Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Moderator: Redaktion
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Typiskt alla icke Tesla laddare upptagna i övik. Okq8 Audi e tron med 13% soc på andra sidan vägen på Max en i3 som har 14min kvar till 80% men är på vift. Så nu blir det vänta.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Ser ut att vara lite stökigt i Umeå. 

Tesla Model Y
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Inställning...micke_r skrev:Är det en inställning i appen som man kan slå på och av? eller kanske har att göra med typ av telefon som klarar att visa det eller ej?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Känns ju då som alla skulle vara tvungna att ha denna inställning på. Fast vet inte om ni har regler om att man får överskrida hastigheten till viss gräns.. Jag menar, vissa kan ju köra 140 på 110 sträckorna bara för att vara först, eller köra 90 på 70 väg osv.12man skrev:Inställning...micke_r skrev:Är det en inställning i appen som man kan slå på och av? eller kanske har att göra med typ av telefon som klarar att visa det eller ej?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Första stopp i Umeå efter 4h 15min. Glömde ta bild i Umeå men så här såg det ut efter 3h 30min körning.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Just nu ca 200Wh/km i förbrukning i regn på 110 väg med 21". Helt OK
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Kul att få välkomna de tävlande här i Umeå från FB Gruppen "Tesla Norrland". Lator hoppade och laddar nog i Övik istället. En vänlig stjäl på väg norrut i sin Tesla flyttade på sig så att de tävlande kunde ladda optimalt. Vi tackar alla för det!
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Bild från laddning i Umeå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.skyfox77 skrev:Hur kan man veta om alla följer hastighetsbegränsningarna då det väldigt ofta i Glympse inte visas någon hastighet?
Detta gäller först och främst Bozzman, Entraktor och iAkita, de 2 första och den som nu ligger sist.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.reven skrev:Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.skyfox77 skrev:Hur kan man veta om alla följer hastighetsbegränsningarna då det väldigt ofta i Glympse inte visas någon hastighet?
Detta gäller först och främst Bozzman, Entraktor och iAkita, de 2 första och den som nu ligger sist.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Klart jag tog den enda chansen jag hade att få leda..Teslanorr skrev:Kul att få välkomna de tävlande här i Umeå från FB Gruppen "Tesla Norrland". Lator hoppade och laddar nog i Övik istället. En vänlig stjäl på väg norrut i sin Tesla flyttade på sig så att de tävlande kunde ladda optimalt. Vi tackar alla för det!
Efter Ö-Vik är ordningen återställd.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Först över Höga Kusten bron
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
iAkita ligger ungefär en kvart efter näst sista bilen. Kämpa nu, kommer finnas fler 100kWh+ laddare söderöver 

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
LarsL skrev:Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.reven skrev:Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.skyfox77 skrev:Hur kan man veta om alla följer hastighetsbegränsningarna då det väldigt ofta i Glympse inte visas någon hastighet?
Detta gäller först och främst Bozzman, Entraktor och iAkita, de 2 första och den som nu ligger sist.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Eller så låter man folk köra som de vill? Tror inte folk kommer börja köra som dårar för en sån här grej. Att köra lite för fort på E4:an (när det är motorväg/mötesfritt iaf) är inte det minsta farligt om man är lite uppmärksam själv.
Tycker "vi" ska visa alla petrol heads att man inte behöver ligga i 90 km/h och slipstreama bakom en lastbil på motorväg bara för att man kör elbil. Så ut och visa de var skåpet ska stå!

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Halleluja Sundsvall ionity. Kämpa iAkita du tar dom snart.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Inte alla gentlemän som är gentlemannamässiga i alla lägen och reglerna är inte helt spikade...LarsL skrev:reven skrev:Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.skyfox77 skrev:Hur kan man veta om alla följer hastighetsbegränsningarna då det väldigt ofta i Glympse inte visas någon hastighet?
Detta gäller först och främst Bozzman, Entraktor och iAkita, de 2 första och den som nu ligger sist.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Gentlemen? Trodde detta var på blodigt allvar? 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Inte sist idag...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Lite statistik
Haparanda 98%
Umeå 13%->67%
Sundsvall 9%->
Haparanda 98%
Umeå 13%->67%
Sundsvall 9%->
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Breaking news!
Jag kör förbi Stockholm vidare mot Ystad!
Jag kör förbi Stockholm vidare mot Ystad!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Då ligger du verkligen långt föreEnTraktor skrev:Breaking news!
Jag kör förbi Stockholm vidare mot Ystad!


Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Jag passerar Hudiksvall nu. Startade kl 07 från Haparanda och snart blir jag omkörd. Kämpa iAkita
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Peppar peppar, men idag flyter det på betydligt bättre. Kom till Nordmaling med 30% och lämnade vid 70%. Står nu vid dagens första Ionity laddare i Sundsvall. Det blir skönt nog fler av dem framöver. Är nöjd med min körning hittills och tror inte jag kunnat optimera den mer. Teslornas försprång är väntat och visar vilket vinnande koncept de har med kombinationen av bra bilar och ett väl utbyggt laddnätverk.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Nästan fullt i Hudiksvall så jag hoppade över den.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Det är väl en tävling, om än vänskaplig så är det fortfarande en tävling? Först från Ystad till Haparanda och sedan en tävling på vägen tillbaka. Varför ska man annars slå rekord?LarsL skrev:Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.reven skrev:Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Ska ärligt säga att jag inte läst precis alla sidor men har inte sett något där det står om en överenskommelse.