Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Legato » 01 aug 2020 01:40

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)


Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.


Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.


Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.


Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5585
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: VW I.D

Inläggav Fredrik j » 01 aug 2020 08:06

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.


Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.


Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.


Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).


Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.
Fredrik j
 
Inlägg: 3016
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Legato » 01 aug 2020 10:13

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.


Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.


Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.


Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).


Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.


Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 5585
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Referralkod: bo2814

Re: VW I.D

Inläggav Fredrik j » 01 aug 2020 10:19

Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Fredrik j
 
Inlägg: 3016
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare taliz » 01 aug 2020 11:11

Fredrik j skrev:Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.


Självklart kommer det bli så, men det kommer dröja många år innan utbud möter efterfrågan på begagnatmarknaden. Tills dess kommer andrahandsvärdet hållas upp.

Min uppfattning är att man kan byta till ny elbil i stort sett varje år de närmaste 4-5 åren och ändå tappa mindre än vad man skulle göra på att köpa en ny, eller lätt begagnad, avgasbil och köra den 4-5 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6292
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 01 aug 2020 15:19

Legato skrev:Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11392
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav chaffis75 » 01 aug 2020 15:24

Fredrik j skrev:Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.

Kan flika in att jag tillhör kategorin som väntar på en elbil som uppfyller de jag vill ha ut av en bil. Vi väntade så många år att vi tillslut var tvingade att köpa en ny (dock begagnad) fossil bil då den gamla började bli lite för risig för vår smak.. Om man ska vara efterklok så skulle jag istället bytt min fossil bil för 3 år sedan och haft nuvarande bil som den jag väntar på rätt elbil med.
Både tesla m3 och ps2 och id3 är bilar som är nära men alla faller på lite olika saker som inte passar mig.
Eventuellt kan de bli en id3 med med minsta batteriet och då blir den 1a bil på hemma plan men på bilsemester, cykel rundan (cykel ställ) och lite andra special aktiviteter så är de volvon som gäller.
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1808
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav Anonymous FTW » 01 aug 2020 23:12

Mycket känt, men hon visar några nyheter för mig. Glöm inte att sätta på text så ni får engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=r5w4HK5VPuI
Anonymous FTW
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 12 apr 2020 15:52

Re: VW I.D

Inläggav mastodontfilmsmats » 02 aug 2020 00:09

Oj vad mixade känslor.
Tycker den verkar riktigt trevlig i sin helhet, ser helt ok ut utvändigt tycker jag, även om jag också reagerat lite på Fiat Multipla-grejen...

Men invändigt, ja jösses så plastig, hur många starter kommer den där vridknappen att hålla, och när lär man sig vrida åt rätt håll? (min fjärr till nuvarande bil har lagt av, och jag vrider ALLTID åt fel håll när jag ska låsa upp dörren)

Som hon säger där i klippet: instrumenteringen ser ditsatt ut, som att de glömt det från början. Sätena ser ut som i en 740, och ser inte alls sköna ut, men det kan de ju vara naturligtvis.

Gillar lysena som säger när den ska svänga. Men borde de inte börja på mitten och gå utåt det håll det ska svängas?
mastodontfilmsmats
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inläggav elbilist PapaD » 02 aug 2020 06:04

Vad gäller inredningen så får jag flashback till 80-talet när Toyota lanserade Camryn i Sverige. Den fick också enorm kritik för plastig inredning. Visade sig vara bra material tekniskt, ingen märkbar åldring med tiden. Det var med den generationen bilar de började resan till att bli kvalitetsmärket de är idag. Så jag blev bara glad när jag provsatt bilen. :)
Edit: men pianosvart kan de ta bort. Hellre grå enkel basplastfärg som man inte behöver torka bort fingeravtryck från.

Jag gissar att de använder hela ledlistens längd för en svepning i riktningsmarkering för att dels öka synligheten, dels få ner frekvensen. Tror det ser mjukare ut med färre svep, det blir dubbelt så många svep med halva längden och samma svepgastighet.
Senast redigerad av PapaD 02 aug 2020 09:04, redigerad totalt 1 gång.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brynasalex, ergo, Johan84, renes, wannabee och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.