Frågor från en fossil
Moderator: Redaktion
Frågor från en fossil
Jag står just i begrepp att beställa. Som fossilare försöker jag lära mig och förstå, men det är inte helt lätt. Kan någon svara på följande:
Vad är + och - för fyrhjulsdrift?
Vad är + och minus för dubbla laddare?
Vad är + och - för fyrhjulsdrift?
Vad är + och minus för dubbla laddare?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Frågor från en fossil
Teslas fyrhjulsdrift har väl ungefär samma fördelar som andras - bättre framkomlighet och acceleration på halt underlag, och andra vägegenskaper (stabilare kurvtagning, mer “på räls, men också mindre lekfullt). Däremot har den inte riktigt samma nackdelar. Det drar inte mer el med fyrkrafs utan tvärtom. Den stora nackdelen är såklart det stora påslaget på priset.
Dubbla laddare låter dig ladda med 22 kW från publika laddstolpar som ger 400 V 32 A trefas. Personligen ser jag ingen större nytta med det (ofta kan man hitta ChaDeMo på 40-50 kW istället) men en del medlemmar här tycker det är grymt, företrädesvis de som reser mycket neråt Europa. Men dubbla laddare eftermonteras alltid här i Sverige, och det kostar inte mer om du bestämmer dig senare, så det beslutet kan du gott vänta med till du haft bilen i ett tag.
Beställ innan oktober är slut och se till att använda en kod från en ägare så du får rabatten på 10000 kr förresten. Har du ingen kod redan så kan jag skicka.
Dubbla laddare låter dig ladda med 22 kW från publika laddstolpar som ger 400 V 32 A trefas. Personligen ser jag ingen större nytta med det (ofta kan man hitta ChaDeMo på 40-50 kW istället) men en del medlemmar här tycker det är grymt, företrädesvis de som reser mycket neråt Europa. Men dubbla laddare eftermonteras alltid här i Sverige, och det kostar inte mer om du bestämmer dig senare, så det beslutet kan du gott vänta med till du haft bilen i ett tag.
Beställ innan oktober är slut och se till att använda en kod från en ägare så du får rabatten på 10000 kr förresten. Har du ingen kod redan så kan jag skicka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har en 85D ned DD
Fördelat med D (rangordnat)
Du får de nyaste motorerna fram och bak.
Bättre vinteregenskaper.
Längre räckvidd i högre hastigheter ca 7% i praktiken när "range mode" aktiverat (enligt test av Björn N).
Bättre acceleration ( om man gillar det, själv mår jag illa om jag trycker plattan i botten).
Jämnare slitage på däck.
Nackdel D
Mindre frunk.
Fördel DD
På platser där du inte har en bra eller ingen destinationsladdare samt ingen SC inom rimligt avstånd kan man åka till platser med Type 2 kontakt 400V 32A fylla på med 100km/tim istället för 50 km/tim. Oftast finns det ChaDeMo vilket är ännu snabbare.
Har bara haft nytta av mina DD vid ett par tillfällen då var det dock skönt. Men när SC blir utbyggt så ser jag ingen mening med DD. Laddar själv med 230v 10A hemma ( ca 10km/tim ger 120-140 km över en natt laddning). Hade jag haft trefas så skulle det ändå räckt med enkekladdare (50km/tim ger full laddning över en natt).
Har tillgång till 11kW laddning där jag parker på dagarna så bilen är alltid fulladdad (80%) när jag åker hem.
Fördelat med D (rangordnat)
Du får de nyaste motorerna fram och bak.
Bättre vinteregenskaper.
Längre räckvidd i högre hastigheter ca 7% i praktiken när "range mode" aktiverat (enligt test av Björn N).
Bättre acceleration ( om man gillar det, själv mår jag illa om jag trycker plattan i botten).
Jämnare slitage på däck.
Nackdel D
Mindre frunk.
Fördel DD
På platser där du inte har en bra eller ingen destinationsladdare samt ingen SC inom rimligt avstånd kan man åka till platser med Type 2 kontakt 400V 32A fylla på med 100km/tim istället för 50 km/tim. Oftast finns det ChaDeMo vilket är ännu snabbare.
Har bara haft nytta av mina DD vid ett par tillfällen då var det dock skönt. Men när SC blir utbyggt så ser jag ingen mening med DD. Laddar själv med 230v 10A hemma ( ca 10km/tim ger 120-140 km över en natt laddning). Hade jag haft trefas så skulle det ändå räckt med enkekladdare (50km/tim ger full laddning över en natt).
Har tillgång till 11kW laddning där jag parker på dagarna så bilen är alltid fulladdad (80%) när jag åker hem.
Fördelen med dubbelladdare är nog framförallt om du har extrema körmönster, så att du behöver ladda snabbt från när tomt till nära fullt hemma eller på jobbet. Då kan man skaffa 32 A laddbox. Som sagt ovan, det är få ställen där du kan utnyttja dubbelladdaren där det inte finns Chademo, som är snabbare och har en billigare adapter. En sådan station är dock betydligt dyrare att installera än en laddbox, så det är inte ett realistiskt alternativ för hemma- eller jobbladdning.
Observera att dubbelladdaren inte gör att du kan ladda snabbare ur vanligt trefasuttag, det måste till en laddbox.
Enda nackdelarna är att det kostar extra och att du måste lämna in bilen för att få den installerad.
Nu vid 3000 mil körda skulle jag ha haft nytta av dubbelladdaren totalt en gång. Då hade jag kunnat ladda 30 min istället för 60 min vid ett stopp i norra Norge.
Observera att dubbelladdaren inte gör att du kan ladda snabbare ur vanligt trefasuttag, det måste till en laddbox.
Enda nackdelarna är att det kostar extra och att du måste lämna in bilen för att få den installerad.
Nu vid 3000 mil körda skulle jag ha haft nytta av dubbelladdaren totalt en gång. Då hade jag kunnat ladda 30 min istället för 60 min vid ett stopp i norra Norge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vi hade ganska stor nytta av dubbelladdare när vi bilade i Europa utanför sc nätet - bara en handfull gånger kanske, men då guld värt. Nu när sc är mer utbyggt skulle jag nog fundera en extra gång innan jag skaffade det...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Och jag har ofta nytta av den, exempelvis finns det 32A på i princip alla byggarbetsplatser mm. Precis som övriga skriver, så är det dock smart att avvakta och se behovet innan man beställer.bylund skrev:Fördelen med dubbelladdare är nog framförallt om du har extrema körmönster, så att du behöver ladda snabbt från när tomt till nära fullt hemma eller på jobbet. Då kan man skaffa 32 A laddbox. Som sagt ovan, det är få ställen där du kan utnyttja dubbelladdaren där det inte finns Chademo, som är snabbare och har en billigare adapter. En sådan station är dock betydligt dyrare att installera än en laddbox, så det är inte ett realistiskt alternativ för hemma- eller jobbladdning.
Jag har dubbelladdare.
Efter 2200 mil har jag laddat med mer än 11kW AC vid kanske 5 tillfällen (du klarar upp till 11kW utan dubbelladdare). Men vid bara ett enda av tillfällena har jag faktiskt behövt göra det av tidsskäl. Vid det tillfället var det dock väldigt behagligt att kunna ladda på 22kW.
Skulle inte skaffat dubbelladdare när jag beställde bilen om jag vetat då vad jag vet nu, utan lagt de pengarna på annat.
Efter 2200 mil har jag laddat med mer än 11kW AC vid kanske 5 tillfällen (du klarar upp till 11kW utan dubbelladdare). Men vid bara ett enda av tillfällena har jag faktiskt behövt göra det av tidsskäl. Vid det tillfället var det dock väldigt behagligt att kunna ladda på 22kW.
Skulle inte skaffat dubbelladdare när jag beställde bilen om jag vetat då vad jag vet nu, utan lagt de pengarna på annat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Har skrivit om denna portabla laddbox förut (jag säljer den inte eller så, men jag letade som en tok innan jag hittade den på internet, tänkte bespara andra det jobbet).bylund skrev:Fördelen med dubbelladdare är nog framförallt om du har extrema körmönster, så att du behöver ladda snabbt från när tomt till nära fullt hemma eller på jobbet. Då kan man skaffa 32 A laddbox. Som sagt ovan, det är få ställen där du kan utnyttja dubbelladdaren där det inte finns Chademo, som är snabbare och har en billigare adapter. En sådan station är dock betydligt dyrare att installera än en laddbox, så det är inte ett realistiskt alternativ för hemma- eller jobbladdning.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
Ifall man ändå tänkte ha en extra laddsladd hemma och har dubbelladdare så kan detta vara ett alternativ, man kan ju enkelt köpa en hona 32A och en hane 16A och göra en adapter om man inte har 32A hemma, men ändå ha möjlighet att ta med ifall man ska nånstans där 32A finns.
själv har jag den mest i kopplad hemma i mitt 32A uttag ( medföljande sladdar får ligga i bilen ), har plockat med mig nån gång när jag har besökt nån som också har 32A rött uttag.
Det har hänt några gånger även hemma när man kommit hem och vill kräma på lite extra för att fortsätta på kvällen (ja man måste ju ha mer än 16A huvudsäkring och eller solceller som stöttar på insidan av elmätaren).
Nya motorerna är ju en fördel med D som jag inte tänk på innan. Gäller väl bara för modellerna utan P då antar jag.
För att fortsätta i samma spår så har ju 90 det nya batteriet.
Nyare eller inte kan du inte veta. Även de bakhjulsdrivna har motorer som genomgått många iterationer. Syns på partnumret har jag för mig.LarsL skrev:Nya motorerna är ju en fördel med D som jag inte tänk på innan. Gäller väl bara för modellerna utan P då antar jag.
Fyrhjulsdrift för 50000 kr är vansinne. När kände du senast när du var ute och körde att det skulle lätt vara värt 50000 att ta sig fram här?
Har man problem med för mycket pengar så visst. För oss andra är det bättre att lägga pengarna på annat...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Det pratas ibland om att det är ett dyrt påslag för fyrhjulsdrift. Rena reapriset för den ökade prestandan tycker jag. Jämför påslaget för P90D att sänka 0-100 med 0,3 s. Då har den modellen dessutom redan fyrhjulsdrift.... På 85 utan P får du alltså ca 1 s snabbare till hundra och fyrhjulsdrift för halva priset av vad Ludicrous kostar.
Använd pengarna du sparar på att skippa dubbelladdare till att delfinansiera ett 90kWh batteri så får du en riktigt schysst bil!
Använd pengarna du sparar på att skippa dubbelladdare till att delfinansiera ett 90kWh batteri så får du en riktigt schysst bil!
Procentuellt på bilens kostnad, ja, förra vinter och vintern innan, när jag kämpade för att ta mig till jobbet. Alla bor inte mitt inne i stan.matbl skrev:Nyare eller inte kan du inte veta. Även de bakhjulsdrivna har motorer som genomgått många iterationer. Syns på partnumret har jag för mig.LarsL skrev:Nya motorerna är ju en fördel med D som jag inte tänk på innan. Gäller väl bara för modellerna utan P då antar jag.
Fyrhjulsdrift för 50000 kr är vansinne. När kände du senast när du var ute och körde att det skulle lätt vara värt 50000 att ta sig fram här?
Har man problem med för mycket pengar så visst. För oss andra är det bättre att lägga pengarna på annat...
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tror fortfarande att tillförlitligheten blir bättre med 4WD. RWD bilar har haft stora problem med motorerna. Inte klart än att senare RWD kommit tillrätta med de problemen. I någon tråd antyddes att en bättre konstruktion är på gång.
Kan ha fel här, men jag har inte sett något om att den stora motorn blivit definitivt åtgärdad ännu.
Jag hatar att behöva ha bilen på verkstad, så det är en viktig aspekt för mig...
Kan ha fel här, men jag har inte sett något om att den stora motorn blivit definitivt åtgärdad ännu.
Jag hatar att behöva ha bilen på verkstad, så det är en viktig aspekt för mig...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tack alla, det är fantastiskt at se det engagemang som verkar finnas hos Tesla-ägare!
Svaren har lett till beslut avseende dubbel laddare, nyttan med den verkar begränsad med mitt körmönster, så den faller bort.
När det gäller fyrhjulsdriften är jag "confused, but on a higher level
". Med fossiltänk tycker jag att 50 lax är bortkastade pengar, men däremot verkar det som att man får längre räckvidd med D? Min tanke är att beställa en 70D, men kanske är bättre att beställa en 85 utan D?
En annan fråga, behöver man beställa vinterhjul från Tesla eller kan man komma billigare undan genom att köpa dem någon annanstans?
Svaren har lett till beslut avseende dubbel laddare, nyttan med den verkar begränsad med mitt körmönster, så den faller bort.
När det gäller fyrhjulsdriften är jag "confused, but on a higher level

En annan fråga, behöver man beställa vinterhjul från Tesla eller kan man komma billigare undan genom att köpa dem någon annanstans?
Om det räckvidd du är ute efter så är det nog smartare med en 85.bson skrev:Tack alla, det är fantastiskt at se det engagemang som verkar finnas hos Tesla-ägare!
När det gäller fyrhjulsdriften är jag "confused, but on a higher level". Med fossiltänk tycker jag att 50 lax är bortkastade pengar, men däremot verkar det som att man får längre räckvidd med D? Min tanke är att beställa en 70D, men kanske är bättre att beställa en 85 utan D?
När det gäller vinterhjul, så har jag dålig koll, men tror nog du kan hitta billigare än Tesla om man orkar leta..
Få saker har folk så hårda åsikter om som val av däck och fälgar. Nej, du måste inte köpa från Tesla. En fördel att köpa från Tesla är att de är gladare med att fixa eventuella problem och kan inte säga att något om garantier inte gäller p g a hjulen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Beroende som sagt var och hur du kör, som folk har redan skrivit om, så kan jag bara ge dig mina erfarenheter.
Jag har dubbelladdare och använder det i stort sett varje vecka för jag bor nära ikea och ica maxi som har 32 ah. Så ja, jag tycker det är värt att ha.
Har varit i Tidaholm, och där hade de bara 32 ah stolpar. 3 st faktiskt och en bensinstation konstigt nog. Varmt rekommendera att åka dit förresten.
Jag har dubbelladdare och använder det i stort sett varje vecka för jag bor nära ikea och ica maxi som har 32 ah. Så ja, jag tycker det är värt att ha.
Har varit i Tidaholm, och där hade de bara 32 ah stolpar. 3 st faktiskt och en bensinstation konstigt nog. Varmt rekommendera att åka dit förresten.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

23 000 för dubbfria verkar det hamna på även om man tittar runt och vill ha bra kvalitét. Att det blir mindre strul med Tesla övervägde för mig. Alternativt att bara köpa fälgarna på Tesla om du har en bra däckleverantör.
Jag beställde en S85D med en del extra utrustning till för någon månad sedan (köper privat) med följande resonemang:
Panoramatak: vill ha de extra cm i baksätet och kunna ha takräcke.
Extra barnstolar: har 3 barn från 2-8år och vill kunna ta med deras kompisar eller svärmor osv när vi alla åker, vill inte ha en andrabil.
Luftfjädring: verkade vettigt, utan någon riktig orsak, har sedan hört många vara nöjda med stålfjädringen också så denna kanske skulle kunna optimeras bort?
Dualmotor: intalade mig att den extra räckvidden (som är omdiskuterad) är intressant samt att det känns som en vettig feature på en stor och tung bil som kan tänkas gå i en del snö, slask och is ibland
90 uppgraderingen: lät bli denna då jag inte tyckte extra 6% var värt pengarna och risken för att den nya kemin inte är prima direkt. Om jag hade beställt idag så hade jag nog tagit den ändå.
Ultra hifi: provlyssnade 2 Teslor brevid varandra där den ena hade och den andre inte och kände att standard ljudet var bra nog. Det dyrare ger mer tryck och bas men jag klarar mig nog utan det. Hade inte ändrat mig idag om detta.
Next gen stolar: provsatt sida vid sidan de båda alternativet och valde Next gen då dem kändes bättre och vettigare. Har sedan dess provat standard stolarna igen och dem är helt ok och om man får ont om pengar kanske detta är en ok Trade off.
21", P och L var aldrig aktuellt för mig då jag i sak inte bryr mig om ultra performance på 0-100 eller att tävla med Hybris eller Herr X om de snyggaste fälgarna eller minsta gummit. Antar att 19" är tystare och skönare att åka på än 21".
Panoramatak: vill ha de extra cm i baksätet och kunna ha takräcke.
Extra barnstolar: har 3 barn från 2-8år och vill kunna ta med deras kompisar eller svärmor osv när vi alla åker, vill inte ha en andrabil.
Luftfjädring: verkade vettigt, utan någon riktig orsak, har sedan hört många vara nöjda med stålfjädringen också så denna kanske skulle kunna optimeras bort?
Dualmotor: intalade mig att den extra räckvidden (som är omdiskuterad) är intressant samt att det känns som en vettig feature på en stor och tung bil som kan tänkas gå i en del snö, slask och is ibland
90 uppgraderingen: lät bli denna då jag inte tyckte extra 6% var värt pengarna och risken för att den nya kemin inte är prima direkt. Om jag hade beställt idag så hade jag nog tagit den ändå.
Ultra hifi: provlyssnade 2 Teslor brevid varandra där den ena hade och den andre inte och kände att standard ljudet var bra nog. Det dyrare ger mer tryck och bas men jag klarar mig nog utan det. Hade inte ändrat mig idag om detta.
Next gen stolar: provsatt sida vid sidan de båda alternativet och valde Next gen då dem kändes bättre och vettigare. Har sedan dess provat standard stolarna igen och dem är helt ok och om man får ont om pengar kanske detta är en ok Trade off.
21", P och L var aldrig aktuellt för mig då jag i sak inte bryr mig om ultra performance på 0-100 eller att tävla med Hybris eller Herr X om de snyggaste fälgarna eller minsta gummit. Antar att 19" är tystare och skönare att åka på än 21".
Visst. Och har man nytta av det så är det en sak.LarsL skrev:Procentuellt på bilens kostnad, ja, förra vinter och vintern innan, när jag kämpade för att ta mig till jobbet. Alla bor inte mitt inne i stan.matbl skrev:Nyare eller inte kan du inte veta. Även de bakhjulsdrivna har motorer som genomgått många iterationer. Syns på partnumret har jag för mig.LarsL skrev:Nya motorerna är ju en fördel med D som jag inte tänk på innan. Gäller väl bara för modellerna utan P då antar jag.
Men är övertygad av att 90+% av de som köper D hade kunnat klara sig utan.
Vissa tar det för accelerationen, fine. Andra tar det för att de ska ha allt och pengar är inte ett problem, också fine.
Men att de som behöver vända på pengarna och inte har 4wd behov egentligen tar det pga övertalning antingen av säljare eller här tycker jag är lite synd...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
En viktig skillnad med D-modellens fyrhjulsdrift är också bättre väghållning!
Om du provocerar bakhjulsdrivna Teslan (tex bromsa gasa i en tvär sväng) så reagerar antispinnsystemet blixtsnabbt. Du får bara en liten släng med bakvagnen sen gör bilen som förväntat. Mycket bättre än bakhjulsdrivna fossilbilar.
Men gör du samma sak med fyrhjulsdrivna modellen händer det absolut ingenting! Bilen tar svängen som på räls! Det är en nästan overklig känsla. Det är inte det att antisladdsystemet reagerar snabbt - du märker inte ens att den griper in!
I mina ögon är det DET som är fyrhjulsdriftens främsta värde.
Om du provocerar bakhjulsdrivna Teslan (tex bromsa gasa i en tvär sväng) så reagerar antispinnsystemet blixtsnabbt. Du får bara en liten släng med bakvagnen sen gör bilen som förväntat. Mycket bättre än bakhjulsdrivna fossilbilar.
Men gör du samma sak med fyrhjulsdrivna modellen händer det absolut ingenting! Bilen tar svängen som på räls! Det är en nästan overklig känsla. Det är inte det att antisladdsystemet reagerar snabbt - du märker inte ens att den griper in!
- Segelflygaren
- Teslaägare
Det du skriver stämmer men jag tycker att känslan i styrningen är bättre på den bakhjulsdrivna.TiborBlomhall skrev:En viktig skillnad med D-modellens fyrhjulsdrift är också bättre väghållning!
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ja, många som vill köra aktivt vill ha lite knyck med bakvagnen, man får bättre känsla av vägens och bilens gränser så.
Men vill man ha en trygg körstil och att bilen ska gå som på spår är Teslas fyrhjulsdrift något helt utöver det vanliga och inget jag har upplevt i någon annan bil.
Det är liksom två olika skolor - och Tesla erbjuder båda.
Men vill man ha en trygg körstil och att bilen ska gå som på spår är Teslas fyrhjulsdrift något helt utöver det vanliga och inget jag har upplevt i någon annan bil.
- Gustafsson
- Teslaägare
En avgörande skillnad i hur jag skulle resonera beror på om jag skulle köpa bilen privat eller leasa den på företaget.
När det gäller vinterdäck för min del får den lokala däckfirman montera Hakka 8 på originalfälgarna och lagra sommardäcken. De tar 1200 / säsong för bytet och kostnaden blir ca 14000 för däcken + arbetet då.
Det gör förmånsvärdet för däcken lägre dessutom, förutom bekvämligheten att slippa ta sig till något SC.
/70D
När det gäller vinterdäck för min del får den lokala däckfirman montera Hakka 8 på originalfälgarna och lagra sommardäcken. De tar 1200 / säsong för bytet och kostnaden blir ca 14000 för däcken + arbetet då.
Det gör förmånsvärdet för däcken lägre dessutom, förutom bekvämligheten att slippa ta sig till något SC.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Segelflygaren
- Teslaägare
Ja, precis så...TiborBlomhall skrev:Ja, många som vill köra aktivt vill ha lite knyck med bakvagnen, man får bättre känsla av vägens och bilens gränser så.