Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav vigge50 » 02 aug 2020 12:19

Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.


Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.

Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.

Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.
vigge50
 
Inlägg: 6342
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 02 aug 2020 12:25

Verdi skrev:Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.


Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.

Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2357
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare Verdi » 02 aug 2020 12:27

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:Du menar att biltillverkarna har nån slags kartellbildning? Tvärtom så är det ju stenhård konkurrens. Du har inga som helst bevis för att konsumenten skulle betala mer i genomsnitt utan verkar mest sitta och hitta på scenarior själv.


Nej, det scenariot du beskriver där försäljningspriset i SEK skulle vara fast oavsett växelkurs kräver en kartell (samt 0 i tillverkningskostnad) för att kunna stämma för alla växelkurser. För det är det scenariot som krävs för att du inte skall ta någon valutarisk som var det du ursprungligen sa att du inte ville. Det jag beskriver är att eftersom det saknas kartell så kommer priserna förändras med växelkurserna eftersom eventuella extravinster kommer användas för att sänka priserna. Men det är ju som sagt avhängt på att förändringarna är tillräckligt långvariga för att kunna påverka givet de valutasäkringar som finns vilka gör att det finns en fördröjning i det hela samt att det är förväntade framtida kurser som är det intressanta. Vi såg ju t.ex. en större och mer långvarig förändring av SEK/USD än SEK/EUR i sviterna efter 2008-krisen så att vi inte sett lika uttalad effekt (om någon) från europeiska tillverkare är ju fullt rimligt.

Och ja, om det finns ett större lagg i att sänka priser än att höja dem så är det uppenbart att konsumenter i genomsnitt över tid kommer att betala mer för en vara än om priserna skulle justeras lika snabbt åt båda hållen.


Ja det är väl att likna vid en försäkring. Betalar hellre lite mer för att slippa chocksänkta priser.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 9002
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare taliz » 02 aug 2020 12:29

Fredrik j skrev:
taliz skrev:Listpriset säger inget om restvärdet. Allt handlar om vad marknaden anser att värdet kommer vara, det är det leasingbolagen kalkylerar med.
En fullutrustad bil sjunker tex mer procentuellt än en basutrustad.
Bolagen har väl också börjat sänka restvärdena på avgasbilar, lär trappas upp närmaste åren.


Naturligtvis påverkar en plötsligt sänkning av listpriset förväntade restvärden på redan sålda bilar. Om finansbolaget har garanterat restvärdet mot sina kunder gå inte kalkylen ihop.

Beräkningen av restvärde på avgasbilar blir svårare och svårare men där är ju dom flesta överens om att andrahandsvärdet kommer bli lägre.
När det gäller elbilar lever ju många i föreställningen att värdet knappt inte sjunker alls.


Inte när det bara handlar om några procent. Annars skulle det vara omöjligt för dom med tanke på hur ofta avgasbilstillverkarna paketerar om tillval och kommer med erbjudanden om utrustningspaket X och Y. "Nu ingår paket X... nu kostar paket Y bara 15k... nu är paket X och Y inkluderat i paket Z..."

Utbud och efterfrågan är det som styr restvärdet, inte listpriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6277
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare taliz » 02 aug 2020 12:35

vigge50 skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.


Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.

Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.

Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.


Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6277
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare Verdi » 02 aug 2020 12:53

taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.


Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 9002
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Jordad » 02 aug 2020 12:59

vigge50 skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
P85 skrev:Svårt att se ytterligare pris nedsättning från Tesla, de har ju redan gjort det på S och X nu under våren och det är väl kanske de som de har bäst marginal på.

3'an är väl mer volym baserad misstänker jag.


Jag undrar faktiskt om det är så längre.

S&X säljer ju bokstavligt talat uselt. Drygt 6000 stycken i Q2 vilket är nytt bottenrekord. Detta innebär också att den linan används till endast ungefär 1/3 av kapaciteten. Skulle inte förvåna mig om man nu faktiskt har bättre marginal på 3an.

Tesla sålde faktiskt 10k S/X under Q2.

Produktionen under Q2 var däremot 6k men det berodde på att fabriken var stängd under 6 av 13 veckor och dessutom hade en mängd underleverantörer också produktionsuppehåll vilket påverkade ytterligare.

Men 10k av S och X är uselt. Under 2018 så sålde Tesla ungefär 100k av Model S och X, alltså ungefär 22-25k per kvartal.

Om man ska jämföra så måste man också förstå hela situationen.

Under 2018 sålde Tesla bara M3 i USA och majoriteten av de S/X som såldes var med 75kwh batteri. När man lanserade M3 internationellt 2019 och det fanns ett billigare alternativ för alla Teslas kunder så tog man bort 75kwh S/X. Efter det så har produktionskapaciteten för S/X sjunkit då leveranserna av 18650 från Japan inte räcker till då det krävs fler celler per bil. Maxkapacitet för S/X nu är strax under 20k bilar per kvartal.

2019 sålde Tesla 12k S/X under traditionellt dåliga Q1 men under resten av året så hämtade sig försäljningen till 17-20k per kvartal. I år 2020 sålde Tesla också 12k S/X under Q1 men sedan kom corona.

Det går inte att jämföra Q2 2020 mot Q2 2019 då Freemontfabriken där S/X tillverkas var stängd i 7 av de 13 veckor som Tesla använder för att tillverka bilar till kvartalet. Det skulle mycket väl kunna ha varit så att Tesla sålde fler S/X i år än 2019. Man var faktiskt upp yoy med hundra S/X under Q1 trots att corona totalt förstörde pushen under kvartalets sista veckor.

Att hålla på och försöka jämföra kvartal under corona är meningslöst. Men om man ska jämföra och kompenserar för stängd fabrik och uteblivna leveranser internationellt så kan man lika gärna tolka det som att S/X faktiskt säljer bättre i år än 2019.

Skulle Tesla få tillgång till mer celler till S/X framöver så kommer de säkert uppdatera bilarna mer för att höja efterfrågan. För tillfället ser det ut som att de säljer allt de lyckas tillverka men det kan självklart förändras pga konkurrens eller den ekonomiska situationen i världen.
Jordad
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare taliz » 02 aug 2020 15:30

Verdi skrev:
taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.


Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.


Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6277
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 02 aug 2020 15:38

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.


Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.


Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.



Jag gick från en Toyota Auris hybrid till en Tesla S75D.
En typisk "Tesla-stretch".
En BMW 7-serie eller S-klass var aldrig ett alternativ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 6805
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inläggav Teslaägare taliz » 02 aug 2020 15:52

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.


Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.


Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.



Jag gick från en Toyota Auris hybrid till en Tesla S75D.
En typisk "Tesla-stretch".
En BMW 7-serie eller S-klass var aldrig ett alternativ.


Men det var ju just eftersom S var enda elbilen som funkade, eller hur?
Idag hade du nog valt en 3a istället, åtminstone gör de flesta det.
På forumet finns det många som tidigare leasat en S, men nu kör en 3a. Tvärtom är väldigt ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6277
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.