Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Det är väl en tävling, om än vänskaplig så är det fortfarande en tävling? Först från Ystad till Haparanda och sedan en tävling på vägen tillbaka. Varför ska man annars slå rekord?
Ska ärligt säga att jag inte läst precis alla sidor men har inte sett något där det står om en överenskommelse.
t
Tävlingen består väl i att olika bilar, laddnätverk och strategi ställs mot varandra. Om det vore fri hastighet är det en helt annan tävling. Osäker på vad som skulle vara roligt med det. Möjligen om det vore ett startfält med blandade drivmedel.
Geografiskt ja. Men söder om Gävle kan man åka snabbare än i norra sverige. Fin 120 motorväg istället för kostig 2+1 väg med vajerräcke. Så andra hälften av tävlingen borde gå ännu snabbare
Man måste nog upp tidigt i morgon för att se målgången
Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Det är väl en tävling, om än vänskaplig så är det fortfarande en tävling? Först från Ystad till Haparanda och sedan en tävling på vägen tillbaka. Varför ska man annars slå rekord?
Ska ärligt säga att jag inte läst precis alla sidor men har inte sett något där det står om en överenskommelse.
t
Tävlingen består väl i att olika bilar, laddnätverk och strategi ställs mot varandra. Om det vore fri hastighet är det en helt annan tävling. Osäker på vad som skulle vara roligt med det. Möjligen om det vore ett startfält med blandade drivmedel.
Ska man inte respektera hastighetsgränser så kommer jag inte att visa något intresse för den här tävlingen i fortsättningen. För att förtydliga mig ytterligare. Jag var såpass noggrann med att hålla hastighetsgränserna att jag såg till att sakta in så att bilen höll rätt hastighet när jag passerade en skylt som sänkte hastigheten och började inte accelerera förrän jag passerat skylten med höjd hastighet. Jag körde med farthållare i princip hela tiden och använde hjulet på ratten för att ända hastighet så att den alltid var korrekt.
Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.
Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.
/fth
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering. Hade jag kört lagligt, eller för snabbt, hade jag t.ex. inte kommit fram till Gävle.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.
/fth
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering. Hade jag kört lagligt, eller för snabbt, hade jag t.ex. inte kommit fram till Gävle.
Vad menar du? Klarar du dig endast genom att köra olagligt?
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.
Jag räknade själv på detta mha ABRP och S LR tror jag hade typ 170km/h som optimal hastighet, är man beredd att köra som en biltjuv är det ju ingen match att vinna detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.
Jag räknade själv på detta mha ABRP och S LR tror jag hade typ 170km/h som optimal hastighet, är man beredd att köra som en biltjuv är det ju ingen match att vinna detta.
/fth
OM laddarna står optimalt placerade. Vilket dom aldrig gör.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
OK, jag vet att jag körde utanför tävlingens datum och på eget bevåg, men jag tänkte ändå att det skulle bli roligt att se hur min bil stod sig emot andra på den här sträckan. Om det är så att andra deltagare inte alltid hållit sig under skyltad hastighet så faller ju hela grejen. Jag såg ju själv på Glympse att vissa bilar långa stunder visade 115 km/h där det definitivt inte var den hastigheten. Det var därför som jag frågade om man har nån vetskap om Glympse redovisar felaktiga hastigheter. Om Glympse inte visar fel så vet jag att somliga har överskridit skyltad hastighet då och då.