Hehe, inte en gång till i år! Men om detta görs en gång till ska jag försöka haka på och vara med på riktigt i tävlingen.maccis skrev:Ser jag fram emotJerker skrev:Om jag plockar bort nattladdningen i Töre så blir min totaltid ToR 43:20, vilket ger en snittid på 21:40 på vardera sträckan. Inte så illa pinkat av en trähäst (dvs. M3 SR+)! Jag skulle tro att jag skulle kunna putsa den tiden lite om jag gjorde om det med de erfarenheter jag har nu.när kör du?
Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Med en Roadster med 200kWh batteri och en räckvidd på +1000km, skulle det räcka med att ladda
EN GÅNG på sträckan Ystad-Haparanda!!!
EN GÅNG på sträckan Ystad-Haparanda!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och nu har vi iAkita i mål också 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Framme! Tjoho!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
iAkitas tid blev 22:36
EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla"
Fast VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda...

EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla"

Fast VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda...


Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ärevarv?TiborBlomhall skrev:iAkitas tid blev 22:36
EXTREMT imponerande för en "icke-Tesla"![]()
Vid SECC 2018 kom Kian i mål över sex timmar senare än mig. iAkita var bara två timmar efter Generalbogge
VÄLDIGT annorlunda vägval i Haparanda...
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Bra kört! Du putsar det på nervägen - glöm inte pengar till e.oniAkita skrev:Framme! Tjoho!

Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Mest imponerad är jag ändå av Ionic 28 kWh! Med en laddeffekt på 70 kW visar den att det är just det som är det viktigaste. Hade Renault fattat detta och gett Zoen likströmsladdning tidigare hade det varit en helt annan sak med långfärder med den bilen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ionicen tog ett sista kort laddstopp men nu rullar även han dom sista skälvande milen, inte
långt efter asså
långt efter asså

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar 
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling


Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling



Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Du kan putsa tiden rejält på vägen ner!iAkita skrev:Framme! Tjoho!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
TiborBlomhall skrev:Ja några till HPC laddare i norra Sverige så får vi sluta med våra tävlingar
Skulle vara pinsamt med en korean på prispallen i en Tesla Club Sweden tävling![]()
![]()



Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det blir inte jag iafAnderzzon skrev:Det vore kul om någon av treorna laddade på Ionity på nervägen för att se om det blir någon skillnad. Tycker att man borde kunna kapa någon halvtimme på det eventuellt.


Dock har jag jämfört mina laddtider från tidigare sessioner, Superchargers har aldrig orkat över 135 kW, och det verkar som om det knappt är någon skillnad att ladda från ~20 % till ~80% mellan att ladda med 110 kW som mest gentemot 135 kW. Max laddhastighet var på en av Circle Ks nya stationer där jag toppade 156 kW, men det föll snabbt och jag tror att Superchargers är lika snabba även om den kör "lägre" hastighet men under en längre tid.
Oavsett så blir det intressant att jämför med Basse och hans 3:a och se om han plockar många minuter på mig

Grymt kört allesammans, det var riktigt spännande att följa

Edit: Jag kommer troligtvis kunna ge en massa statistik från min bil, antingen under resan eller efteråt. Hojta om det är något speciellt ni vill ha.
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kan bara hålla med! Grymt imponerande och jag tror att iAkita kan ge en ordentlig match med pengar på laddkortet på väg söder utmaccis skrev:Grattis till er alla som kört första delsträckan! Imponerande.
Koreanerna imponerade mkt på mig!

M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.lukasf skrev:Superchargers har aldrig orkat över 135 kW
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!

Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Börjar misstänka att jag har ett ruttet batteriJerker skrev:Min SR+ toppade på 149 kW en gång nu i somras på en SuC. Levererad i mitten av oktober och har gått 3370 mil.lukasf skrev:Superchargers har aldrig orkat över 135 kW


Sorry för lite off topic!
Grymt att din SR+ levererar, känns som en riktigt balanserad bil. Hade varit spännande om du var med på racet imorgon

Vad tror du skillnaden är mellan SR+ och LR på en sådan här tävling? Vinner man mycket på att kunna köra längre mellan laddningarna? Tänker att man egentligen vill optimera laddtiderna genom att endast ladda i det "snabba" spannet och därav inte utnyttja fulla räckvidden.
M3 LR AWD 2020
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!![]()
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och kanske framförallt, en låg förbrukning.Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!![]()
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
Model Y LR.
Model S70D
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!![]()
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ja, det är ju laddhastighet mätt i km/h som spelar roll och inte kW.frippe skrev:Och kanske framförallt, en låg förbrukning.Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!![]()
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Och ändå visar Ioniq knappt någon degradering alls. Visserligen har dom säkerligen en stark buffert, i likhet med Model S 60 som är mjukvarulåst. Men det verkar i alla fall vara mindre degradering.taliz skrev:Såvida batterierna tål det ja. Det finns nog en anledning till att "nya" ioniq bara laddar runt 1C....Svenssons skrev:Ett klart bevis på att det inte behövs 200 kWh batteripack. Tillförlitliga snabbladdare och bil som kan snabbladdas är det som behövs.TiborBlomhall skrev:Lophornis i mål på 23:11
OTROLIGT imponerande för en bil med bara 28 kWh batterier!!!![]()
Man MÅSTE inte ha gigantiska batteripack och hundratals kW laddeffekt för att få till en elbil man kan åka långfärder med. Hyundais ingenjörer har verkligen trollat fram en imponerande bil - som fördes mästerligen fram av Lophornis. Stort grattis!
"Gamla" ioniq laddar ju med runt 3C, vilket är som att trycka i 220+kw i en M3LR.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Tur vi har ABRP nu så man slipper fundera över att testa en riktig cannonball.
Runt 15 timmar verkar vara möjligt enligt ABRP.

Runt 15 timmar verkar vara möjligt enligt ABRP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Sedan Chademo damen som prompt skulle sätta i sin kabel när vi laddar i Mjölby, och där efter inte får ur den. De fick fimpa hela stationen.
Det plockar på med mil på en elbil.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag laddar nästan aldrig över 80%. När jag ska på långkörning kan det hända att jag gör det. Och den mesta av min laddning är hemmaladdning, 7-8 kW på 3-fas.lukasf skrev:Börjar misstänka att jag har ett ruttet batteriHar dock bara mätt från slutet av mars då den gått drygt 600 mil, nu är jag uppe i 1550 mil. Under den tiden har jag laddat totalt 65 gånger, varav nästan hälften av gångerna upp till 90%. Anledningen till att jag laddat till 90% är för Musk sa att det var okej som standard
Kanske borde dragit ner till 80%? Sen har jag laddat DC drygt 80% av laddtillfällena, en hel del 50 kW-laddare dock.
Sorry för lite off topic!
Grymt att din SR+ levererar, känns som en riktigt balanserad bil. Hade varit spännande om du var med på racet imorgon
Vad tror du skillnaden är mellan SR+ och LR på en sådan här tävling? Vinner man mycket på att kunna köra längre mellan laddningarna? Tänker att man egentligen vill optimera laddtiderna genom att endast ladda i det "snabba" spannet och därav inte utnyttja fulla räckvidden.
När jag körde så började jag ju med att låta navigatorn räkna ut åt mig var jag skulle ladda och då hoppade den över laddställen eftersom det inte behövdes. Men jag tyckte att det blev jobbigt att sitta 2-2½ timme utan rast så jag gick över till att stanna vid varje SuC och bara ladda 10-15 minuter. Å ena sidan så laddade jag med hög effekt och fick många mil/h, å andra sidan tar ett stopp extra tid så jag tror att det går lite på ett ut, kanske att det tar mer tid att stanna och ladda än att köra på.