Man kan inte ha en hund och lasta i Model Y då eller?Verdi skrev:Du har så jäkla fel. En Model S är som en kombi. Man kan ha hunden där bak och lasta skrymmande saker. Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter. Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.taliz skrev:Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.Verdi skrev:Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.taliz skrev:
Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
En Model 3 funkar inte alls lika bra. Det är en sedan. En biltyp som inte varit särskilt populär i Sverige på många år.
https://electrek.co/2020/08/02/tesla-mo ... s-on-back/
S konkurrerar inte med "lyx och förfining"(men det lär bättras med Palladium...), utan främst med drivlina och teknik. Fakta är att det är en 5m lång, 2m bred, sedan med luftfjädring och 400+hk samt prislapp runt en mille. Vilka andra bilar råkar också tillhöra den skaran? Just det...
Att en V90 eller 520D råkar ha liknande TCO beror ju endast på att S är en elbil. Om S hade haft en V8 istället för elmotor så hade även TCO sett ut som 7-serien och S-klass.
Om Model 3 inte "funkar lika bra" så är det ju konstigt att så många byter från S till den. Eller hur?