Förbrukning stand by
Moderator: Redaktion
Förbrukning stand by
Verkar som bilen drar en del batteri när den står still olåst med passagerare i bilen. Antar att det är skärmen och ventilationen som drar el. Går det ställa in sådant automatiskt eller får man stänga av dem manuellt? Något mer som drar t.ex om navigation är igång?
Re: Förbrukning stand by
Har upptäckt skärmrengöringsläge som verkar bra. Skärmen blir svart. Fint om man t.ex står i ett p hus med sovande passagerare i bilen. Stänger man desdutom av fläkten slipper man energiförluster. Går skärmen annars att stänga av helt?
Brukar stänga igen min förardörr försiktigt så den inte låses annars går larmet!
Brukar stänga igen min förardörr försiktigt så den inte låses annars går larmet!
Du kan sätta bilen i camp eller dogmode om passagerare är kvar i den, eller helt enkelt lämna nyckelkort/mobil.
Om du stänger av AC så bör den dra betydligt mindre.
Om du stänger av AC så bör den dra betydligt mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tack för tupset. Ska leta upp dogmode/camp i menyn
Funkar det också att stoppa larm med? Parkerade på högt gräs nyligen med mycket flugor. Larmet gick stup i ett. Till slut låste jag upp dörrarna och lät bilen förbli upplåst så löste sig problemet.
Funkar det också att stoppa larm med? Parkerade på högt gräs nyligen med mycket flugor. Larmet gick stup i ett. Till slut låste jag upp dörrarna och lät bilen förbli upplåst så löste sig problemet.
Camp-mode stänger av larmet.
Du kan också slå av vaktläget och sen slå av larmet, om ingen är i bilen(camp och dogmode är ju främst till för att hålla behaglig temperatur).
Du kan också slå av vaktläget och sen slå av larmet, om ingen är i bilen(camp och dogmode är ju främst till för att hålla behaglig temperatur).
Har vid 2 tillfällen tappat 15-20 km räckvidd 1 timme efter att jag börjat köra efter?att ha parkerat. Dörrar varit låsta och AC avstängd så förstår inte varför.
Ibland hörs ljud från motorhuven upp till en halvtimme efter att man stannat. Måhända är det detta som drar på batteriet?
Ibland hörs ljud från motorhuven upp till en halvtimme efter att man stannat. Måhända är det detta som drar på batteriet?
Kan ju vara så att tex batterier eller motorer behöver kylas för det är varmt.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag har märkt att när jag parkerar med exempelvis 250km räckvidd så kan det ibland efter någon timme visa ~260km eller ~240km. Typ att bmsen ibland räknar om tillgänglig kapacitet och därmed räckvidd.Arn skrev:Har vid 2 tillfällen tappat 15-20 km räckvidd 1 timme efter att jag börjat köra efter?att ha parkerat. Dörrar varit låsta och AC avstängd så förstår inte varför.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Om batterier ändrar temperatur så kan BMS uppfatta att det är olika många tillgängliga Kwh.Tellus skrev:Jag har märkt att när jag parkerar med exempelvis 250km räckvidd så kan det ibland efter någon timme visa ~260km eller ~240km. Typ att bmsen ibland räknar om tillgänglig kapacitet och därmed räckvidd.Arn skrev:Har vid 2 tillfällen tappat 15-20 km räckvidd 1 timme efter att jag börjat köra efter?att ha parkerat. Dörrar varit låsta och AC avstängd så förstår inte varför.
Förstår absolut att batteriets temperarur spelar roll dock så stämmer ju inte något om man t.ex snittat 150wh/km och exempelvis kört 8 mil men 10 mil har förbrukats ( startat med kallt batteri), då visar antingen färddatorn falskt lågt eller så drar kylningen efteråt flera kwh.
Trådlös laddning av mobil bör väl inte påverka batteriet alls? Om man t.ex laddar med 10w så bör väl krävas 100 timmars laddning för att dra 1 kwh så i princip helt försumbart
Trådlös laddning av mobil bör väl inte påverka batteriet alls? Om man t.ex laddar med 10w så bör väl krävas 100 timmars laddning för att dra 1 kwh så i princip helt försumbart
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Om den inte går ner i sovläge så förbrukar den 200-250watt per timme, alltså 1-2km.Arn skrev:Har vid 2 tillfällen tappat 15-20 km räckvidd 1 timme efter att jag börjat köra efter?att ha parkerat. Dörrar varit låsta och AC avstängd så förstår inte varför.
Jag har som sagt ibland också förlorat 10-15km på någon timme, utan att batteriets temp ändrats. Så jag tror på att datorn presenterar sitt senaste estimat en stund efter man parkerat. I mitt fall kan den även öka 10 km utan att batteritempen ändrats och sentry mode är på.
Har läst någon stans att det kan bero på körsättet de sista milen eller något. Alltså om man kört hårt först och sedan lugnt sista biten(eller vice versa) så får bmsen svårare att exakt mäta kapaciteten, har något med volt och ampere att göra

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh