheten. (jämför VW och dieselskandalen, extra aktuell i dagarna med färskt domslut i Tyskland med sannolikt omfattande konsekvenser både ekonomiskt och straffrättsligt för de inblandade)
Något har gjort att Tesla ändrat strategi och nu medger att förändringen av laddhastigheten inte beror på batteriernas gradvisa åldrande i sig, utan på en över internet överförd programuppdatering som ändrat styrningen av laddhastigheten.
Via programuppdateringen har i ett moment laddhastigheten försämrats påtagligt vilket helt ändrat bilarnas egenskaper, dvs i princip ej längre lämpliga för långpendling osv.
Laddhastigheten är oerhört viktig för bilens användbarhet, något som Tesla gör stor reklam för på tidigare bilar och framhåller varje gång de förmår att leverera ännu högre laddhastigheter på nya modeller.
Från försäljningsstart fram till 2018 har man propagerat för snabbladdning som ett säker och ej skadlig form av laddning. Därefter har den dokumentation som lämnats med bilarna ändrats i detta avseende: man anger nu att med tiden kan en försämrad laddhastighet uppstå men endast någon enstaka minut. Det inger ju i sig ingen oro hos en presumtiv köpare, som därtill först får denna information efter beställningen, därtill väl inbäddad efter ca 200 sidor i instruktionsboken. Annat är det i verkligheten och dokumenterat och omvittnat av åtskilliga ägare av teslas bilar.

Varför skriva detta om ett redan avgjort ärende?

Ny bevisning och ny inställning från Tesla finns att tillgå.

Många är drabbade och kommer att drabbas.
Vid förfrågan om att köpa ny bil och direkt förfrågan om när laddhastigheten kommer att nedgraderas anger fortfarande tesla att ”vadå? det har vi ingen kännedom om”. Däremot ändrar man sin information när man upplyser om att man redan äger en bil som är drabbad. Då först informerar de och förklarar att den nya uppgraderade mjukvaran resulterar i en (som även Teslaanställda erkänner) besvärande långsam laddhastighet.
När man påpekar förändringen för Tesla och att detta inte är acceptabelt förfarande (har ju dessutom gjorts i smyg, utan information och förklaring, tvärtom förnekelse i början) hänvisar de till ARN och dess beslut till Teslas fördel.
ARN s beslut, som nu visar sig bygga på felaktig/bristande underlag har därför stor betydelse för konsumenterna.
Fick du något svar på detta ifrån ARN?
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

Jag skrev enligt följande till Tesla den 5 juli. Inget svar ännu. ARN blir nästa steg om Tesla är kallsinniga.
Vad är era tankar om detta?
Hej
Jag köpte min bil (5YJSA2DP5DFS15163) av er 2013. Det var ett djärvt och vågat val då batteribilar då var ganska obeprövade. Er reklam och information om produkten samt att ni lämnade 8 års garanti på batterierna (med obegränsad körsträcka) gjorde att jag vågade köpa en Tesla Model S.
Informationen gjorde bland annat gällande att:
Bilen laddar 50% på 20 minuter
Bilen laddar 80% på 40 minuter
Bilen laddar 483 km räckvidd på 60 minuter
Idag fungerar bilen enligt nedan:
Bilen laddar 50% på 27 minuter
Bilen laddar 80% på (nästan) 60 minuter
Jag kom ca 220 km på 80% laddning.
Jag hade vid köpet ingen möjlighet att förstå att bilen skulle tappa prestanda enligt ovan. Visst var jag medveten om att bilen gradvis skulle tappa räckvidd, men inte i denna omfattning. Att bilen inte längre laddar särskilt snabbt är ett stort problem. Det är inte vidare bra att färdas långt med bilen.

Ni har meddelat mig tidigare att bilens firmware uppdaterades under sommaren 2019 så att bilens BMS, Battery Management System, ger en mer försiktig användning av batteriet. Detta resulterade i att räckvidden minskade och att laddningshastigheten blev mycket lägre. Denna ändring i firmware gjordes för att "skydda" batteriet.

Min uppfattning är att batteriet inte längre fungerar som det ska. Det bör därför bytas ut till ett batteri som presterar i linje med vad jag kunde förvänta mig från den information som ni lämnade vi försäljningen.

Ni har redan försökt reparera mitt batteri mellan december 2016 och apr 2017...

Med vänliga hälsningar från en trogen kund
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av kenjon »

Du har ingen fråga med i "brevet". Om du förväntar dej ett svar bör du nog ha med en fråga. Nu är det mest en del konstateranden....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Bra skrivet! Ser emot deras svar med spänning och intresse. Tänkte själv gå vidare med juridiska åtgärd under hösten (har för mycket annat just nu). Lycka till!
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av models4karl »

kenjon skrev:
Du har ingen fråga med i "brevet". Om du förväntar dej ett svar bör du nog ha med en fråga. Nu är det mest en del konstateranden....
Jag tycker nog att min inställning (och yrkande) är ganska klar i och med näst sista stycket. De har svarat att de tittar på ärendet och ska återkomma om ca 4 veckor. (I början av augusti)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Är på väg upp till Sverige nu från Spanien, har hittils laddat två ggr och når bara upp till 110kw trotts rätt då tomma SuCs. Den jag laddar på nu är det bara en till som laddar och det är inte på samma slinga som mig. Jag har en 2019 pre Raven model X med runt 5500 mil, har kanske snabbladdat 60ggr

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
Är på väg upp till Sverige nu från Spanien, har hittils laddat två ggr och når bara upp till 110kw trotts rätt då tomma SuCs. Den jag laddar på nu är det bara en till som laddar och det är inte på samma slinga som mig. Jag har en 2019 pre Raven model X med runt 5500 mil, har kanske snabbladdat 60ggr

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
För hög SOC?
Gamla SUC(de första klarade ju "bara" 120kw)?
För varmt(om solen ligger på kan kablage/handtag bli för varma och då begränsas hastigheten)?

När dom stryper hastigheten är ju toppen runt 80-90kw. Men har det ännu drabbat någon med 100-pack?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Verkar eller får hoppas att d t är värme relaterat, nu är vi i Barcelona med runt 40c och den laddar inte ens 110kW. Vi får se längre fram..

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av jonas »

Jag har kommit upp i max 116kW i sommar. För ett år sedan fick jag ofta 145kW. Verkar som man strypt igen.
M3 MED 7000Mil

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

PhR34k skrev:
Är på väg upp till Sverige nu från Spanien, har hittils laddat två ggr och når bara upp till 110kw trotts rätt då tomma SuCs. Den jag laddar på nu är det bara en till som laddar och det är inte på samma slinga som mig. Jag har en 2019 pre Raven model X med runt 5500 mil, har kanske snabbladdat 60ggr

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Jag fick bara 116 kW i Ödeshög men 141 kW i Markaryd bara nån timme senare. 30-50% beläggning på båda, delade inte par. Jag tänker mig att nyare SuC är bättre än gamla?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Riktigt dåliga hastigheter på hela sträckan från Torrevieja till Besançon, har toppat 111kW.
Detta blandat vi med att en station var full har gjort att jag tappat över 2 timmar på 150 mil. Skulle varit framme runt 22.30 nu ska jag vara framme 00.30 om allt går som det ska till hotellet. Alltså runt 18 timmar för att köra 150mil ungefär.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

110 kW är väl inte dåligt? Definitivt inte ”chargegate” värden iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av juristen »

Problemet med chargegate är inte låga toppar. Även jag med min gamla bil kan få 120 kw ibland under en sekund eller två. Problemet är att hela laddkurvan därefter sänkts med typ 30%.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av nek0 »

PhR34k skrev:
Riktigt dåliga hastigheter på hela sträckan från Torrevieja till Besançon, har toppat 111kW.
Detta blandat vi med att en station var full har gjort att jag tappat över 2 timmar på 150 mil. Skulle varit framme runt 22.30 nu ska jag vara framme 00.30 om allt går som det ska till hotellet. Alltså runt 18 timmar för att köra 150mil ungefär.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det är inte så farligt. Jag brukar köra 16-17 timmar 135mil med en diesel som tankas en gång under resan :)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Är väl ändå skillnad att ladda upp 50 kWh i 150kW än 110kW dessutom fortsätter de låga hastigheterna rakt igenom, tar runt 50min att ladda från 5-80%

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
PhR34k skrev:
Riktigt dåliga hastigheter på hela sträckan från Torrevieja till Besançon, har toppat 111kW.
Detta blandat vi med att en station var full har gjort att jag tappat över 2 timmar på 150 mil. Skulle varit framme runt 22.30 nu ska jag vara framme 00.30 om allt går som det ska till hotellet. Alltså runt 18 timmar för att köra 150mil ungefär.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det är inte så farligt. Jag brukar köra 16-17 timmar 135mil med en diesel som tankas en gång under resan :)
Fast 2 timmar på 150 mil är ju inte så mycket.

Dock har vi "familjebeslut" på att nästa medelhavstripp görs med diesel... Inte så mycket på grund av tiden som för känslan av ofrihet och tvånget att stanna på bestämda ställen. Är faktiskt inget vidare att behöva stanna på en bakgård i Frankrike och ladda med hungriga barn och inget vettigt i matväg att köpa....
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Kanske inte är hela världen men segt äre när man vet att det kan gå snabbare, lite som att sitta fast i en trafikolycka på Autobahn man tappar några timmar bara men sjukt segt

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Fredrik j »

150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Känns verkligen som att nåt hänt. Nu är vi i Mullhouse och laddar och samma sak som under hela resan max 113kW trotts tomt på SuC och bra väder förhållanden.
Vid 50% går hastigheten ner till 94kW .
Timade 35min för att ladda 58 kWh från ca 12kWh till 71kWh

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Tars »

mans71 skrev:
models4karl skrev:
taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...
Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.

Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.
Typ 100 kWh. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Kriper »

Tars skrev:
mans71 skrev:
models4karl skrev:
taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...
Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.

Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.
Typ 100 kWh. Bild
Tars, du får faktiskt ändra signatur! :)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Nu är jag i Tyskland och bilen fortsätter med 113kW laddning. Frågade en tysk som laddar sin X här med brevid mig och han laddade 150kW. Jag får fråga Tesla när jag kommer hem.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Eliard »

Klagar inte här på det sättet, ville bara ställa mig i ledet. Men har också märkt att det 110 kW som gäller nu för mig med . Fick ofta ~140 kW tidigare med rätta parametrar
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
150mil på 18timmar inklusive alla raster är ju bra. Och helt i nivå vad en dieselbil normalt presterar.
Njae. Allt annat lika så är den 2 timmar snabbare. Men 150 mil är en extrem dagsetapp. Redan 100 mil på en dag är en utmaning för de allra flesta.
Skriv svar