Norsk artikel på bär dom mäter effekten på alla 3 tesla modellerna.
404 hk på hjulnavet i en vanlig S80 är väl ganska ok.
http://m.dinside.no/929508/tesla-model- ... n-de-lover
Det här va lite kul
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Det här va lite kul
Intressant att S60 har det högsta vridmomentet av samtliga modeller. Dessutom bör noteras att trots att det står att mätningarna har utförts på navet så är vridmomentet omräknat till motoraxeln.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Det här va lite kul
Tror inte man ska lita särskilt mycket på dessa data, ffa inte vridmomentmätningarna.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Det här va lite kul
Det står ju uttryckligen i artikeln att bromsbänken inte klarar av att mäta vridmoment i Teslans kaliber. Därför är det ju bara och ignorera vridmomentsiffrorna helt.
I artikeln står ju att Dynapak bänken kan maximalt mäta 4000Nm på drivaxlarna. P85 är ju specad 600nm vid motorn, och har ju en fast utväxling på 9,73:1. Därför borde P85 ha 9,73 x 600= 5838Nm på drivaxeln (minus lite förluster). Dvs klart mer än vad bänken kan mäta.
Vad finns det för anledning att tro att en tredjepart kan mäta effekt och vrid bättre än Tesla själva? Ska man lita på något är det väl Teslas egna siffror.
I artikeln står ju att Dynapak bänken kan maximalt mäta 4000Nm på drivaxlarna. P85 är ju specad 600nm vid motorn, och har ju en fast utväxling på 9,73:1. Därför borde P85 ha 9,73 x 600= 5838Nm på drivaxeln (minus lite förluster). Dvs klart mer än vad bänken kan mäta.
Vad finns det för anledning att tro att en tredjepart kan mäta effekt och vrid bättre än Tesla själva? Ska man lita på något är det väl Teslas egna siffror.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Det här va lite kul
Nej testbänkarna får frispel... Nej S60 har inte mer vrid än P85.. wake up! 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.