Tesla bäst i test

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Tesla bäst i test

Inlägg av Zalman3 »

I Recharge testet blev Tesla bäst.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sta-bilar/
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2NzYzMzc7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImYyNzQ0ZGFlM2FkMDMxNDZmM2FkNGU5YzA0ODc3ZTlhZDQzODQwOTMiO30=.jpeg.jpg
EDIT:
Lite intressant är att Volvo och VW hamnar sist.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88

Re: Tesla bäst i test

Inlägg av dd88 »

Aldrig tidigare sett en betygsskala dopad av ”ägarnöjdhet”, är det ett svenskt fenomen?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Aldrig tidigare sett en betygsskala dopad av ”ägarnöjdhet”, är det ett svenskt fenomen?
En mycket bra parameter.
Är löjligt nöjd med min Tesla!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Om jag läser tabellen rätt kommer ju model 3 2:a (eller möjligen 1:a om man tar med tillförlitlighet?) även om man tar bort parametern vad ägarna tycker? Kul!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Customer satisfaction har funnits med årligen i många år.

Söker du på tex "Best and worst car" så kommer du hitta flertalet liknande tester med kundnöjdhet från åtminstone 2015 och från flera olika källor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Customer satisfaction har funnits med årligen i många år.

Söker du på tex "Best and worst car" så kommer du hitta flertalet liknande tester med kundnöjdhet från åtminstone 2015 och från flera olika källor.
Tolkade detta som ett enskilt test, men är det någon årsöversikt/sammanställning likt dina exempel så är det ju en annan sak.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:

Dopad? Alfan har ju högst men kommer ändå tolva.

Att Volvos hybrider har usel tillförlitlighet jämfört med dieslarna bådar ju inte gott för deras elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Dopad? Finns såklart ingen viktigare enskild parameter...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Ja Alfan är ett bra exempel, det är ingen bra bil hur man än vrider och vänder på det. Poäng som baseras på denna typen av känslor ska inte finnas i ett betygsystem.

Eller tror ni på allvar att Alfa-ägarna är mer nöjda med sina bilar än andra bilägare när man börjar se bortom Alfa-glimret?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

IQ, TQ, EQ och ”tillförlitlighet” i all ära.

För min del är kundnöjdhet definitivt viktigare.

Höga poäng i kundnöjdhet indikerar att produkten är bra i förhållande till de förväntningar som kunderna har.

Sen får man som vanligt ta allt med en nypa salt. Det är ju inte direkt en exakt vetenskap med biltester...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Ja Alfan är ett bra exempel, det är ingen bra bil hur man än vrider och vänder på det. Poäng som baseras på denna typen av känslor ska inte finnas i ett betygsystem.

Eller tror ni på allvar att Alfa-ägarna är mer nöjda med sina bilar än andra bilägare när man börjar se bortom Alfa-glimret?
Nä, det är klart. Känslor är onödiga. Det borde bara få säljas en bil, utvald av staten enligt stenhårda objektiva kriterier. :roll:

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:

Nä, det är klart. Känslor är onödiga. Det borde bara få säljas en bil, utvald av staten enligt stenhårda objektiva kriterier. :roll:
Härlig slutledningsförmåga :D
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Kundnöjdhetsindex per krona nypris vore intressant att se... hur fan man nu skulle få ihop det..

Min uppfattning är att ju dyrare en produkt är, desto mer benägen är man att vara nöjd med den oavsett vad man egentligen tycker.
"Jag har köpt en bil för en miljon, men sätena är inte så bra. Accelerationen är seg, och all kraft kommer sent, vilket gör den lite svårkörd och kanske inte så rolig som förväntat" <- så tror jag ärligt inte det låter även om man kanske initialt tycker så vid förstaläget; utan snarare hittar man värderingar i bilen som sammanfaller med det som faktiskt är bra med bilen: "Inredningen är fantastisk, det är som att åka en vardagsrumssoffa i läder, vansinnigt bekvämt. Och benutrymmet bak, sedan.. wow. Och det följer med ett paraply i dörren"..

Medans om man köper en ny bil för 84900kr (typ Dacia Logan el liknande) tar det emot mindre att säga: "Den är fan seg att köra alltså, trött och bullrig. Och vetefan om den ens är säker nog, men den går ju iallafall från A till B. Och satan vad den skramlar i inredningen. Och plastig. Ful som stryk. Men den funkar" ... Behövs inte samma självbedrägeri (självbevarelsedrift?) när det är billigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mastodontfilmsmats skrev:
Kundnöjdhetsindex per krona nypris vore intressant att se... hur fan man nu skulle få ihop det..

Min uppfattning är att ju dyrare en produkt är, desto mer benägen är man att vara nöjd med den oavsett vad man egentligen tycker.
"Jag har köpt en bil för en miljon, men sätena är inte så bra. Accelerationen är seg, och all kraft kommer sent, vilket gör den lite svårkörd och kanske inte så rolig som förväntat" <- så tror jag ärligt inte det låter även om man kanske initialt tycker så vid förstaläget; utan snarare hittar man värderingar i bilen som sammanfaller med det som faktiskt är bra med bilen: "Inredningen är fantastisk, det är som att åka en vardagsrumssoffa i läder, vansinnigt bekvämt. Och benutrymmet bak, sedan.. wow. Och det följer med ett paraply i dörren"..

Medans om man köper en ny bil för 84900kr (typ Dacia Logan el liknande) tar det emot mindre att säga: "Den är fan seg att köra alltså, trött och bullrig. Och vetefan om den ens är säker nog, men den går ju iallafall från A till B. Och satan vad den skramlar i inredningen. Och plastig. Ful som stryk. Men den funkar" ... Behövs inte samma självbedrägeri (självbevarelsedrift?) när det är billigt.

Jag tror tvärtom. Ju mer man betalar desto högre förväntningar har man. Finns många foruminlägg här från folk som skriver att X och Y inte borde förekomma eftersom bilen ändå kostar Z kronor(likadant på alla märkesforum)...
Köper man en billig bil så bryr man sig inte lika mkt.

mastodontfilmsmats

Ja, så kan det också vara.

Jag har aldrig haft en jättedyr bil, så jag vet inte. En ny Mazda6 -08 med stora bensinmotorn har jag iofs haft, typ 270kSEK vilket var dyrt som fan för oss då. En dryg bruttoårslön då, typ. Men det är den bästa bilen jag ägt i mitt liv. :lol:

(objektivt sett, jag lovar :P )
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:

Jag kan tänka mig att det finns alfa-ägare som verkligen älskar sin bil, precis som många teslaägare.
Tror inte lika många Volvoägare har samma känslor för sin bil. Eller Skoda för den delen. Alfa har en själ. Jag vill dock inte ha någon.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Är inte det allt går ut på? Skulle räcka som enda gradering för mig.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mastodontfilmsmats skrev:

Vet inte det ja. I BMW-kretsar är det vanligt att hävda att BMW-ägare är mer missnöjda eftersom de är mer kräsna. Att nån som köper en Dacia är nöjd med lite typ...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Något liknande minns jag hände med Skoda för lite drygt 20år sedan. Kunderna kom huvudsakligen från begagnade bilar och blev mycket nöjda med ny bil med garanti. Minns att ägarna rankade motorn högre än ägarna av Porsche 911 rankade sin.
mastodontfilmsmats

Alright, jag har nog fel då ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fler tester där Tesla är bäst.
Ett företags produkter brukar ofta tilltala en specifik, nischad målgrupp. Ofta brukar det finnas tydliga demografiska preferenser som ålder. Ett undantag tycks vara Tesla Model 3 som tilltalar alla ålderskategorier. Det avslöjar amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports.
Konsumentorganisationen har i en undersökning med 420 000 bilägare i fyra olika generationer ställt frågan hur nöjda de är med sin bil.
Alla fyra generation är överens, de bilägare som är mest tillfreds med sin bil är de som kör Tesla Model 3.
De tillfrågade fick betygsätta körupplevelsen, komforten, värdet, stylingen och ljudkontrollerna på sina bilar.
När enkäten sammanställdes såg topp tre i respektive ålderskategori ut enligt följande:

Generation Y (födda 1981-1996)
1.Tesla Model 3
2.Subaru Ascent
3.Mazda CX-5

Generation X (födda 1965-1980)
1.Tesla Model 3
2.Tesla Model S
3.Audi A5

Baby boomers (födda 1946-1964)
1.Tesla Model 3
2.Ford Expedition
3.Porsche 718 Boxster

Silent Generation (1928-1945)
1.Tesla Model 3
2.Genesis G90
3.Tesla Model S

https://alltomelbil.se/tesla-model-3-go ... ersokning/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

In the category of the most reliable executive car, Tesla Model 3 won with a rating of 99.4%.

"Tesla's newest model is the most durable executive car, with just 5% of cars suffering a fault, according to owners. All cars could still be driven and were fixed in a day or less at no cost to the owners."

The survey confirmed that British customers are extremely satisfied with their Model 3, which means the popularity of the model in the country will continue to grow.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -in-august
Skriv svar